sobota 12. června 2021

Tajemný Hostýn

...aneb když kvete šeřík a kaštany.  Na sv. Hostýn, poutní místo, jsme si občas udělali výlet s rodiči a moc ráda vzpomínám i na výlety vícegenerační, kdy s námi šli mí rodiče, bratr s rodinou a jejich psem vlčím špicem a naše děti. Šest dospělých, šest dětí a pes. Šli jsme z Hlinska pěšky přes Rusavu. Před pár lety jsem si podobný výlet dopřála i s dospělým nejmladším synem, avšak nechali jsme se nahoru dovézt autobusem z Bystřice pod Hostýnem. Tenkrát v květnu jsme si nevybrali zrovna příznivé počasí. Přesto se nám výlet líbil.  Poutní místo s několika křížovými cestami, z nichž nejznámější je ta Jurkovičova, působilo tajemně a zvláštně, když se před námi vynořovaly z mlhy, tenkrát ještě ošuntělé, stavby jednotlivých zastavení Ježíšovy pouti.

Stoupáme ke kostelu, který dnes není vidět.

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie
A nyní se projdeme Jurkovičovou Křížovou cestou.
Rozhledna na Hostýně
Opět se dostáváme k Bazilice Nanebevzetí Panny Marie
Nevlídné počasí nás nutí zajít si do restaurace a pak už jen autobusem zpět do Bystřice p. Hostýnem.
V Bystřici se najednou ukázalo i sluníčko.
Rozhodně se sem vrátíme. V příštím vstupu vás zavedu i k vodní kapli a půjdeme pěšky do Bystřice přes Chvalčov. Když je hezké počasí je hezky všude, ale tentokrát .......rychle do tepla.

1. Majko, tak takovéhle počasí fakt nemusím. Vlhko všude kam pomyslíš. Já kam můžu tak hurá na hřbitov, zde také. Ale co jsem nemusela tak vrtule větrníku co dělá elektřinu - nevím možná dnes už tam není - to sotva, ale mooooc mne to rušilo v sebeusebrání. Dávejte na sebe pozor - Míla

2. Ahoj Mílo. Vrtule tam pořád je. Naštěstí stojí trochou bokem. Nyní si nejsem jistá, jestli tam nejsou dokonce 2. Mlha nás zaskočila, ale naštěstí nepršelo a Michal v takovému počasí, nevím proč, říká, že je to romantika. 😀 Měj se krásně. Už mám za sebou druhé očkování a odpočívám. 🙂

3. Takové počasí to sice naštve když se člověk vypraví na výlet, ale zas to dá úplně jiný rozměr všemu kolem a zajímavou náladu. Navíc jsou to místa kam se člověk může vrátit když je líp. Horší to je v cizině, když víš že máš jen jednu šanci. mě se ty fotky líbí a Michal s tou romantikou má i pravdu.

1. Máš naprostou pravdu s tou cizinou. My jsme tak dopadli na Orlím hnízdě. Už jsem uvažovala, že si ten zájezd zopakuji, ale vzpomněla jsem si na tebe, že jsi se také vracela na místo, kde tě čekalo špatné počasí a opáčko bylo totéž. Je to prostě smůla.

2. Jo, přesně, to je ten nejkřiklavější případ. Mě na tom nevadí podívat se potřetí na jedno místo, už bych věděla čemu se vyhnout a co naopak absolvovat, ale vadí mi na tom ta jedenáctihodinová cesta autobusem kde se prostě nedá spát. leda snad s práškem na spaní. A to tě pak to blbý počasí strašně naštve.

4. Maruško, už několikrát jsem měla našlápnuto k návštěvě Hostýna, naposledy loni, když jsme byli na malé dovolené v Kroměříži, ale vždy mi do toho na poslední chvíli něco přijde, loni slejvák!Ta mlha je svým způsobem zajímavá právě na takovém místě. Jiřina z N.

1. Jiřinko, třeba ještě budeš mít příležitost. Dneska už jsou kapličky krásně opravené a celý areál je za příjemného počasí moc pěkný. My to máme blízko a ještě bych se tam chtěla podívat až se budou barvit stromy.

2. Jé, to by bylo krásné setkání s tebou, na Hostýně, v Babím létě. Jiřina z N.

5. Už tam chyběl v té mlze jen medvěd, který se v Hostýnkách před časem potuloval.V Rusavě mají opravený kemp, už dlouho se chystám znovu se tam podívat.Přeju at na dalším výletě tolik nemlží.

