pondělí 15. června 2020

Skalní hrad a poustevna Sloup v Čechách

Tuto pozoruhodnost najdeme mezi městy Česká Lípa a Nový Bor na Liberecku. Artefakty nalezené v okolí ukazují na pravěké osídlení 2 tisíce let před Kristem. Hrad nebyl na skále vysoké asi 30 m vystavěn, nebo chcete-li založen, feudálními majiteli, ale snad zpočátku byly nesystematicky budovány jednotlivé objekty dlabáním do pískovcové skály a zastřešeny dřevem. Teprve středověk a jednotliví majitelé panství dodávali hradu další cílenější podobu. Krom místností ve skále vznikla i kaple a dalo by se říci, že hrad je vlastně romantickou sakrální stavbou. Koho zajímá podrobný historický výklad, tomu doporučuji navštívit pěkné stránky pana Ivana Volmana. Já jsem hrad prošmejdila v rámci letní dovolené a mohu vám přinést pár fotografií. Uplynulo však už 10 let a na protější skále ještě tenkrát nestála  rozhledna s chatou a restaurací. Stavba se teprve připravovala. Berte tedy fotografie jako historické, ovšem domnívám se, že hrad se od té doby moc nezměnil. Celý náš dnešní výlet si rozdělíme na několik částí. Každé zajímavosti věnuji samostatný vstup.
Hrad - Lesní divadlo - skalní kaple Modlivý  důl. Na konci článku najdete aktivní mapu naší celé trasy.  
Na výšlap vyrážíme od autobusové zastávky U sedmi trpaslíků a vydáme se po modré značce na skalní hrad. Dá se samozřejmě jít i po silnici, ale to určitě není tak zajímavé. V pískovcových skalách jsou vydlabané příbytky, které dříve určitě sloužily pašerákům. Ani nevím, zda tato restaurace ještě funguje, když nedaleko je tak pěkná restaurace i s rozhlednou. 
Právě se díváme na protější skálu, kde tenkrát nebylo po rozhledně a restauraci ani památky. Jo časy se mění. Nedalo se tam dojet ani autem.
Výhled na hrad z protější skály.  Sem jsme se dostali přes lesní divadlo, kam se mnou můžete zavítat  příště. 


6 komentářů:

  1. Krásné fotografie Maruško. My jsme naposledy měli smůlu. vyšlapali jsme sice schody nahoru, ale už nám neprodali vstupenky na prohlídku a tak jsme zase sešli dolů. Kousek odtud je i zajímavá rozhledna Na Stráži a krásné lesní divadlo. Ještě o pár km dál, je zřícenina hradu Svojkov a Modlivý důl. Také velice zajímavá místa. I když jak koukám, najdeš si to krásné všude a to se mi u Tebe moc líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechna jmenovaná místa jsme navštívili. Je to vidět na aktivní mapě. Jen tenkrát tam ještě rozhledna nestála. Když jsem viděla hrad, tak jsem netušila, kolik krásných zákoutí má. Byla jsem hodně překvapená a nadšená. Vlastně je ve více úrovních.

      Vymazat
  2. Hezky se s Tebou cestuje. Poznávám pro mně neznámá místa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Já se také nechám ráda inspirovat jinde a s tebou se také podívám, kde jsem ještě nebyla. Hezký večer.

      Vymazat
  3. Tak sem jsme si na podzim udělali zajížďku při cestě z Jizerských hor a bylo tak ošklivě (a měli jsme sebou psa), že jsme ani nevystoupili z auta a hrad viděli jen tak trochu v mlze... Snad příště!
    Maruško, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špatné počasí na výletě dokáže otrávit. Mlhu a jen hustou mlhu jsme měli na Hitlerově Orlím hnízdě a tak jsem se těšila na nádherné horské panorama, které jsem viděla na internetu. Za slunečného dne je to zážitek. My jsme byli rádi, že nám neprší. A tam se asi znova těžko podívám. VendyW zkusila kvůli počasí zájezd na Kehlstein zopakovat, ale počasí měla opět mizerné. Proto se o opětovný zájezd ani nepokouším.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.