sobota 30. března 2024

Za knížetem Sámou

 V úterý dopoledne mě manžel vytáhl na malou procházku. Nad Jarcovou byl před několika lety vzdán hold knížeti Sámovi postavením sochy a pamětní desky. A sem se nyní se mnou můžete projít. 

Vydáme se kolem rybníka v Podlesí směr Jarcová, u kolejí se zastavíme u Grill občerstvení, kde je pěkné zázemí pro odpočinek na dlouhé cestě autem, na kole i pěšky. Na své si tu přijdou děti i dospělí, chovají se zde lamy a koně, v sezónu se tu i vaří a pěkné je i muzeum veteránů. Dnes jsme jen obešli budovu, náš cíl je podstatně dál. 
Přejdeme koleje a řeku a stoupáme obcí. Rozhodla jsem, že půjdeme přes Jarcovskou kulu. 
A nyní již pokračujeme k Sámovi. Cestou se kocháme výhledy na město. Když jsme tudy šli na kulu naposledy, výhledy nebyly žádné, byly jsme ve stínu lesa. Dneska jsou výhledy jak do údolí směrem na Vsetín, tak na opačnou stranu. Les je však uklizený a nové lesní školky jsou založené. 
A už se blížíme k Sámovi
Tady jsme si trochu odpočinuli a pročetli si pár informací. 
Já jsem vložila informace z Wikipedie  a více o instalaci sochy si můžete přečíst ZDE.
A nyní již pokračujeme takovým obloukem zpět do Jarcové. Cestou je vidět v dálce i zasněžené Jeseníky a větrné elektrárny v Oderských vrších. 
A ty tři kopečky hodně přiblížené zleva Lysá hora, Smrk a  Radhošť
Vrtule v Oderských vrších
Jeseníky hodně přiblížené
A vrátili jsme se k rybníku, kde je také pěkné posezení a v sezóně přímo relax pro dospělé i děti. 
Fotek opět hodně, ale to jsem celá já. Ale nohy vás při této procházce nebolely, tak snad to nevadí. My jsme ušli něco přes 10 km a měla jsem toho dost. Druhý den jsem měla v plánu zahradu, ale moje tělo to odmítlo, potřebovalo odpočívat a také něco nakoupit, ale stejně bylo ve středu  hodně větrno. 
Hezký den užijte si prodloužený víkend a krásné jarní svátky. 

23 komentářů:

  1. Maruško, tvoje fotky jsou jako vždy moc pěkné a jako bych tam byla s tebou. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. Představ si ,musela jsem tě vylovit ze spamu.

      Vymazat
  2. Marija, jsem ráda, že jsem nemusela ťapkat a tolik toho viděla a i s komentářem :-) Fotografie krásné, kytiček, vody i pohledů. Hezké Velikonoce přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Tahle procházka mne sice unavila, ale během ní jsem vnímala radost, že jsem se nechala vytáhnout ven. :)

      Vymazat
  3. Moc pěkný výlet a počasí jste měli jako malované...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano počasí nám vyšlo, jen nahoře na hřebeni dost foukalo. Ale vybavení jsme byli.

      Vymazat
  4. Maruško, to jsou nádherné fotografie a překrásná túra. Takové mám nejraději a těch 10 km je pro nás tak akorát...Škoda, že už manžel takové túry nezvládne a já teď nemám v okolí nikoho, kdo by se mnou šel. Asi zkusím kontaktovat klub turistů. Měj krásné sváteční dny a děkuji za krásnou procházku přírodou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, manžel chodí ven každý den, říká, že jakmile se přestane pravidelně hýbat, tak umře. Nemám ráda takové řeči, ale asi na tom něco bude. Tak jsem ráda, že jsem se nechala na tuto procházku vytáhnout. Mě moc nebaví chodit stále známými místy, ale u Sáma jsem ještě nebyla, je to celkem nedávná záležitost, když je na hřebenovce objevil, tak jsem souhlasila. A vida i známá příroda kolem J. kuly se naprosto změnila, prosvětlila, zazářila, slunce i výhledy potěšilo. Je mi moc líto, že tvůj manžel je na tom zdravotně tak, že už by ty procházky nezvládl. U nás také funguje klub turistů a pravidelně ve středu vyrážejí na výlety. Většinou jsou to také už důchodci. Možná, že ta druhá víkendová skupina jsou i mladší lidé. Pokud je ta možnost mít na cestě nějakého parťáka, je to vždy lepší, kdyby se něco přihodilo. Můj manžel sice má astma, ale já zase často zastavuju k focení a tak naše procházky jsou klidné, žádná honička. někdy mám pocit, že ho zdržuju, ale nedává to najevo. Ale tentokrát mne trochu naštval. S mým foťákem prý fotit neumí a tak jsem mu dala mobil, aby mne jen cvaknul u Jarcovské kuly. Jo prý cvaknul, já si to nezkontrolovala a doma zjistila, že fotka nikde. :-D Jaruško, moc ti přeji, aby ses mohla opět více dostávat ven na procházky. Tvoje fotky mám moc ráda.

