středa 3. března 2021

Adršpašské skály

Do naší cílové stanice Adršpach jsme se vydali z Náchoda vlakem s přesedáním v Teplicích nad Metují. 


Adršpašské skalní město se nachází v blízkosti obce Adršpach v Královéhradeckém kraji. V těsné blízkosti jsou i Teplické skály, jež dostaly název podle města Teplice nad Metují. Kdysi byla tato skalní města propojena Vlčí stezkou, s tátou jsme to prošli, ale dnes (2013) ji převozník moc nedoporučuje, není tak schůdná a udržovaná jako chodníky a cesty ve skalních městech. Nicméně vstupenka z jedněch skal platí i v druhých, pokud přijdete Vlčí stezkou. Turisticky dobře vybavení návštěvníci to zvládnou. Stezka Ale skály navštěvují lidé i docela neturisticky vybavení, hlavně, co se týká obuvi. Na fotografiích jsou většinou vidět schůdné pohodlné chodníčky po vrstevnici a mnohým tedy připadá, že sandálky stačí. Ale pokud chcete projít skály celé, prolézt všemi stezkami, pak vás čekají i spousty schodů, mnohde i v úzkých prostorách a docela strmých. Proč nejsou nafocené ty strmé schody? Protože tam většinou nemáte na focení pomyšlení a staráte se o sebe. :)Tedy nelekejte se, zvládla jsem to i já ve skoro 60 ti letech s postavou kulatější, ale v alespoň trekových botách. V sandálech si to představit nedovedu. A lépe se do  skal chodí hned po otevírací době nebo mimo letní sezónu, vyhnete se davům. A být ve skalách skoro sám, to je pohádka. Však posuďte sami. 
Tady vidím stádečko slonů
Na obrázku vpravo je Homole cukru, která z jiného úhlu pohledu připomíná Madonu i díku stínu.
Zde je ona Homole cukru
Také znáte skály takto liduprázdné?
U Adršpašského jezírka jsme dokonce čekali, až nás bude trochu více a nakonec převozník odpíchl loďku poloprázdnou. 
Vidíte vykukovat hlavičku slůněte? 
Po vystoupení z pramice se můžete rozhodnout, zda chcete pokračovat do Teplických skal po žluté značce nebo pokračovat v okruhu Adršpašskými skalami. My jdeme opět po okruhu v Adršpašských skalách.
Návštěvníků přibývá, ale stále je to v normě. Tedy záleží na tom, co si pod tímto výrazem představíte. No prostě, návštěvníci nám zatím nijak nepřekážejí, dovolují nám fotit, je to paráda. 
Chtěla jsem si průrvu vyfotit a pána s chlapečkem pro zveřejnění zamaskovat, ale ten chlapeček byl tak nadšený a smál se, že mi třeba odpustí, až se najde po mnoho letech na této fotografii. Zážitek je i pozorovat horolezce. 
Jsme na konci, skal, ale po obědě se ještě projdeme kolem Pískovny. Je to nádherné jezero. Ale zažila jsem zde šok.  
Celé jezero se dá obejít po modré značce. I když zde najdete i krásnou pláž, koupat ani čvachtat ve vodě se nesmí. Chcete-li, můžete si vypůjčit lodičku a v klidu "člunkovat". Zdálo by se, že je to každému jasné......ale není. Pod protějšími skalami, na břehu, kam se dá z modré značky odbočit si prostě dvě dámy rozložily deku, vybalily věci, posadily na deku dítě a se třemi velkými psy aportovaly klacky  do vody. Chovaly se při tom docela hlučně, takže si jich ochránci skal všimli a museli toho nechat. nepochopím, že to ty dámy vůbec napadlo. 
Chodníkem jsme se dostali docela vysoko nad jezero a krásně jsme viděli dolů. Jé, tam plavou krásné ryby, obrovské ryby. A kousek odtud aportovali psi. 
No není to nádhera. 
Poslední snímek, ještě nějaké ty suvenýry a malé občerstvení a jdeme na vlak. Byl to nádherný den. Opět budeme přesedat v Teplicích nad Metují, ale to ještě netušíme, že na tamním nádraží strávíme skoro 3 hodiny, protože na trati do Náchoda došlo k sebevražednému neštěstí a čeká se i na vyšetřování policie. Naštěstí před námi již byla cílová stanice, ale spousta lidí cestovala dále a byla odkázána i na další spoje. Pohotová průvodčí radila lidem náhradní spoje. Tenkrát jsme ještě neměli, kde kdo, mobilní aplikace usnadňující orientaci na mapách i v jízdních řádech. 

