neděle 14. března 2021

Hospital Kuks

 Vesnička Kuks leží nedaleko města Jaroměře v Královéhradeckém kraji a jako mnoho dalších zlákala i nás k návštěvě.

 Přijeli jsme vlakem a ke kukskému hospitalu jsme se dostali ze zadní části. Takto nás vítal.

Než jsme vešli do zahrady se sochami, zastavili jsme se i na hřbitůvku.
V roce 1684 zdědil zdejší panství Hradiště hrabě František Antonín Špork a ten začal v roce 1695 realizovat přestavbu kukského údolí na svůj letní dvůr, který se měl zároveň stát lázeňským a společenským střediskem šlechty. Lázně byly založeny na léčivých pramenech. Již v roce 1696 se hrabě Špork rozhodl na svém panství zbudovat špitál pro přestárlé veterány z okolí. Poté, co začaly na levém labském břehu v Kuksu utěšeně růst Šporkovy lázně s rezidencí, byl jako místo pro budoucí ústav vybrán protější, pravý břeh.

Byli jsme tu v roce 2013 a tak asi zklamu Miloše, který se těšil na opravené objekty. Hospital právě prochází rekonstrukcí. 
20. srpna 1717 byl vysvěcen kostel nejsvětější Trojice. Současně s kostelem, jehož krypta sloužila jako hraběcí hrobka, se stavěly po obou stranách budovy pro špitál a pečovatele o nemocné. Zároveň se zřizovala špitální zahrada za níž byl hřbitov s kaplí. Kostel a okolí je zdoben mnoha barokními sochami Matyáše Bernarda Brauna (1684-1738). Jako osmadvacetiletý tu začal tvořit osm Blahoslavenství, které obklopují hospitální terasu. Ty doplnili okolo r. 1715 dva andělé smrti (Blažené a Žalostné) s mohutným Náboženstvím uprostřed terasy.
Pro různé potíže však hrabě svůj podnik nikdy nezprovoznil. V prázdném domě zřejmě bydlela část hraběcího služebnictva, byli ubytováváni umělci. Přesto jej špitál přežil více než 250 let a přece jen nakonec mnohým churavým pomohl na rozdíl od lázní, které ničily povodně a nakonec byly zbořeny. Zachovalo se kamenné schodiště.
Po Šporkově smrti zůstala jeho dceři Anně Kateřině nadační listina, podle níž mělo být v Kuksu vydržováno sto chudých, neduživých a přestárlých mužů z okolního panství Hradiště. Zřejmě na památku praotce rodu, hrdiny tureckých válek Jana Šporka, šlo o vojenské vysloužilce. Jak říkal František Antonín, "poněvadž mnozí z těchto starců, kteří byli vojáky, v mládí žili nepořádně a pustě a nemyslili na svou věčnou spásu", bylo kvalitní stáří hospitálních chovanců svěřeno do rukou dvanácti milosrdných bratří. Více a podrobněji o Kuksu až do dnešní doby čtěte na oficiálních stránkách, ze kterých jsem čerpala.
A my jsme se těšili na oběd a pivko v restauraci, která jen vypadala, že je v provozu, ale prý to majitel vzdal, jak nám bylo řečeno u stánku vedle. Později jsem se dověděla z jiného zdroje, že se hostinec opět rozjel, ale v současné době je donucen opět své služby hostům odmítat. 
V dnešní době je Kuks již opraven, ale přesto už netoužím se tam podívat, jako třeba jinam, kde se stal zázrak a památka vstala z mrtvých. Kuks na mne působil tajemně a docela jsem cítila na duši tíseň, i když byl krásný den. Možná to mají na svědomí názvy barokních soch, možná zde přetrvává silná energie z dob špitálu. Z "černého" kostela na mne dýchl chlad, cítila jsem nářek nemocných a mrzáků....I ten pohled z protějška od hostince na celý hospital i s kostelem uprostřed  mi připadal hrozivě.  Samozřejmě, jsem ráda, že jsem tuto památku viděla na vlastní oči.

