středa 7. září 2022

Dovolená 2022 - 1.den-Znojmo-procházka ke klášteru Premonstrátů

Letošní dovolenou jsme si naplánovali do pohody. Město Znojmo už jsme navštívili při dovolené do Vranova nad Dyjí v roce 2016, ale tentokrát jsme jeli za vínem přímo do Znojma a ubytovali se v penzionu Kaplanka, v samém srdci historického centra, kousíček od hradu. Proti svým zvyklostem jsme nejeli vlakem, ale volili jsme autobus s přesedáním v Holešově a v Brně. Na železnici byly v kterémkoli možném spojení výluky s přesedáním na některých úsecích do autobusů. S kufrem to není zrovna příjemné. Letos jsme jeli jen na 5 dní od pondělka do pátku a hned na první den jsme si naplánovali procházku městem. V penzionu Kaplanka nám vyšli vstříc a ubytovat jsme se mohli hned po příjezdu, tedy dříve než je čas ubytování inzerovaný. Vybalíme se až večer, nyní jen spláchnout prach z cesty a hurá na oběd do nedaleké restaurace. Další kroky povedou kolem řeky Dyje, pěkně ve stínu stromů, chráněni před vedrem ke klášteru premonstrátů.

Na internetu jsme se dověděli, že v klášteře probíhají komentované prohlídky spojené s ochutnávkou vín. Ale akce již byla vyprodána a tak jsme si dali oblíbenou polosladkou Pálavu a poseděli venku.
Panuje velké vedro a představa, že půjdeme zpět přes město do kopce ( což je ve Znojmě samozřejmě pravidlem, že když prudce klesáte, musíte pak zase prudce stoupat) nás oba děsí. Proč se však trmácet, když odtud jezdí kolo-vláček ke hradu a dále. Nám stačí jen k tomu hradu.
Michal si ještě před odjezdem odskočil a když se vracel, utíkal a uklouzl jak malé dítě na štěrku parkoviště. Odnesly to nejen kalhoty.  Koleno začalo dost krvácet. Naštěstí jsem měla alespoň desinfekci na ruce a otřela ránu kolem a zalepila náplastí nachystanou na případné puchýře na patách.  Naše počínání sledovaly děti přes opěradlo a hlásily své babičce, že mám desinfekci. Paní vyvracela jejich domněnku, že to je asi jen voda, ale děti se nedaly. To snad ne? Desinfikuju si lavici ve vláčku? Když se vysvětlilo, že až tak debilní nejsem, zasmáli jsme se.
Jeli jsme kolem muzea motorizmu a vystoupali k hradu. I tady už jsme kdysi byli, dokonce i na prohlídce interiéru zámku, ale nemohli jsme těm notoricky známým výhledům odolat.
Pak jsme se vydali do ulic města hledat lékárnu. Jedna je momentálně mimo provoz, druhá je zavřená. Tak tedy alespoň drogerie. Pleťové tampony nejsou moc vhodné. Měli obinadlo, ale jen stahovací a náplast. Kůže byla poraněná docela hluboko. Druhý den ráno se mi podařilo po cestě na výlet nakoupit v lékárně vše potřebné. Do té doby musely stačit papírové kapesníčky a ten stahovací obvaz. Cestou do penzionu jsme se zastavili na oblíbený osvěžující Aperol.
Zítra bychom chtěli jet do Rakouska do Retzu tím vlakem po mostě s výhledem na město. Z vlaku to musí být paráda. Zatím si můžete prohlédnout místa, která jsme ve Znojmě a okolí navštívili při dovolené v roce 2016. Tenkrát jsem byli i v muzeu motorismu, na prohlídce zámku i kostelů.
Zatím hezký den.

1. Maruš, to jste už nachodili kilometrů, ale máte zase zážitky. Na štěrku je karambol raz dva, to já zase zakopávám na zahradě o spadaná jabka a to je denně sbíráme.🥰

1. Zážitky máme, to jo. Koleno už je zahojené, ale trvalo mu to dost dlouho. :) Nyní mám zase starosti s páteří. Bolesti ho dohnali na rentgen a diagnoza není přívětivá, Uvidíme, co ukáže krev, kterou poslali na makrobiologii do Prahy,. Zatím je doma a má chodit denně na procházky.

2. Marija, moc se mi ta prohlídka města líbila - i s tím alkoholem :-) S rozbitým kolenem jste si poradili, ale muselo se mu pak špatně šlapat. A vy že toho nachodíte. Je to zas místo, které jsem vůbec neznala a nevěděla, že je tam tolik zajímavého. Hezké výlety.

