čtvrtek 2. července 2020

Varhany v kostele Lešná u Valašského Meziříčí (14)

V rámci výletu do Lešné, kdy byl hlavním tahákem sraz auto veteránů na zámku, jsem jako první akci zvolila návštěvu kostela sv. Michaela Archanděla. Nachází se v blízkosti zámku, nebyl to tedy problém.  Do konce září probíhá projekt Otevřené brány. Kostel vítal návštěvníky s plnou náručí. O samotném kostele se zmíním v jiném článku, dnes si jen obohatím sbírku varhan, protože to byl můj hlavní zájem v kostele. Přivítala mne průvodkyně nebo dohlížitelka a otázala se, zda chci kostel rozsvítit, když chci fotit. To mne natolik překvapilo, že jsem zakoktala, že to není jen kvůli mně třeba. To byla zásadní chyba. Dělala jsem machra, že si zvýším citlivost a to stačí. Tímto obšírným úvodem se konečně dostávám k samotným varhanám. Pochází z roku 1885. Nad varhanami a po celém stropě jsou fresky ve stylu iluzivní malby.
 
Na rozdíl od varhan, které jsem již shromáždila, tyto působí docela skromně a zvláštně, jakoby skříně. Mezi zábradlím balkonu (kůru) není žádný prostor pro zpěváky, zábradlí je zakomponované do varhan nebo naopak. Varhaník sedí u pultu uprostřed čelem k oltáři. Za zády má pak místnost se stupínky a lavicemi pro zpěváky. To byl další nový poznatek, že zpěváci v tomto kostele při zpěvu sedí. Možná je to normální, mne to překvapilo. Na kůr se vstupuje venkovními dveřmi na schodišti vedle hlavního vchodu do kostela.
Kostel zařadím do samostatného příspěvku někdy příště. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.