čtvrtek 4. března 2021

Babiččiným údolím

 Do Babiččina údolí jsme se vypravili z Náchoda autobusem. Vystoupili jsme na náměstí v České Skalici a dál už pokračovali pěšky přes celé údolí až do obce Žernov s osvěžením u Viktorčina splavu. 

Toto muzeum Boženy Němcové bylo ještě zavřené, když jsme šli kolem, máme dlouhou cestu, jdeme dál. 
K tomuto mostu jsme si trochu ze značky odskočili, dá se k němu sejít i kousek od Barunčiny školy. 
Vrátili jsme se na modrou značku a blížíme se ke vstupu do Bažantnice.
Zatím, co jsme čerpali informace z tabule naučné stezky a pomocí audiovizuálního průvodce, jel kolem nějaký pán na kole a volal mne, abych se šla podívat.  Zůstal stál u zídky, kolem které jsme před chvílí prošli. Mezi kameny se protahoval had. Prý jich tam bývá hodně. Rádi se na teplých kamenech vyhřívají. Klidně bych sem naskládala hromadu fotek, ale o hadovi to dneska není. Nicméně tyhle zastávky u květinek a volně žijící fauny mám na procházkách také ráda. 
Oblast, do které vstupujeme je chráněnou přírodní památkou. 
V loveckém pavilonu sídlí lesní správa, takže přístupný veřejnosti není, ale zámek v Ratibořicích, před kterým jsme se najednou ocitli je krásný. Prohlídku jsme sice absolvovali, ale k mé smůle jsem si nezakoupila tenkrát focení. Říkala jsem si, že ty zámky jsou stejně na jedno brdo, budeme trochu šetřit. Chybu jsem udělala. Na celém vybavení zámku je patrné, že sloužil kněžně Zaháňské jen jako letní sídlo, jinak pobývala ve své milované Itálii a zámek je tedy plný krásných obrázků právě z Itálie. Zámek na mne působil svým interiérem velmi svěže a příjemně, stejně jako jeho okolí.  
U sousoší Babičky s dětmi jsem zažila další šok z neukázněných turistů a ti byli nakonec hrubí i na ochránce památky. Asi 8 lidí (dospělí a děti) se všelijak poskládali mezi jednotlivými sochami a fotili se ze všech stran, měnili pozice.....ostatní návštěvníci nechápali stejně jako já a čekali, až se neukázněná rodina vydovádí, protože poznámky nás ostatních nebrali v potaz. Když se dostavila oprávněná pořádková stráž divili se, proč by se nemohli s babičkou vyfotit, že nikde není žádný zákaz focení a poukazovali na chodníček těsně kolem sochy. Že museli překročit plůtek, který normálnímu člověku napoví, že nemá vstupovat, to už jim prostě nedocházelo. Bytostně tyhle lidi nesnáším. Kvůli takovým budou nakonec památky oplocené vysokým pletivem.....
Pokračujeme k Viktorčinu splavu. Je těžko snesitelné vedro a tak se opravdu těším, že se tam třeba budou moci smočit nohy. Proto jsme nešli ani na prohlídku Starého Bělidla, pokračovali jsme k vodě. 
Když jsem splav uviděla, zajásala jsem. Voda byla oproti okolnímu vzduchu studená, ale osvěžila pro další cestu. Michal si i zaplaval. 
My pokračujeme do obce Žernov, odkud nám jede autobus. Ale když se nyní koukám na mapy.cz, tak v obci autobus zaznamenán není. Ale tenkrát k našemu štěstí jel, protože už jsme tu únavu pociťovali hodně. 
Hurá, autobus jede. S přesedáním v České Skalici se vracíme do Náchoda, našeho přechodného dovolenkového pobytu. Ušli jsme něco přes 9 km. 
Naše trasa na mapě ZDE
Hezký den a přeji všem, abychom opět mohli někdy brzy cestovat za poznáváním naší krásné země. 