1. Les, to koleno měl opravdu dost hluboko sedřené a stále z toho tekla krev nebo nějaký maz, ale on se nedal a honil mne bez ohledu na můj věk. :-D

3. Maruško, tak to si tady ráda počtu a prochodím to opět s tebou, neb jsme si udělali ve Znojmě dovolenou koncem dubna v r.2016, byli jsme tam i s kamarádkou, měli jsme k dispozici auto i s mým šoférem, takže jsme povýletovali i okolí. Je to na blogu, ale bohužel už mi tam fotky smazali!
    Bydleli jsme kousíček od kostela - a tak zvonění zvonů bylo zážitkem.Jela jsem tam se seznamem památek - co nesmíme vynechat.
    Až na to koleno to zatím vypadá, že jste si to také užili a o to kráčí. Jiřina z N.

1. My jsme byli v roce 2016 na Vranově v létě a do Znojma jsme se také podívali. Podyjí je opravdu krásný kout naší země a tak jsem si chtěla Znojmo vychutnat i jako město vína a pohody. Škoda, že jsme nakonec nejeli do Retzu, Michal odmítl platit za kousek cesty tak moc peněz. Jede se tam jen vlakem nebo autem a cena je za 17 km šílená. Ale mrzí mne to. Na hrad Hardegg jsme si tenkrát vyšli pěšky, jen jsme se do hraniční vesničky převezli autobusem. A na přehradě ve Vranově je nádherně. Hned bych se tam zase vrátila. Ta čisťounká voda....

4. Maruško, fotky jsou parádní, nám se ve Znojmě moc libilo!
    A koleno má syn už taky doufám OK.
    Měj hezký den, Helena

1. Znojmo je velmi pěkné město i s hezkým okmolím. Koleno už je nyní zahojené, zase ho trápí jiná věc. Podezření na vážné onemocnění páteře. Zatím je doma a musí chodit na pravidelné procházky. Vyšetření krve na makrobiologii v Praze nám řekne, jak na tom je.

5. Ve Znojmě jsem byla jenom jednou - hráli jsme tam loutkové v rámci jakési divadelní přehlídky. Takže město mám prochozené málo, ale i to co jsem viděla mne utvrdilo v tom, že je tam co k vidění.
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Hanko, město má i krásné okolí. Podyjí je prostě kus krásného kraje.

6. Retz má krásnou radnici a pod ní zajímavé sklepní prostory. Když jsou adventní trhy, jsou právě v těch sklepeních. Byli jsme tam na Krampusech, a byl to tam samý Čech. Dokonce mne překvapilo, že na náměstí je Moravské muzeum.... je to moc hezké město a nad ním je kouzelný větrný mlýn který je přístupný.

1. Vendy, nakonec se Retz nekonal. Michal odmítl platit za kousíček cesty vlakem tak moc peněz. Ještě o tom napíšu. Mrzelo mne to.

7. Děkuji za fotografie z míst, která neznám. Měli jsme moc pěkné ubytování. Chudák syn, ten si tedy pořádně natloukl...áááau....a ještě to komplet odnesly kalhoty. Jinak je tam opravdu krásně a zajímavé stavby. Moc se mi líbí rotunda sv. Kateřiny i kostel s Kaplí vypadají zajímavě. Moc pěkné. Měj se hezky Maruško.

1. Jaruško, Podyjí vůbec, je nádherný kout naší země. Vlastně jsme tu už potřetí, ale vždy zavítáme do jiné části. Kalhoty jsem doma ustřihla a zahla a má kraťasy nad kolena. Naštěstí bylo horko, tak dlouhé kalhoty nepotřeboval. Jen tyhle byly s oddělávací částí na zip. Rána mu dost dlouho mokvala, doma jsme to nechávali přes den bez krytí a dneska už není poznat, že tam něco měl. A stejně mu to nebránilo v turistice, honil mne i tam, kam jsem neměla v plánu. :-D

8. Maruško,jsem ráda, že se vám ve Znojmě v mém rodném městě líbilo.

1. Marti, sem jsem se podívala už potřetí. Nejprve jen na krátko při dovolené v Brně, pak při dovolené na Vranově a letos tedy přímo do Znojma. Lituju, že jsme si nemohli dopřát delší pobyt.

9. Ve Znojmě jsem byla a rotunda sv. Kateřiny vede. Byli jste uvnitř?

1. Při první návštěvě Znojma v roce 2016 se Rotunda právě rekonstruovala a tentokrát jsme se dostali k rotundě až večer, taže vnitřek znám jen z interneru. my jsme tenkrát navštívili zámek.