Snad jste mi prominuli i ten velký počet fotografií. Prostě jsem byla šťastná, že mohu nerušeně fotit a fotit. ...:) Adršpašské skály jsou extrémně přetěžovány turisty, hlavně prý z Polska a správa parku uvažuje o prodeji vstupenek v předplatném, aby mohla regulovat počty návštěvníků. Jak dopředu vědět, jaké bude počasí? A nejen já, ale většina lidí, své dovolenkové plány přizpůsobuje právě počasí. Přece nepůjdu na prohlídku jeskyně nebo podzemí města, když venku svítí slunce a do přírody a třeba do těch skal až bude pršet.......No ale toto jsou možná zbytečné úvahy, hlavně, abychom mohli v létě vůbec někam na výlet vyjet. 

 Hezký den všem. 

26 komentářů:

  1. Nádherná krajina.Na průmyslovce jsme tam byli...Je to už milion roků,ale vzpomínky jsou stále krásné.
    Přeji nádherný den ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jak píšeš, Evi, vzpomínky zůstanou. V naší zemi je tolik krásných míst....

      Vymazat
  2. Maruško, je to krásný kout naší země. V posledních letech natolik atakovaný polskými turisty, že se půvab někam ztratil. Snad už je hotový systém on line vstupenek a určený denní limit počtu návštěvníků.
    Chování některých lidí... bez komentáře.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě, že už jsem tam byla, protože ten on-line prodej vstupenek bych nemohla využít nebo bych na něm prodělala. Nemohu vědět dopředu, jaké bude počasí a jít navštívit skály třeba v dešti nebo bouřce jenom proto, že mám zaplacenou vstupenku, to je tké nesmysl a pokud bych ji měla jen objednanou a nezaplacenou, stejně bych ji nemohla zakoupit na jiný příznivější den v onom týdnu, kdy tam budeme. Ale limit by to nějaký chtělo. Třeba v každou hodinu pustit jen určitý počet lidí. objednávat vstupenku jen zájezdy, které si mohou v případě špatného počasí zajet jinam. No je to složité, ale ty současné davy jsou neúnosné. Prá v teplických skalách takový nápor není. Je to zajímavé.

      Vymazat
  3. Krásné fotky z míst, která nemám až tak moc daleko a znám je.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si tam vychutnala tu samotu. Být někde první se vyplácí. I v Hřensku jsme byli ze začátku sami a cestou na Mezní Louku už se to lidmi jen hemžilo.

      Vymazat
  4. Tam jsem nikdy nebyla, nádherné fotky Maruško...😀😀😀

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za milé připomenutí tohoto místa :-) Když jsem tam byla, majitelka penzionu tehdy doporučovala, že ideální je navštívit skály v pondělí, úterý nebo středu, to tam prý není takový nával. A asi na tom něco bude. Mít pořádné boty se hodí, musím si nějaké pořídit. Mám sice odpružené botasky, došlap v nich je takový lehký, ale na delší/ náročnější trasy to také není ideální :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I botasky s měkkým došlapem na takovou procházku stačí, ale fakt, když jsem viděla některé dámy v sandálkách....-)
      S těmi prvními dny po víkendu je to možné, že si skály trochu oddychnou. Možná, že ty polské výpravy jezdí také více o víkendu.Ale určitě tam může být volněji a krásně na podzim, když se listnáče barví. V zimě bych měla trochu strach, že se někde na těch schodech nahrne sníh a člověk se může sklouznout i nebezpečně, ale i takový pohled musí být nádherný.