      Vymazat
  5. Krásné místo, krásné obrázky! Jaro je prostě kouzelné!
    Maruško, přeji příjemný sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko. Sice nahoře dost foukalo, ale opravdu jsem si to jaro vychutnávala a byla jsem ráda, že jsem se nechala vytáhnout.

      Vymazat
  6. Maruško,to jsou překrásné fotografie.Příroda je teď kouzelná a ta modrá obloha mě úplně fascinuje.U nás už dlouho nebyla.
    Včera bylo všechno v takovém oparu,asi opravdu kvůli prachu ze Sahary,ale teplo už bylo.Výhledy jsou nádherné.
    Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano včera i dnes to bude zřejmě tím saharským pískem. Sluníčko se snaží a je dost teplo, ale paprsky se přes ten africký smog nemohou prodrat. A zítra to bude asi opět takové.

      Vymazat
  7. Pěkné putování s modrou oblohou a zasněženými vrcholky hor, krásné výhledy. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten den byla opravdu skvělá viditelnost. Přece jen je to od nás až do Jeseníků hodně daleko a díky tomu, že je tam ještě sníh, tak jsou hory lépe viditelné.

      Vymazat
  8. Majko, nádherné fotky z báječného výletu. 👍👍👍 Kníže Sámo - kdysi jsme se o něm učili ve škole. Utkvělo mi to nějak v hlavě.
    Pohled na Beskydy vyvolat vzpomínky. Na Lysé hoře jsme byli, dívali se na Smrk a potom z cesty na Radhošť jsme se dívali za Lysou horu. Krásná místa.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se ještě chtěla někdy na Lysou horu podívat, ale netroufám si na tu túru. Možná jezdí kousek i kyvadlová doprava, ale ještě jsem to nestudovala. Asi by to chtělo ubytovat se někde poblíž. Byla jsem tam s rodiči jako dítě, úplně vidím tu fotku před starou chatou. Momentálně je mým cílem vystoupat na letní Ondřejník. od poslední zimní návštěvy se to tam hodně změnilo. A to bych ještě mohla zvládnout. Jen se musím trochu přizpůsobit pracovnímu volnu syna. Ať se ti daří Alenko.

      Vymazat
  9. Jako vždy nádherné fotografie. O Sámovi jsme se kdysi učili v dějepisu. Francký kupec Sámo, snad původem Kelt nebo prabulharský kníže za vlády Chlotara shromáždil větší počet kupců a vypravil se obchodovat se Slovany. Ti se již začínali bouřit proti Hunům (Avarům). Na Lysé hoře vždy bloudím, přehlédnu rozcestník. Ten docela rozsáhlý rybník má nějaké jméno?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výborně Mirijam. :) Ten rybník asi ani název nemá, není moc rozsáhlý a spíše je to chovný rybník, není určený na koupání. Nachází se v části Valašského Meziříčí zvané Podlesí a tak se mu tu říká rybník v Podlesí. Ani na mapách jsem nenašla žádný název.

      Vymazat
  10. Mně se na tom líbí, že stále jsou lidé, kteří si udělají takový pěší výlet a ještě ke knížeti Sámovi! Jarcová byla svého času známá myslím hlavně kvůli fungujícímu JZD a tak si člověk rád rozšiřuje další poznatky. Žijete vlastně v rekreační oblasti, to je výhoda, kterou si možná ani neuvědomujete. 😉 Valašsko má co nabidnout, takže i kdybyste nikam nejeli, vždy máte nějaké eso v rukávu.
    Moc pěkně zdokumentováno. 👍

    OdpovědětVymazat
  11. Maruško, že ušlapu dne 10 km, tak o tom se mě nesnilo. Parádní procházka to podle fotografií jistě byla ☺

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Maruško moc hezké fotečky, nebyla jsem tam. Tak jsem si užila aspoň výlet tvýma hezkýma fotečkama děkuji

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherná procházka za sluníčka pod modrou oblohou. Takový výlet do dávné historie se mi zamlouvá, Majko, zvlášť když u něj můžu sedět. 😉 Socha je parádní a fotek není nikdy dost. Na ty tvoje se kouká moc dobře. 😀

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.