pondělí 27. března 2023

Varhany v kostele sv. Michala v Olomouci (83)

 V pátek jsme se po návštěvě lékařky vydali se synem na procházku po Olomouci. Naplánovali jsme si trasu zase trochu jinudy, i když jsme navštívili již dříve navštívená místa. Například kostel sv. Michala jsme kdysi minuli, ale dovnitř jsme nešli, protože se zrovna konala mše. Líbí se mi, že mnohé kostely v Olomouci jsou otevřené od svítání do soumraku a lze je navštívit i bez průvodce. Mohla jsem tedy na vlastní oči vidět další varhany. 


Varhany byly do tohoto kostela instalovány již v roce 1793. Dostaly se sem však transferem z premonstrátského  konventního kostela Nanebevzetí Panny Marie na Klášterním Hradisku. V Roce 1898 byl do staré skříně vestavěn nástroj nový a to varhanářem z Uničova  Wilhelmem Braunerem. 
V roce 1975 byl do staré skříně vestavěn nový nástroj varhanářskou firmou  Rieger-Kloss z Krnova. Tento nástroj má již tři manuály s padesáti rejstříky a existuje dodnes. Obdivuhodné je, že skříň  přežila 230 let.
V roce 2024 jsem fotila v tomto kostele a tedy i varhany mobilním telefonem a zdá se mi, že si lépe poradil se světlem.
Do tohoto nádherného kostela se podíváme hned v příštím vstupu, tedy snad zítra.
Zatím hezký den. U nás dnes trochu nasněžilo, ale sníh se drží jen na některých střechách a autech. Snad se zase brzy oteplí.  

13 komentářů:

  1. Maruško, k Olomouci mám skvělý vztah a tak si tvůj článek pořádně užiju, jdu si k němu uvařit kávu a dám se do čtení a prohlížení. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko fotky jsou prakticky jen dvě, větší várka bude zítra, kdy se podíváme do kostela zevrubněji. Varhany si počítám zvlášť tak mají i zvláštní článek. A nyní si to kafíčko jdu uvařit já. Nevadí mi na večer.

      Vymazat
  2. Varhany jsou nádherné,také jsem tam dříve byla....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celý výzdoba kostela je nádherná. A to ještě nebyl nasvícený. Ve světle by byl zářivější.

      Vymazat
  3. Majko, nádherné varhany. 👍👍👍 Kolikáté už to ve tvé sbírce jsou?
    Počasí je na draka, sněžení se střídá se sluníčkem a k tomu duje ledový a nepříjemný vítr. Snad se to umoudří.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, jsou to mé 83 varhany. Už jsem si raději dávala číslo do názvu článku. protože jsem v tom měla zmatek.

      Vymazat
  4. Maruško,varhany jsou nádherné a vůbec i kostel,jako stavba,tak se těším na pokračování.
    U nás poletuje sníh celý den,ale je i sluníčko,ale hodně ledový vítr.Stačila mně venku chvilka.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás ráno nejprve pršelo a pak sníh a studený vítr. Manžel se chystal do lídlu, ale cestu vzdal a šel jenom k nám do obchodu vedle baráku. Já raději nos nevystrčila.

      Vymazat
  5. Maruško, moc ráda jsem se podívala, Olomouc zrovna moc prozkoumanou nemám...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme sem kdysi dávno jeli na Floru a pak i na cílenou návštěvu a nyní nás tam zavál synův zdravotní stav. Tak to bereme jako výlet. A Olomouc se mi začala líbit.

      Vymazat
  6. Já to prohlížím jako druhý příspěvek a teď jsem k tomu kostelu napsala komentář, tak aby nevyzněl "nevhodně". Napsala jsem, že do Ol. se nejezdí jen na Floru a vy jste tam vážili cestu k lékaři. Snad to dopadlo OK.
    Fotky jsou krásné, tedy celá ta stavba i varhany jsou krásné, musím se mrknout na mapku, kde tento chrám stojí - možná mimo našich obvyklých tras. Pokud tam ještě pojedete, doporučuji Terezskou bránu (kousek od centra), která zbyla po opevnění za Marie Terezie, protože Olomouc byla pevnostním městem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Olomouce určitě ještě pojedeme, syn je již na revmatologii vedený a kontroly zatím má i do budoucna. Terezkou bránu jsme již viděli dvakrát, ona Olomouc má hodně památek celkem pohromadě. Už jsme těch památek navštívili v Olomouci více, ale na každou cestu se snažím naplánovat jiný kout města. kdyby ses koukla v menu do Olomouckého kraje, tak je tam vidět, co jsme již navštívili. Na příště mám v plánu Klášterní hradisko, už jsem tam byla kdysi při setkání s mými bratranci, ale je tam hezké okolí a není to daleko od naší lékařky. Jinak sv. Michal je hned nad Horním i Dolním náměstím, vedou k němu u každého náměstí úzké uličky.

      Vymazat
  7. Kostel sv. Michala jsme kdysi také navštívili, pamatuji si, že má snad 2. nejvyšší věž v ČR po věži kostela sv. Bartoloměje v Plzni, přitom ale nestojí na náměstí, ale v ulici, takže se špatně fotografuje.
    Varhany jsou skvostné, v krnovské firmě na výrobu varhan jsme byli kdysi na exkurzi, tehdy tam měli rozdělanou práci pro čínského zákazníka a je to docela věda něco takového vyrobit a pak do takové dálky dodat.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.