úterý 9. února 2021

Na Velký Javorník společně

Dcera s rodinou žije v kraji Moravskoslezském a my v kraji Zlínském.  Když vyleze dcera na kopec za domem vidí v dáli rozhlednu Velkého Javorníku. Když vylezu já na kopec za městem, vidím v dálce  rozhlednu Velkého Javorníku.  Velký Javorník se stejnojmennou turistickou chatou na vrcholu se vypíná nad Frenštátem  pod Radhoštěm v podhůří Moravskoslezských Beskyd. Nikoli tedy, (jak by někoho mohl zmást název kopce) v pohoří Javorníky, které se rozprostírá při hranici se Slovenskem a jeho nejvyšší hora  přímo na hranici je Malý Javorník, paradoxně vyšší než Velký Javorník v Beskydech.  A na ten beskydský si společně vyšlápneme.

Jak tedy uspořádat společný výlet, když je jedno auto a 7 lidiček, z toho 2 děti z nichž jedno musí být  připoutané na podsedáku.?
Já, manžel a syn jsme jeli vlakem do Veřovic, zeť s rodinou do Bordovic co nejblíž k lesu, kde začíná stoupání a tam vysadil svou rodinu. Dcera s vnučkami chvíli počkaly, zeť otočil auto a zajel pro nás na nádraží do Veřovic. Po bouřlivém přivítání na kraji lesa jsme se vydali na cestu. Já a dědeček  samozřejmě s trekovými holemi, které nám děvčata záviděla, a proto se musela sehnat náhrada. Všichni jsme tedy "oklackovaní" a vyrážíme na trať.
Poslední úsek mi dal docela zabrat, ale na úzkém chodníku nás předbíhali borci, kteří do kopce běželi. A prý to běhají téměř každý den. Jsme nahoře na hoře.:) Protože sem vede více cest i cyklotrasy, je tu docela dost lidí. Tenkrát to nebylo proti ničemu, jen na občerstvení se čekalo ve frontě. My jsme měli občerstvení svoje, ale jako sběratelé turistických magnetek jsme si frontu také vystáli.
To panoráma je focené z místa pod chatou a doporučuji si ho zvětšit. Nádherné výhledy jsou i z rozhledny. Kdo se mnou chodí prostřednictvím tohoto blogu, mohl se na rozhlednu podívat i z kapličky na Radhošti, dneska uvidíme z této rozhledny zase kapličku na Radhošti. Na druhé straně je vidět  štramberský lom s městečkem Štramberk a Štramberskou trúbou.
Poseděli jsme na dece v trávě,osvěžili jsme se, posilnili a vydali se na zpáteční cestu. Dceřina rodina se musí vrátit k autu, my budeme pokračovat přes Horečky a Vlčinu do Frenštátu pod Radhoštěm na vlak domů. Nemusíme se loučit hned, kousek cesty máme společný. Všem se to moc líbilo. Tak ahoj a my jdeme dál.
Tento kousek cesty už známe z výletu na Horečky. Jdeme kolem bývalého rekreačního střediska, později penzionu, který už dneska jen chátrá. (Viz NS Beskydské nebe).
(Zvonička na Horečkách)
Když se u zvoničky otočíme zpět, vidíme rozhlednu na Velkém Javorníku.
(Skokanský můstek ve Frenštátě pod Radhoštěm)
 Když jsme byli na můstcích s vnukem, pár skokanů zde trénovalo. Dnes jsou tu závody v plném proudu. Úplně jiná atmosféra. Hraje hudba, ampliony vyhlašují skokany a jejich výkony.....
Tentokrát nepůjdeme kolem Mařenčiny studánky do Frenštátu, ale podíváme se ke kapli Panny Marie Lurdské.
Kaple zasvěcená Panně Marii Lurdské je stylizována jako jeskyně do svahu. Byla postavena roku 1902 jako poděkování manželky továrníka Bumbaly za navrácení zdraví.
(Kaple Panny Marie Lurdské)
Nyní sejdeme ke kdysi věhlasnému hotelu Vlčina. Tak velký společenský život zde kvetl a nyní je to místo opuštěné a chátrá. Je to velká škoda, ale pro soukromého podnikatele zřejmě velké sousto.
(Hotelový komplex Vlčina)
Najíst se zde tedy nemůžeme a ani se neschováme před hrozícím deštěm. Ale máme štěstí. Kousek dál je krásná hospůdka, kam jsme se s radostí uchýlili a opravdu skvěle se naobědvali. Sice čas oběda byl dávno pryč, ale vaří se tu stále a nebyl tedy problém nakrmit naše žaludky dosud odbývané svačinkou.
(Valašská hospoda U Janíka)

Valašská chuť na lžíci s rodinnou tradicí. Stylová valašská rodinná hospoda provozovaná již od roku 1873 s nabídkou čerstvých pokrmů z kvalitních surovin. K dispozici je kvalitní dětské hřiště, možnost venkovního posezení v letním období i alternativní občerstvovací stánek tzv. "Budka u Janíka".

