neděle 25. dubna 2021

Uherský brod - město

Město Uherský Brod jsme si vybrali jako další cíl při naší dovolené v Pozlovicích u Luhačovic.

Počátky historického osídlení Uh. Brodu, jehož původní jméno ("Na Brodě") připomíná brod přes řeku Olšavu, sahá do 10. - 12. století. Původní osada pravděpodobně ležela v jižní části nynějšího vnitřního města, v okolí tzv. dolního kostela sv. Jana Křtitele a tvořila důležitou pomezní pevnost na hranici Moravy a Uherského státu. Díky své poloze, v blízkosti obchodních cest, se Brod pomalu měnil ve významné hospodářské centrum. Více čtěte na oficiálním webu města.

Do města jsme přijeli autobusem k vlakovému nádraží. Odtud jsme vystoupali po schodech ke zbytkům původního městského opevnění. U hradeb jsme nalezli později i útočiště pro vyprahlá hrdla v příjemné restauraci. Projděme se tedy městem a později se s některými zajímavostmi a pamětihodnostmi seznámíme podrobněji.
V blízkosti této hospůdky mineme Nadační dům. Původní budova z roku 1569 již velikostí nevyhovovala a proto byla v roce 1710 zbořena a v letech 1711- 13 znovu postaven nový dům jako špitál - útulek pro staré a chudé měšťany. Za Marie Terezie sloužil jako kasárna. Dům je ozdoben městským znakem a nápisem na kamenném ostění starého portálu, udávající, že tento útulek byl vybudován r. 1713 za primátora Pavla Hájka.
Masarykovo náměstí v době mé návštěvy (červen 2014) prochází rozsáhlou rekonstrukcí, proto jsem nemohla lépe nafotit další významnou budovu a tou je Radnice.
Mezi pracujícími stroji jsem ještě zachytila kousek kašny se sochou sv. Floriána (1756) a bronzový obelisk Via Lucis (Cesta světla) z roku 1992 , který věnoval městu u příležitosti oslav 400. výr. narození J. A. Komenského přední český sochař žijící ve Francii (Paříži), Ivan Theimer. Na snímku uprostřed je sousoší u křižovatky nad Muzeem J.A. Komenského.
Ještě zmíním velmi hodnotnou kulturní památku a to Mariánský sloup (1785)
Pod dominikánským klášterem nás zaujme Panský dům.
Panský dům - pozoruhodná rozsáhlá barokní budova palácového charakteru (projekt barokní přestavby od Domenica Martinelliho) s dochovaným velmi hodnotným starším goticko-renesančním a renesančním jádrem s řadou zajímavých architektonických detailů. Prvořadá profánní (světská, nenáboženská) architektura patřící bezesporu k nejhodnotnějším dochovaným částem historického stavebního fondu památkové zóny a svým významem přesahující hranice města.

Původně měšťanský dům, pozdně goticky, resp. goticko renesančně přestavěný roku 1512 na nový panský dům. Z něj se dochovaly portály v jižním průjezdu a místnosti za nimi spolu s arkádovým nádvořím. Barokní přístavba byla provedena na přelomu 17. a 18. století pro Dominika Ondřeje Kounice. Poslední komplexní rekonstrukce byla provedena v sedmdesátých letech tohoto století, v půdních prostorách vestavěna základní umělecká škola. Renesanční sloupy arkádového nádvoří jsou nahrazeny kopiemi (původní sloupy byly subtilnější, s jemnější profilací).
A nyní se dostáváme k jisté zvláštnosti Uherského Brodu. Snad každý zná místní zámek, který nikdy zámkem nebyl a naopak málokdo ví o zeměpanském hradu. A strážný hrad, který v 2 polovině 13. století dal zbudovat Pžemysl Otakar II tu opravdu stál a byl docela rozsáhlý obklopen hradbami. Jako připomínka hradu byl na Hradním náměstí instalován pamětní kámen.
Mnozí podotknou, že zámek v U.B. přece jen je, vždyť je uváděn na mapách a spousta návštěvníků v něm byla. Dnes je v budově konírny zamýšleného zámku muzeum J. A. Komenského. Proč zamýšleného? O hradu a zámku čtěte více na webu turistika.cz
Naproti můžeme nakouknout do japonské zahrady.
Pod zámkem si můžeme odpočinout v Tyršových sadech.
Za hradbami zámku najdeme sousoší a památník
A z tohoto krásného malovaného nádraží odjíždíme zpět do Luhačovic.
Hezký den.

1. Další moc krásná reportáž z krásného města. Děkuji a přeji krásnou neděli.

2. Marie, moc díky za tuto reportáž, nádraží si dobře pamatuji, když jsme s kamarádkou jely do Luhačovic z Prahy vlakem. A když jsem tam byla s mužem autem, to jsme šli odshora přes hradby a viděli jsme vše jinak. Pa Jiřina z N.

3. Maruško, díky Tobě jsem poznala další hezké město. Moc pěkná reportáž.

4. Majko, krásné fotky a příjemná procházka pro Uherském Brodu. Byla jsem tu v roce 1976 a některá místa se už hodně změnila.
    Ráda jsem si nad tvou fotoreportáží zavzpomínala.
    Měj hezké dny. 🍀

5. Moc děkuji za fotky z města, kde jsem byla několikrát pracovně, ale na nějakou prohlídku nebyl čas...
    Přeji hezký večer, Maruško! Helena

6. Pocházím z Uh. Hradiště, ale přiznám se, že v Uh. Brodě jsem byl snad jen na exkurzi se školou v Muzeu Komenského. Při cestě na Slovensko přes Starý Hrozenkov jsme ho vždy jen míjeli.
    Někdy to snad napravím, ty dovedeš svým encyklopedickým zpracováním a krásnými fotografiemi opravdu nalákat.

7. Právě teď mi přítel řekl, že jsme Uherským Brodem jen kdysi projížděli, což je škoda. Je to pěkné město se spoustou zajímavých památek. Jsem moc ráda, že si ho můžu prohlédnout aspoň skrze tvoje záběry. Jsou nádherné, jak je u tebe zvykem.
    Zaujala mě japonská zahrada a budova nádraží, je opravdu krásně malovaná.
    Mimochodem, v Třebíči máme taky Tyršovy sady, jenom vypadají trochu jinak. ;)

8. Ahoj, moc pěkný výlet, další v řadě. Morava je opravdu mnohem bohatší na Židovské komunity, části měst a hřbitovy. Myslím, že jsem pouze UB projížděla, ale Tvým pohledem vypadá tolik lákavě. Moc pěkný příspěvek. ☺