středa 24. srpna 2022

Sázavský klášter

 Druhý den zájezdu jsme zahájili hned po snídani odjezdem do města Sázava, kde jsme navštívili poutní místo a areál kláštera s kostelem sv. Prokopa.

Původně jsem zamýšlela příspěvek rozdělit na dvě části, ale myslím, že fotografie se dají rychle prohlédnout a tak snad nebude vadit, že jich bude více. Areál sázavského kláštera totiž nabízí dva okruhy a zajímavostí je právě to, že areál spravují dva vlastníci. Klášterní prohlídku v exteriérech i interiérech (zahrada, kapitulní síň, křížová chodba, refektář, expozice "Staroslověnská Sázava") zajišťuje Národní památkový ústav- správa kláštera v Sázavě  a prohlídku kostela sv. Prokopa umožní s pěkným výkladem  církev. Jak podotkl náš pan průvodce, obě instituce spolu vycházejí dobře, jen církev má více prostředků na rekonstrukce budov. :) Nicméně v klášteře samotném najdete opravdu skvosty a výklad o sv. Prokopovi, o celém jeho životě včetně pověstí a bájí je velmi zajímavý. Tak pojďte se mnou, máte-li chuť.  
V klášterní zahradě jsou zachovány základy bývalého románského kostela sv. Kříže, jehož maketa je vystavena i v klášteře.  
Pokračujeme interiéry
Pohled z okna
V klášteře se nachází unikátní freska a to je těhotná Madona. Většinou je v chrámech znázorňována s Ježíškem na rukou, ale zde je jednak jako těhotná, ale na jiné fresce  zase vede Ježíška za ruku. 
A nyní půjdeme do kostela sv. Prokopa, ale vstupenky se zakoupí v církevní pokladně. 
I tento výklad je velmi zajímavý. 
A nyní se půjdeme podívat do hrobky, kde jsou údajně i některé ostatky samotného sv. Prokopa. Když slyším krypta nebo hrobka, rozhodně si nepředstavím tohle: prostě nádherný sál. 
Ještě zakoupit suvenýry.....
Poslední ohlédnutí a jedeme dál. Kam? To se dovíte v příštím díle. Zatím si můžete dát zmrzlinku , jako mi tenkrát. Hezký den.

9 komentářů:

  1. Maruško,to je úžasné místo.Aspoň na mě tak působilo.Byla jsem tu asi před dvěma lety společně se sestrou a švagrem,bohužel tu probíhaly opravy a ty krásné oblouky byly v lešení.A tak jsem ráda,že jsem si mohla klášter díky tobě opět prohlédnout.Určitě se sem zase někdy podíváme.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  2. Když jezdíme na chatu, a je po cestě nějaká objížďka, tak jsme jezdili směrem na Český Šternberk takže okolo Sázavského kláštera jsme projížděli....

    OdpovědětVymazat
  3. Marie, moc pěkně vám ten zájezd ,,postavili,, - viděli jste pěkná místa.Nedávno o něm psala i Hela Davidová. Už bych se tam měla taky zase jednou podívat. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško to je nádhera. Vždy obdivuji ty, kteří tvořili ty fresky a štukatérské ozdoby a i dnešní restaurátory, že jim dokáží vrátit původní krásu a lesk. Je to opravdu nádhera. Osobně neznám to místo, jen možná z "Toulavky" nebo nějakého dokumentu a tak děkuji za Tvoji krásnou reportáž. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško, ráda jsem se na klášter podívala tvýma očima. Je to krásné místo.
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Maruško, to je zase krása - ty stropy jsou kouzelné. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Maruško, teď jsem se vrátila z míst, která jsi před krátkým časem opustila a ty mi tu předkládáš to, kam se chystám příští rok... Moc tě chápu, že z tolika krásných míst uděláš tolik krásných fotek a pak se tedy musí přidat k příspěvku. Moc se těším, až uvidím kostel - líbí se mi, jak je čistý, bílý, takové ty hodně tmavé, zlaté na mne dost padají. Díky za krásné fotky.

    OdpovědětVymazat
  8. Krásný klášter,nádherné stropy,pastva pro oči.Užila jsi si dovolené,přeji další krásné dny...

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem velice ráda,že jsi mi opět ukázala místa,která neznám.Moc děkuji

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.