A ve Frenštátě na náměstí se konaly nějaké folklorní slavnosti. My jsme se však nezdrželi, jen jsme okoukli stánky, koupili jsme si štramberské uši (výborná perníková pochoutka ze Štramberka) a kolem kostel a muzea šli na vlak.

Výlet se opravdu vydařil. Naši trasu můžete vystopovat ZDE

Tímto výletem se s krajem Moravskoslezským rozloučíme, sice bych možná ještě v počítači něco vyhrabala, možná ještě pár fotek z Nového Jičína,  ale zatím se přesuneme  do jiného kraje nebo třeba i zaskočíme do zahraničí. Avšak pokud bude letošnímu létu štěstí přát, podíváme se zase do jiného kouta tohoto kraje, zajedeme více na sever. Chtěla bych ukázat, že i v kraji, kterému vévodí "černá"Ostrava je mnoho krásných míst.

1. jako vždy krásná a precizní reportáž! u nás z okna je zase pro změnu vidět Velký Javor v sousedním Bavorsku...a také Javorník na Šumavě.

2. Hezky jsem se s vámi prošla. Je u vás moc krásně. Jen škoda těch chátrajících objektů.

1. Ano, škoda těch objektů. Mám strach, že jich ale bude stále více přibývat, rptože vládní opatření asi každý provozovatel neustojí. Ach jo, je to zlá doba.

3. To byla krásná procházka.Já už bych to nezvládla,ale ráda se vždy projdu s Tebou.
    Přeji pěkný mrazivý den-brrrrrr

4. Maruško,to je nádhera a tolik zajímavostí.Z rozhledny jsou parádní výhledy,ale dolu bych se podívat nemohla,jenom do dáli.
    Měj hezký večer

1. Mám i pár rozhleden, na které jsem nevylezla až nahoru, ale tato vypadala bezpečně a nefoukal vítr. zažila jsem i vítr na rozhledně a to jsem se docela bála, protože to kývalo i s tou rozhlednou.

5. Moc hezké toulání Maruško. Fukčarinka

6. Krásný kraj a ještě hezčí toulání a povídání o něm....

1. Děkuji Evi, jsem zvědavá, kolik toho ještě ujdu. Ale kotník už je OK a tak už se těším, že někam vyrazím.

7. Krásné fotografie a další Tvoje zajímavé cestování.

8. Maruško,krásné fotky jste nafotila.Na Javorníku jsem byla mockrát,chodíváme v Rožnově od koliby u Hutyrů,z Dolních pasek.Taky jsme párkrát šli od Zvoničky na Horečkách.Výhledy z rozhledny na Javorníku jsou moc hezké.A fronta na občerstvení je tam pokaždé.Je to nádherné místo,kam ráda chodím.A z okna kuchyně vidím na Radhošť,další naše oblíbené místo.Hezky jsem se s vámi prošla,těším se na teplo,až taky vyrazím na pořádnou tůru.Marťa.

1. Kdysi za mlada jsme to šli z Veřovic a jednou z Valmezu a kdysi hodně dávno s tátou na běžlách z Rožnova přes javorník do Valmezu. Ale už na běžklách nejezdím, ani na kole protože mám vadu očá dvojié vidění a to při těchto akcích vadí. Ale snad mne nohy ještě někam donesou. :-D Zdravím do Rožnova.

9. Nádherné fotky z krásné přírody. :-)

10. Nádhera, název mě zmátl, protože znám právě Javorník na pomezí Moravy a Slovenska.

Výhledy jsou úžasné, třeba ten pohled na Štramberk shora, ještě z větší výšky než Štramberská trúba. I počasí se vydařilo.

1. Hřeben Javorníků mám také ráda, ale už jsem tam dlouho nebyla. Vlastně naposledy při stokilometrovém pochodu. :D