      Vymazat
    2. Je pravda, že takové botasky jsou lepší než sandálky, ale pokud má člověk zpevněný kotník, je to rozhodně plus :-) Na víkend už tam jezdí rovnou zájezdové autobusy a když člověk v ten den projíždí kolem, vidí, že i to parkoviště je narvané. Vidět toto místo na podzim by bylo krásné, ale v zimě bych to neriskovala :-)

      Vymazat
  6. Také jsem tam nikdy nebyla a tak jsem si moc užila krásné fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že tam nebyli lidi a umožnili mi svou absencí skály nafotit. :)

      Vymazat
  7. Moc krásné místo,chtělo by to znovu se tam podívat,byla jsem tam zamlada,ale asi to nebude tak jednoduché v dnešní době....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že bude on-line prodej vstupenek, i když to není úplně ideální, pokud to musí být hodně dopředu, ale teplické skály jsou stejně pěkné a nejsou tak frekventované. Jen kdybychom mohli vůbec někam vyjet.

      Vymazat
  8. Maruško to jsou moc krásné fotografie. Byli jsme tam asi dvakrát na výletě, ale tehdy jsem ještě nefotila. My jsme měli docela smůlu, protože pokaždé tam byly davy lidí a to tam ještě Poláci nejezdili. Chtělo by to znovu se tam vypravit, ale těch míst k návštěvě je tolik...roky nám přibývají a kdo ví, jak dlouho ještě budeme moci cestovat a zda vůbec s ohledem na současnou dobu. Děkuji za úžasnou podívanou a pro mě i vzpomínky . Přeji Ti krásné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, roky přibývají a člověk už toho tolik neujde. Nám se zatím podařilo vždy přijet brzy, abychom byli mezi prvními a pak vlastně před tebou nikdo není. Ale ty davy vždy zažijeme při opouštění místa a to už mi tolik nevadí. I na oběd jsme se dostali v pohodě, protože než se ti lidi vyhrnuli ze skal, my už jsme byli i po obědě. :)

      Vymazat
  9. Majko, nádherné fotky z místa mému srdci milého. 👍💓 Pamatuji si ještě dobu, kdy se u jezera dalo přenocovat a mezi skalami se procházelo jen pár lidí. Švagr byl horolezec, znal tu každý kámen. Ovšem v noci tu byla neskutečná zima.
    Dnes sem chodí davy lidí, že je to až neúnosné.
    Díky za milou připomínku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme kdysi s rodiči stanovali v kempu mezi Adršpachem a teplickými skalami a tak si také pamatuju, že tam byla zima, protože i ten kemp byl dost stíněný. Obdivuju horolezce. Já jsem měla kamarádku v baráku, také lezla, ale zabila se i se svým přítelem v zahraničí. Byla to tenkrát strašná tragédie. Aba byli začínající lékaři a velké rozloučení bylo i u nemocnice. Už je to ale hodně dávno.

      Vymazat
  10. Maruško,velká nádhera.Mám tyhle skalní města moc ráda,protože jsem díky tatínkovi byla často u nás ve Skaláku.
    Tady jsem byla několikrát jako dítě a s manželem dvakrát.Ráda bych se sem ještě podívala.
    Děkuji za nádhernou podívanou.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem tu byla kdysi s rodiči, to jsme šli i z Adršpašských skal do Teplických a do kempu, byla to štreka, ale nádherná. Tenkrát možná nebyly skály tak upravené, byly více přírodní a možná i ne tak úplně všude dostupné a možná že i v tom bylo to jejich kouzlo.

      Vymazat
  11. Ráda jsem se podívala. Teplické i Adršpašské skály znám od dětství. jezdila jsem se na tábory od družiny. to tu bylo opravdu prázdno.

    OdpovědětVymazat
  12. Kdysi jsem tam byla, ale po tvé procházce bych tam ráda jela zase....

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherné místo, kde jsem ale ještě nebyl. Skály připomínají Prachovské skály anebo Tiské stěny, ale tam nejsou žádná jezera, která dojem ještě násobí.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.