pondělí 14. prosince 2020

Zlaté Hory-Poutní kostel Panny Marie Pomocné













Sedíme v autobusu, už víme, kde budeme vystupovat, všimla jsem si zastávky Heřmanovice hřeben, když jsme jeli kolem. K poutnímu kostelu Panny Marie Pomocné vede lesem asfaltová cesta. Po žluté značce jdeme cca 2 km. Kousek před kostelem u kříže jsou schůdky k pramenu s lavičkami. Odpoledne bývají v kostele mše, ale lidí tu nyní ještě moc není, můžeme si to tu projít hezky v klidu.

Po svačince se vydáváme dále po žluté značce křížovou cestou kolem jednotlivých zastavení. Nejsem věřící, ale dovedu si představit, že poutníkům jdoucím směrem nahoru, každá zastávka bodne. Stoupání je docela náročné. My jdeme naštěstí dolů. Měli bychom se napojit na Hornickou naučnou stezku a snad uvidíme i nějakou tu opuštěnou štolu. Je nasnadě, odkud mají Zlaté Hory svůj název. Ještě do roku 1993 se zde těžilo zlato. Nyní se tu těží dřevo. To mě napadá, když míjíme hromady pokácených, očištěných a srovnaných kmenů a potkáváme i pomocný stroj.

Po dvou kilometrech vidíme informační tabuli před Měděnou štolou. Železná branka jde otevřít a Michal kousek vstupuje. Varuju ho, ale ve štole je velká kaluž vody a tak musí poslechnout. Pár fotek okolí včetně informační tabule. Tu si přečteme později.

Došli jsme do Zlatých hor a ještě se zašli podívat na dětské sanatorium, do kostela a na hřbitov. Fotografie jsem již dala do článku o městě zlaté Hory. Obloha, která celou dobu hrozila deštěm se nad námi smilovala.

Dneska jsme ušli něco přes 9 km.

Naše celá trasa ZDE.

12 komentářů:

  1. Tak teď se mně rozsvítilo, tady jsem na jednom turistickém výletu také byli (i uvnitř) a mám to někde na fotografiích, pak jsme sešli do Zlatých Hor a šli kolem té dětské léčebny, jen to ještě najít.
    Nevěděl jsem ale, že kostel byl zbořen a znovu postaven. Ta jeho novotou zářící podoba mohla napovědět.

    OdpovědětVymazat
  2. Inu, neúcta k práci a dílu předků je barbarství, které nezmizí bohužel nikdy. Jinak celé to poutní místo včetně kostelíka je moc krásné. Těším se na další vlastivědné pochody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu. Je dobře, že bylo místo obnoveno.Kostelík je moc pěkný.

      Vymazat
  3. Je to nádherný kostelík, je dobře, že se nezapomnělo a vznikl nový. Hezká procházka. Teda túra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tam opravdu moc pěkné. Ale nechtěla bych se drápat nahoru tou cestou, kterou jsme šli zpět do ZH.:)

      Vymazat
  4. Maruško,nádherné fotografie,které mi připomněly naši podzimní dovolenou před lety.Ten kostel mám také na blogu,bylo tam všude moc krásně.Hned bych si to zopakovala,ale ty celodenní tůry bychom už nezvládli.
    Měj hezký předvánoční čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To místo se mi celé moc líbilo. A i když jsme jeli ze Zlatých Hor hus cesty autobusem a zpět pěšky, měla jsem toho už až nad hlavu. Jo síly ubývají. Proto při plánování vždy měřím na mapách trasy, abych odhadla, co si můžeme dovolit. A vždy mám tak trochu záložní plán s autobusem. Chce to ale prostudovat jízdní řády dopředu. :)

      Vymazat
  5. My jsme se u kostela byli podívat, ale dovnitř jsme nešli.
    Kamarád kdysi pracoval v dolech u Zlatých Hor, kde je dnes léčebna pro děti. A právě v bývalém dole děti absolvují část léčby. Takže jsme měli ojedinělou možnost se tam podívat, protože Svaťův kamarád měl na starost údržbu v dole a provedl nás tam. Vyprávěl nám o jeho historii i o tom, jak léčebna vznikla.
    Jsem moc ráda, že mám možnost díky Tobě se do Jeseníků zase podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavé. Spíše jsem si myslela, že podobné léčebny vznikaly někde v jeskyních. Měla jsi tedy prima zážitek, který se hned tak někomu nepoštěstí. :)

      Vymazat
  6. Moc krásný kostelík.
    V Jeseníkách jsem byla s dětmi před mnoha a mnoha lety.
    Přeji klidný den ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme Jeseníky prošli kdysi s rodiči, ale moc si toho nepamatuji. Tak proto jsem chtěla kousek nakouknout a líbí se mi tu.Jen už ty nohy toho nechtějí tolik našlapat a do větších pěších výletů už si netroufám.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.