Už jsem v některém článku z této dovolené psala, že by takovou dovolenou asi nikdo za odpočinkovou nebo příjemnou nepovažoval, že byla spíše jako tématický zájezd pro studenty. Takové už naše dovolené jsou, poznávací, ale jsou i příjemnější místa k poznávání naší krásné země. A já hodně dlužím ještě mému i sousednímu kraji. A jestli někdo marně hledal v seznamu krajů Středočeský, určitě ho u mne zatím ani nenajde. Stalo se, že jsem v tomto kraji ještě nenavštívila ani jedno místo a jestli ano, tak v dětství s rodiči a o tom nemám současné fotky.  Ale snad jednou....... 
Mějte se krásně a těšte se na dobu, která se bude tomu normálnímu životu více podobat. 

9 komentářů:

  1. Ano, už je Kuks opravený. Nemohu říci,že by ve mně vyvolávalo toto místo podobné pocity Tvým :-). Park je proměněný v bylinkovou zahradu. Nedaleko Kuksu se nachází ještě Braunův betlém - sochy v lese. Na těch je tedy znát zub času, ale je to zajímavé místo.
    Díky za velkou reportáž z míst, která znám .
    Hezkou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Marie, v Kuksu jsme byli mockrát, a pokud je opraven, jsem jen ráda. Líbí se mi zdejší soíchy, bylinková zahrada, okolí a! - stará lékárna, ( podobně jako i jiné - třeba ta v Klatovech ). Pa a těším se s tebou na další výpravu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Marie, ještě druhý komentář - měla jsem knížku o majiteli panství Šporkovi a jeho době, a tudíž taky o Kuksu, Lysé nad Labem a pod.
    o soškách, které povodně odnesly a bylo to moc zajímavé, nevím, kam se poděla. Moc hezky jsi se tu rozepsala.
    Krásné toulání po vlastech českých ti přeji.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Majko, krásné fotky. 👍👍 Kuks jsme navštívili ještě před jeho opravou, stejně tak i Braunův betlém. Na obou místech se mi líbilo, žádné tísnivé pocity jsem neměla. Hlavně jsem obdivovala Braunovy sochy.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško to je moc krásné místo. my jsme se tam vypravili v roce 2019, ale Liberci jsme zjistili, že je z Jaroměře vlaková výluka a že je tam dost problémů s náhradní dopravou a tak jsme nakonec udělali okamžitou změnu a skončili v Turnově. Naštěstí díky režijkám se můžeme o změně rozhodnout i během cesty vlakem, protože se k ní žádný doklad o konečné stanici nevystavuje. Děkuji za krásnou podívanou a už bych si moc přála někam vyrazit. Tady po okolí už mě to opravdu nebaví. Přeji Ti příjemné dny.

    OdpovědětVymazat
  6. Maruško a já o Kuksu měla představu, že je krásně opravený, nakonec píšeš, že nyní v současné době ano. Projeli jste mnoho koutů naší země, je dobře poznávat, dokud nohy slouží. ☺

    OdpovědětVymazat
  7. My jsme tam byli v r. 2014 a vypadalo to vlastně ještě hůř, protože hlavní budova byla obestavěná lešením a vše zakrývaly plachty.
    Vzhledem k náročnosti opravy by mě zajímalo, jestli už je hotová.
    Pěkné je ale i okolí, Braunův skalní Betlém a moderní sochy Křížové cesta 21. století.

    OdpovědětVymazat
  8. Ráda jsem se na Tvých fotkách na Kuks zase podívala. Je to jeden z výletů, co jsem nestačila zaznamenat. Šli jsme ještě na Braunův betlém - ty sochy v lese se nám líbí moc.
    Ať se Ti daří, Marie

    OdpovědětVymazat
  9. Maruško, já mám Kuks moc ráda. Je krásně opravený, bylinková zahrada je skvost. V normální době se tam pořádá hodně akcí - adventní trhy, bylinkový jarmark a podobně. Najíst se dá přímo u hospitalu Na sýpce. Občas se tam zastavíme, když jedeme kolem, projdeme se, řidič si odpočine...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.