sobota 26. prosince 2020

Svatý kopeček-Bazilika Navštívení Panny Marie v Olomouci

Syn přišel s nápadem (rok 2017), že se podíváme na dvě medvědí miminka, která už konečně mohou v malém výběhu předvádět své nezbedné kousky návštěvníkům. Kde? V olomoucké ZOO. V této ZOO na Svatém Kopečku jsem ještě nebyla. Tak tedy souhlas, ale když už tam budeme navštívíme i baziliku. 

Svou polohou, architekturou a výtvarnou výzdobou patří chrám na Svatém kopečku mezi mimořádně zdařilé barokní stavby. Je mistrným dílem umělců a uměleckých řemeslníků, povolaných ze zemí za Alpami i z Vídně a pracujících ve službách olomouckého biskupa a opatů Kláštera Hradiska; za nimi však nezůstávala pozadu ani řada moravských a olomouckých umělců.

Vstup do chrámu překvapí prostorností, světlostí a bohatou výtvarnou výzdobou. Je stavěn jako podélné jednolodní se dvěma sakristiemi a podélně průchodnými kaplemi po obvodu. Nad křížením hlavní a příčné lodě o stejné výšce a šířce se klene prostorná kopule. Valená klenba s lunetami je zcela pokryta výrazně plastickou štukou a freskovými malbami. Tak rozměrná štukatura z druhé poloviny 17. století je v našich zemích vzácností. (více informací ZDE)

Samozřejmě jsem byla nadšená i z varhan. Nebo hlavně z varhan. Podobné postavení skříní jsem zatím nikde neviděla. A tomuto nástroji věnuji samostatný článek.



 V jednom z křídel se koná výstava, tak proč nenahlédnout? Za chrámem stavba pokračuje otevřeným půlkruhovým ambitem s oválnou kaplí Jména Panny Marie a tvoří tak rozsáhlé nádvoří.

A v příštím vstupu tedy budou ta roztomilá medvíďata v ZOO a také nějaké to zvířátko navíc. 


7 komentářů:

  1. Děkuji za tu podívanou, když jsme tam byli na výletě, byly s námi malé děti, a tak cílem bylo hlavně to ZOO :o) Užila jsem si jen exteriéry...
    Přeji příjemný sváteční den, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádhera,máme to tam daleko,ale snad někdy....Hezkou sobotu přeji Marie.

    OdpovědětVymazat
  3. Na Svatém kopečky jme nikdy nebyli. Obdivuji nádhernou výzdobu chrámu.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásná stavba, znám ji hlavně zdálky, u ní jsem byl snad jednou v životě, a to ještě hodně dávno, proto mě teď hodně překvapila nádherná vnitřní výzdoba.
    Ambit připomíná ten na Zelené Hoře u Žďáru nad Sázavou.

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško děkuji za podívanou na krásné fotečky,ráda vidím tu výzdobu kostelů a katedrál.Už se těším jak budu moc navšívit náš dřevěný kostelík v Gutach.

    OdpovědětVymazat
  6. To je opět veliká nádhera.Já jsem doufala,že bude u nás na Vánoce otevřen hlavní kostel,ale bohužel nebyl.Jenom na mši.

    OdpovědětVymazat
  7. Beru články pozpátku, od nejnovějšího ke starším, ale mám radost, protože se mi podařilo odeslat už dva komentáře!!! :)))
    Chrám na Svatém kopečku je opravdu nádherný a opět skvostně nafocený, Majko. V Olomouci jsem sice byla několikrát, ale moc pamětihodností jsem neviděla. Díky za tu krásnou prohlídku! :)
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.