pondělí 17. dubna 2023

Korunovační klenoty

 
 Konečně jsem navštívila výstavu, představující nejen české korunovační klenoty (repliky), ale ucelený přehled historie od Karla IV. po současnost.  Na panelech panovníků byl vždy stručný výtah událostí za vlády onoho panovníka. 
Nefotila jsem všechny panely, ale jelikož zde byly vystavené šaty Marie Terezie, vyfotila jsem i její panel. 
V sále s klenoty bylo modré světlo, které zkreslovalo trochu odrazem modré barvy na zlatých částech koruny. Modré kameny na koruně se tak trochu ztrácely nebo splývaly. 
Putovní výstava ve Valašském Meziříčí končí 23. dubna a přesouvá se opět dál, někde jsem slyšela, že na hrad Kašperk. 
A prší a prší. :(

25 komentářů:

  1. Maruško to je nádhera! Krásně jsi vše nafotila. Vím, je to složité, protože klenoty jsou chráněné laserovými paprsky, tak že na focení opravdu náročné. Ale Ty jsi to zvládla na jedničku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jaruško. Také možná to modré světlo v místnosti trochu eliminovalo odlesky skla. Takže se fotilo docela dobře.

      Vymazat
  2. Maruško, veliká krása! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A v klidu a bez fronty. Vůbec mi nevadilo, že jde o repliky. :)

      Vymazat
  3. Maruško,je to nádhera.Já viděla korunovační klenoty jednou v Praze při zájezdu od práce.Čekali jsme dvě hodiny ve velké zimě.
    Jinak znám repliku a tu jsem viděla u nás,protože na ni pracoval turnovský šperkař Jiří Urban.Bohužel focení bylo zakázáno.
    U nás už tolik neprší,jenom občas malá přeháňka a tak couráme po Českém ráji.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem ráda, že u nás bylo focení povoleno a dokonce bez zvláštního příplatku.

      Vymazat
  4. Maruško, tohle je myslím dobrý počin. Ne každý má příležitost jet v těch málo příležitostech, kdy jsou vystaveny ty pravé, do Prahy.
    Děkuji za reportáž a přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, také to tak vidím a vítám. Samozřejmě, že v Praze je jistě důstojnější prostředí, ale zase na druhou stranu na pohled to poznat není, bezpečnostní rám tu byl také a co tu nebylo, to jsou fronty. Což je super. Nikdo nás nerušil a děti si mohly i přehodit přes sebe královský plášť, nasadit si korunu (jinou) a žezlo a usednout na trůn pro focení. A náš Michal je takové přerostlé dítě, tak jsme to využili. Nejlepší jsou k tomu ryfle a botasky. :-D

      Vymazat
  5. Super výstava. Já na Karlštejně viděla jen korunu. Ale mívají tam při určitých příležitostech všechny české klenoty i s císařskými klenoty. Jo, jo .... a prší a prší....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska mělo pršet také a tak jsem zůstala doma a on se z toho nakonec vyklube zase jediný hezký den. Kruci, a taxíkem se mi nyní jet nechce. Já jak nejedu na zahradu hned ráno, tak už po mně nic není. Ale utěšuju se, že je stejně mokro. :)

      Vymazat
  6. Maruš, to musela být nádhera. Docela se divím, že dovolili fotit a bez příplatku i když to nebyly originály. Narcisy kolem cest a kruháčů jsou nádherné, jenom tomu náměstí nemůžu přijít na chuť. Snad se to v létě změní a budou tam nějaké kytky. Včera jsem tam procházela. Měj se hezky a snad se dočkáme nějakého sluníčka už i našim kožuškům to chybí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem si na nové náměstí zvykla a až budou tryskat fontánky, bude to veselejší. A časem poporostou i ty stromy.

      Vymazat
  7. Tak to je nádhera,je super,že byly u vás vystaveny repliky.Já jsem byla už ale dávno v Praze na originálech.Museli jsme vystát 2,5hod.frontu,ale stálo to za to.Ty jsi aspoň tak dlouho nestála,opatruj se....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem nestála vůbec a navíc nás nikdo nerušil. Asi byl ten větší zájem ze začátku výstavy.