13 komentářů:

  1. Takže zase od nás - náměstí v České Skalici doznalo nové úpravy. Když jsem byla naposledy v zámku, tak povolení k focení být nemuselo. Ano, teď už by jste šli po novém Bílém mostě. V současné době je v opravě tzv.Červený most, ten se nachází na cestě z křižovatky, kde jedna cesta vede nahoru na Žernov a druhá podél řeky k Červené Hoře a Havlovicím ...tudy já jezdím na kole.
    Přehradu Rozkoš by jste teď viděli i z rozhledny právě na Žernově.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, dívala jsem se na mapu, když jsem chtěla vytýčit trasu a všimla jsem si rozhledny a divila jsem se, že jsme ji minuli bez povšimnutí až mi došlo, že rozhledny v krajině začaly houfně růst až později. Ráda bych se tam ještě někdy podívala, protože mnohá místa se mění, doznávají rekonstrukce. Je ve vašem kraji krásně. :)

      Vymazat
  2. Maruško, to byl další krásný výlet. Také tato místa jsme navštívili a u Viktorčina splavu jsem i vyfocená. Ti fotící se rádoby turisté na sochách by mě také vytočili. Setkala jsme se se stejným případem na kašně v Telči, kdy tam také po sochách lezli. A to je chráněné město, Unesco, ale těmto lidem je to jedno. Hlavně, že mají selfie...Nakopala bych je zakázala vstup ke všem památkám i do přírody. Nic jim není svaté a my kteri si to chceme užít tak jak se ma, mame pak akorat pokaženou náladu. Děkuji Ti za krásnou podívanou a přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prostě, kde není vyloženě cedule pro hloupé lidi, tak co není zakázáno je dovoleno. Jako když dá někdo sušit kočku do mikrovlnky. pak se to tedy musí dát do návodu, protože ten debil se soudil s výrobcem mikrovlnky a soud vyhrál. Také mě štve, že to dělají dospělí spolu s dětmi a tak mají děti příklad, jak se mohou chovat. Naštěstí se s tím člověk nesetkává na každém kroku, ale odhazování odpadků v přírodě je už běžný jev. Už jen ty papírové kapesníky všude. Hezký den.

      Vymazat
  3. Majko, další z krásných výletů po místech známých. Místech, která v nás vyvolávají vzpomínky na povinnou školní četbu a rozvíjí naší fantazii, kdy si představujeme, jak se tu žilo.
    Když jsme tu byli poprvé, nadšeně jsem o tom vyprávěla v práci. Můj kolega, který se tu narodil, pronesl: "Tak vy jste byli u kamenný báby." Prý tomu místu tak říkají všichni. Nelíbilo se mi to, ale ve srovnání s těmi idioty, kteří lezou po sousoší ve snaze mít co nejzajímavější snímek, je to úplné nic.
    Mně takhle otrávila rodinka, která se stylizovala mezi sochami lidických dětí. 😢
    Měj hezký den.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baví mě místa, která jsou nějak známá z literatury nebo filmů. A do tohoto údolí se hodně jezdí i na školní výlety. Byla jsem tam já ještě z Čech a byly tam se školou i moje děti z Moravy. Asi i proto, že o Boženě Němcové jsme se učili a byla povinnou četbou. Teda v Lidicích na pietním místě se takto chovat, to už je opravdu hnus. Přece každý ví, (i když kdoví, co se dneska učí ve školách), co Lidice znamenají. A bojím se, že to bude ještě horší, že ta bezstresová výchova přinese své plesnivé ovoce. I ty se měj hezky, Alenko.

      Vymazat
  4. Marie, krásný výlet. Jak já se těším na jaro a na léto.
    Měj hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
  5. Marie, ty jsi zářný příklad, že lze cestovat a poznávat krásy republiky i bez auta, také jsme jeden čas navštívili právě vlakem mnohá místa i dost vzdálená! A šlo to. Třeba první výlet do Broumova, nebo Náchoda, nebo do Sušice a pod.
    Ohledně těch ignorantů, co ničí památky a ničeho si neváží, mám podobný názor jako Jára.Vymáhat pokuty a to tučné, bez milosti.
    A Lidice? - co k tomuhle dodat. Vzpomeň, jak na hřbitově v Terezíně dva machři ukradli kovové desky na hrobech!
    Nebudeme si kazit den. Těším se na další tvé výlety. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Jako malá jsem tam byla s rodiči několikrát, ale jako dospělá ani jednou. Budu to muset napravit

    OdpovědětVymazat
  7. Byla jsem tam několikrát a ještě bych se tam ráda vrátila.Snad na to dojde.
    Maruško,nádherné fotografie.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
  8. Tady to mám moc ráda, nemáme to až tak daleko, občas se sen jedeme jen tak projít. Párkrát jsme si tu užili adventní akci, moc hezké to bylo.
    Maruško, měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Jooo... tam jsem byla. Kupodivu poprvé až docela nedávno. Krásné fotky a krásné místo!

    OdpovědětVymazat
  10. Tohle místo vůbec neznám, je to i tím, že od Boženy Němcové jsem několik knih přečetl, ale Babičce jsem se vyhnul.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.