čtvrtek 2. července 2020

Varhany v kostele sv. Martina v Blansku (18)

Do Blanska jsme přijeli hlavně kvůli zámku. No vlastně to bylo jen takové malé zastavení na cestě do Rajce Jestřebí. Když jsme vystoupili z vlku padl můj pohled na nedaleký kostel. Třeba budu mít štěstí a budu moci nahlédnout. je totiž neděle a v tuhle dobu by mohla být v kostele mše. Měla jsem štěstí, bylo právě chvíli před zahájením mše, někteří lidé ještě postávali venku. Osmělila jsem se a trochu se s foťákem rozhlédla po kostelní lodi. O samotném kostele možná více napíšu jindy, dneska mě zajímají hlavně varhany. 

Nástroj na který se díváme pochází z roku 1695, byl postaven varhanářem Pavlem Matoušem Rozkošem z Brna. Varhany byly opraveny v roce 1774 Františkem Ignácem Sieberem. Nástroj se dochoval dodnes, leč informace o původní skříni nejsou známy. 

Informace čerpány ze stránek Varhany a varhanáři v ČR

4 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Tady mne překvapilo, kolik mladých lidí v kostele i před kostelem bylo.

      Vymazat
  2. Máš krásnou sbírku varhan Maruško.I kostely jsou krásné,také je ráda fotím.

    OdpovědětVymazat
  3. Ani nevím, kdy a proč mne napadlo varhany fotit. Asi mne zaujalo kolik dokázaly přežít staletí a že jsou stavěné pro každý kostel extra. je to prý složité vypočítat kolik a jaké píšťaly, rejstříky....Také zvuk varhan ovlivňuje vlhkost kostela a podobně. Někde jsou velkolepé, jinde skromné....

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.