      Vymazat
  8. Výstavu jsem neviděla, ale z fotek je vidět, že to bylo krásné!!! Jarní fotečky zase zachycují krásu přírody!! Hezké fotky. Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Pro nás venkovany je super, že nám umožní vidět i to, co nemáme na dosah ruky. Výstava je putovní a tak má více lidí tu možnost. Jsem za to ráda.

      Vymazat
  9. Repliku jsem viděla před nějakým rokem v Turnově a mám je taky vyfocené. Byť klenoty nebyly pravé i tak stálo za to je vidět.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, nejsem odborník a tak nepoznám nepravost drahokamů, a proto jsem byla za tuto výstavu vděčná. je to dobrý počin. I ty se měj hezky.

      Vymazat
  10. Moc pěkný příspěvek, velká pochvala! ☺ Na výstavě těch pravých korunovačních klenotů jsem byla v Praze, ale tam se nesmělo fotit. Takže tyto výstavy jsou v mnohém "lepší", informativní a po pravdě, člověk si toho více užije. Vždyť o co jde, aby si jednak člověk uvědomil svou historii, mnohé si připomněl a tady může strávit delší čas a bez návalů... Hezky jsi to nafotila. Jak jsem už psala, v Ostravě byla výstava, ale to bylo jiné, byly vystaveny korunovační klenoty mnoha jiných států. A také vám přeji, že tu výstavu dali k vám na Valašsko, ValMez si to jistě zaslouží. A doufám, že lidé toho využili a nelitovali ceny vstupného, protože i takoví jsou, jak jsem zažila. 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Hanko. Jaká byla návštěvnost před námi nevím, ale je pravda, že s námi tam jednu chvíli nebyl nikdo a pak přišla skupinka lidí. Možná v začátku výstavy bylo lidí více, nevím. Ale je možné, že i cena odradila spoustu lidí. Ovšem, jakákolik kultura něco stojí.

      Vymazat
    2. My s přítelem chodíme na výstavy historického zaměření dost často. Jsou chvíle, že jsme tam sami, což si dnes už užívám, ale pak přijde většinou skupinka. Školy nebo výpravy se musí nahlásit předem. Já sleduji ty návštěvníky a mám takovou zpětnou vazbu. Na výstavě Tutanchamon byl organizován vstup po půlhodině a tak jsem viděla tu předchozí skupinu a pak tu naši. Pokaždé spousta lidí, většinou celé rodiny - mladí, staří a z toho mám radost. Že ani cena kolem 300,- Kč neodradí, protože na takové výstavy se jde třeba jednou za život. Vypozorovala jsem, že takoví lidé si pak výstavu prohlížejí pozorně, dost dlouho tam stráví, neproletí to. A pak si ještě v obchůdku u východu koupí tričko s obrázkem, hrnek, přívěšky nebo náramky, které také nejsou levné. Je lepší, než by to propili. 😃

      Vymazat
    3. Napsala jsi to hezky a je dobře, že je i mezi mladými zájem o historii a ne jen hraní v mobilu. Jedině nakouknutím do minulosti můžeme stavět lepší budoucnost. Jenže mám v poslední době dojem, že je mnohde snaha tu historii překroutit nebo promazat tak, aby se to hodilo k ovládnutí dnešeka.

      Vymazat
  11. Majko, krásné fotky z úžasné výstavy. 👍👍 Já před spoustou let viděla originály našich korunovačních klenotů. Letos jsem vynechala.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně že atmosféra je u originálů jiná, i to prostředí, ale máme to hodně z ruky, tak jsme vděční i za tuto podívanou. Je to dobrý počin. A hlavně bez front. :-D I tobě Alenko, hezké dny. U nás se jaro asi odkládá na neurčito. No ale to asi všude v republice.

      Vymazat
  12. Repliky, ale naprosto věrné originálům, i když jsem je viděl jen na obrázku. Jen se trochu divím, že se vystavují tak vzácně. V Londýně jsou vystaveny trvale a ve Vídni také.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.