pondělí 11. ledna 2021

Hrad Helfštýn a akce na hradě

O Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji jsem již psala a zmínila jsem se, že toto město je naším výstupním místem na hrad Helfštýn. My totiž vyrážíme pěšky z vlakového nádraží, odkud to máme  cca 5,5 km, ale vy pod hrad do obce Týn nad Bečvou můžete zajet i autem. 
Dnes vložím opravdu hodně fotografií, protože jsou z několika návštěv. Začnu hned fotografiemi ze vzduchu. Využila jsem vyhlídkového letu z letiště Drahotuše u Hranic. I když jsem čekala u letadla první, přesto se na přední sedadlo vedle pilota natlačila drsná motorkářka. Na mne zbylo zadní sedadlo a navíc mi nějaký tatínek šoupl jako společníka desetiletého chlapce. Nad hradem jsme udělali jen otočku, větší část letu byla věnována městu Hranice. Když pilot oznámil "hrad pod námi", jen jsem namířila fotoaparát přes hlavu onoho chlapce a nemohla jsem se dívat ani do hledáčku.  Naštěstí mezi fotkami nakonec byla i jedna použitelná. Také jsme pro focení měli štěstí, že jsme letěli cesnou, která měla jen dvě křídla. Letět nějakým dvojplošníkem, který se těmto letům také věnoval, tak nevyfotím nic. :)
Jdeme kolem přírodní rezervace
Týn nad Bečvou máme již za zády a stoupáme k hradu. Že je kolem jarní pučení jste jistě poznali.
Palác, na který se právě díváme z věže, prodělal během předešlých dvou let rozsáhlou rekonstrukci, při které došlo i na zastřešení, jsou tedy tyto fotky již také historické a my máme opět důvod se na hrad vypravit až to covid a počasí dovolí. 
Jak se fotí hrad bez lidí? Buď využijete jarní den hned po otevření hradu nebo zvolíte hodně parný letní den, kdy jsou všichni raději u vody a na hradě není zrovna nějaká akce, ale restaurace pod hradem i na hradě jsou otevřené. Horko bylo opravdu nesnesitelné i tráva byla spálená žárem a syn si ode mne vyslechl spoustu nadávek za debilní nápad hnát se na hrad. Ovšem odměna v podobě takového klidu byla k nezaplacení a syn se dočkal i díku, dokud nás z hradu nehnala bouřka. :-) Ale stihli jsme doběhnout na náměstí v Lipníku a schovat se pod podloubí. 
  Při prázdninových  akcích je hrad až přeplněný. To vidíme na ukázkách z letního programu, kdy hrad obsadila vojska. Vojáci různých armád i v průřezu časů minulých měli na hradě i svá ležení. 
Na hradě je kovárna, kde může návštěvník vidět kováře při práci i mimo již tradiční mezinárodní soutěž uměleckých kovářů Hefaiston. Na spodní fotografii při pohledu z věže také je vidět betonová podpora zdí paláce, než byl hrad uzavřen. 
Tentokrát jdeme z hradu po silnici z Týna do Lipníku a máme i pěkný zpětný pohled na hrad. 
A když už jsem se tak rozjela, budeme to mít z jedné vody na čisto a ukážu vám i pár postřehů z oné Mezinárodní soutěže Hefaiston. Hrad i město Lipník jsou mnohými díly kovářů vyzdobeny trvale a na hradě je ve sklepení i stálá expozice děl uměleckých kovářů.  Je zde však i expozice šperků a i tématické výstavy, třeba velikonoční kraslice a pod. 
Tak tohle byla opravdu velká nálož fotek, ale slibuji, že tímto se loučím (prozatím) s Helfstýnem, ale i s krajem Olomouckým. A myslím, že by bylo na čase trochu se alespoň na fotkách projít zimní krajinou. A ty pro mne nejčastější zimní výlety v posledních letech míří do Beskyd. 
Hezký den.  

9 komentářů:

  1. Hrad je moc pěkný a rozsáhlý.Tam by se mi líbilo,ale ne v čase,kdy jsou tam akce.Na takové jsme chodili hodně,když byla vnoučata malá,kvůli nim,teď se jim vyhýbám.Ale ráda se na ně podívám na fotografiích.
    Maruško,měj hezký začátek týdne

    OdpovědětVymazat
  2. Helfštýn a Bouzov jsou v mých plánech snad 20 let a ještě jsem tam nebyl.
    Krásné přiblížení, to by mohli zařadit na oficiální stánku hradu. A z leteckého snímku krásně vyniknou proporce, které si ze země nemůžeme představit. Škoda jen, že tam pilot neudělal alespoň jeden okružní let.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, ano. Nejlepší je na památky vrazit hned na začátku, nebo na konci sezóny. To tam není tolik lidí. Rekonstrukci jsem už viděla na nějakých fotkách, tak jsem moc zvědavá, jak to vypadá v terénu a těším se na budoucí reportáž. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško to jsou další moc krásné fotografie a zajímavý článek. Hodně jste toho procestovali. Také bych měla postupně vrátit všechny fotky a zážitky z výletů na blogger, ale nějak se mi do toho nechce. Přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za připomínku hradu, na kterém jsme se seznámili s mým přítelem. Byl kovářem a v té době se všude v dílnách kovaly ozdobné předměty jako dárky. A tehdy jsme tam vyrazili na kovářské dny, oči na stopkách a čichali jsme vůni žhavého železa. Každým rokem hlídáme reportáž v televizi a rádi se díváme na výtvory, které teď některé zůstávají na hradě. Je náš oblíbený ☺

    OdpovědětVymazat
  6. Majko, krásné fotky a zajímavý text. 👍
    Helfštýn stále patří k místům, která jsem ještě nenavštívila. Vím, že se tu konají kovářská sympozia. Stále však hrad patří k mým nesplněným cílům.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  7. Maruško, my tam byli na konci října (myslím, že to byl poslední víkend, kdy bylo otevřeno), lidí bylo jen pár, moc jsme si tu návštěvu užili, i když palác byl ještě pod lešením.
    Děkuji za připomenutí a přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  8. O soutěži Hefaiston jsem už slyšela. Ovšem netušila jsem, že je hrad Helfštýn tak rozsáhlý a krásně udržovaný. Děkuji za krásný článek a fotografie.

    OdpovědětVymazat
  9. Vyhlídkový let!? Páni, do letadla by mě nikdo nedostal, ani kvůli krásným záběrům! Máš můj obdiv, Majko. :)
    Tvoje reportáž je hodně obsáhlá a naprosto skvělá. Na Helfštýně jste si užili několik parádních akcí. My jsme měli štěstí jen na umělecké kováře, ale bylo to senzační.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.