středa 19. září 2018

Varhany v kostele sv. Stanislava v Kunštátě

Z Rudky do Kunštátu jsme šli pěšky a cestou nás provázel hlas zvonů. Pro mne to byla zpráva, že kostel bude otevřený a já budu mít šanci si prohlédnout další varhany. Ovšem zvony to byly smuteční a já jsem si do kostela netroufala. Syn chtěl jít nejprve na oběd, ale já jsem si chtěla počkat v domnění, že se po obřadu kostel zavře. Vždycky je to pro mne malé dobrodružství a možná proto mě tento koníček drží. Oltář i loď kostela si často můžete prohlédnout přes mříž nebo sklo, ale varhany ne. Počkala jsem a podařilo se mi vyfotit další kousek nástroje, který je mistrovsky postaven přesně na míru kostelní lodi s ohledem na jeho akustiku. Prý velkou roli v ladění varhan hraje i vlhkost kostela. Tady jsou tedy 49. varhany v mé sbírce. 

Jak je vidět, varhany jsou již bez původní skříně. Původní varhany postavil v roce 1797 Jiří Španěl z Rokytnice v Orlických horách. Osud varhan však nebyl příznivý. Několikrát byly přestavovány. V roce 1942 firmou Josefa Melzera z Kutné Hory.V roce 2001 byly pro svůj velmi špatný stav demontovány a nahrazeny novým nástrojem, který darovala farnost Heidelberg-Ziegelhausen.

Díky vstřícnosti varhanářky jsem se dostala i nahoru k nástroji.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.