1. Rusava je krásná část Hostýnských vrchů a i cesta na Hostýn se mi tenkrát líbila více. Já už na stará kolena do kempu moc nejezdím, užili jsme si jich dost s rodiči po celé republice a pak i s našimi dětmi. Už si spíš dopřeju trochu pohodlí a soukromí. Nikdy mě moc nebavily společné záchody a sprchy. :) Ale tobě přeji, ať se ti tam líbí a máš lepší počasí. Pamatuju i doby, kdy jsme sbali stan a utábořili se na místě, které se nám líbilo a druhý den pokračovali dál. Za hezkých nocí i bez stanu. Dneska na to není ani pomyšlení, protože lidi se neumí v přírodě chovat a jejich pobyt v přírodě se musí regulovat v kempech a penzionech. Po nás nikdy v přírodě nic nezůstalo a nezůstane. Co jsme si přinesli, to si také odnesem. :)

2. Ty záchody a sprchy hodně záleží na provozovateli. V Rusavě jsem stanoval dvakrát, nyní nevím jak to tam po rekonstrukci kempu vypadá. Letos bude spíš problém s testováním na covid, které cestování určitě prodraží. Já mám ve zvyku v kempu spát jednu noc a pak jet o kus dal... Vidím že fotky se v archivu najdou i za slunečného počasí. Ještě přidat Velehrad, Sv.Kliment u Osvětiman a Svatý Kopeček u Olomouce a jedny z nejznámnějších poutních míst budou komplet popsané. :-)

3. Sv. Kopeček i Vehrad tu mám,jen sv. Klimenta ne. 🙂

4. Tak to se musím lépe porozhlédnout. Na sv. Klimenta je to pěší tůra, ale možná ve své době byl důležitějším místem než samotný Velehrad...

5. Velehrad najdeš ve Zlínské kraji, sv.kopecek v Olomouckém. 🙂

6. Maruško, Hostýn v mlze působí opravdu tajemně. My jsme se tam kdysi byli podívat, když jsme jeli se známými na dovolenou. Nahoru jsme jeli autem.

1. Ano dá se i autem, ale to mi nemáme. Naštěstí to nemáme zase tak daleko, takže se dá výlet zopakovat. Je tam krásná příroda i kolem.

7. Maruško, to počasí bylo asi nepříjemné, ale mně se ty fotky v mlze právě moc líbí. Jsou opravdu moc pěkné, opravdu tajuplné.
    Měj se hezky, zdraví Marie

1. Protože to tu znám, tak mi ta mlha moc nevadila i proto, že se sem mohu kdykoli jindy vrátit. Horší to bylo při zájezdě na Hitlerovo orlí Hnízdo, kdy jsem se těšila na krásné výhledy na okolní hory, ale byla úplně stejná mlha. Toužila jsem si to zopakovat, ale záruka hezkého počasí není a zákon schválnosti funguje. MNožná bych měla stejnou snůlu. :)

8. Páni, to jsou úplně mysteriózní fotky 👍. Krásné...

9. Toto místo je mojí srdeční záležitostí,poněvadž jsme měli 55 let chatu pod Hostýnem.Dokud manžel před 3 roky nezemřel,chodívali jsme tam několikrát do roka,v létě i zimě.Již jsem na Blogu o tom psala.Zrovna ale před týdnem jsem se tam s kamarádkou vypravila a dám sem pár fotek.Vystihla jsi zrovna ne příznivé počasí,ale i tak fotky mají svůj půvab...

1. Hostýn má pěknou přírodu okolo a všechny procházky jsou moc pěkné v každém počasí. Jen ten zimní zatím neznám. Těším se na tvé nové fotky z poslední návštěvy.

10. Takové počasí naštve,když je člověk na kopci a nikam nevidí.
    Ovšem tvoje fotografie se mi moc líbí,mlha jim dodává na tajemnu.
    Hostýn je krásné a zajímavé místo.
    Maruško,měj hezkou neděli

1. Sice bylo i docela chladno, ale oblečení jsme měli přiměřené a na Hostýně to známe i za pěkného počasí, takže se to dalo vydržet a focení mne docela bavilo. :) Příště už to bude za sluníčka, kdy jsem šla zase s manželem.

11. Hezky jste neměli, ale ty fotky jsou úžasné!
    Přeji hezkou neděli, Helena

1. Děkuji, i tobě hezkou neděli. Focení mne docela bavilo. Nebyla jsem tak moc sklamaná, jako na zájezdě na místo, kam se nemohu podívat znova, nebo kde bych stejně neměla jistotu krásného počasí. Třeba stejné počasí jsme měli na Orlím hnízdě v Německu.

12. Maruš, takový Hostýn neznám, ale i mlha má své kouzlo. Byla jsem tam vždycky za krásného počasí i když s dešťovou přeháňkou. Fotky jsou nádherné jdu se mrknout ještě jednou, mlha na Hostýně se tu vidí málokdy. Naposledy mě zaujaly fotky Hostýna od Ilony, ty byly krásně zasněžené.

1. Naštěstí to nemáme daleko a zopakovat si to v pěkném počasí není takový problém. Zasněžený Hostýn také neznám.

13. Hostýn je opravdu magnetem a Jurkovičova křížová cesta je jak nová. Rádi tam chodíme, nejčastěji z Bystřice, ale šli jsme i hřebenovou túru z větší dálky, konkrétně z vesnice Lázy.