neděle 15. října 2023

Pradědova galerie U Halouzků Jiříkov u Rýmařova

Součástí podnikového zájezdu na Dlouhé stráně byla i návštěva Pradědovy Galerie v Jiříkově u Rýmařova v Moravskoslezském kraji.  I když jsou fotografie hodně staršího data, výlet doporučuji, protože galerie existuje stále a stále se rozrůstá.  

Na osmi hektarech se rozkládá galerie, ve které zhlédnete 450 vyřezaných plastik zvířat a hlavně betlém s figurami v životní velikosti, který již čítá přes 250 soch. Nechybí zde ani slon či velbloud v životní velikosti. Sochy uvidíte umístěné převážně v krytých prostorách a v zahradách jsou také kromě soch umístěny atrakce pro děti jako jsou houpačky, prolézačky a kolotoče. Z pozorovatelny můžete sledovat chov daňků. Dominantou celé galerie je socha vládce jesenických hor Praděda, který se tyčí do výše 10,4 metrů a váží okolo 15 tun. Za třetí unikát je považován obraz děda Praděda a jeho říše.

U vchodu sice už nevítá návštěvníky jeden méďa, ale rovnou medvědice s mladými.
V pozadí barokní kostel z r. 1787 se v exteriéru od roku 2008 moc nezměnil.  Z původní stavby pocházející z počátku 17. stol. se zachovalo jádro věže. Před polovinou 19. stol. byla původně plochostropá loď opatřena novým podhledem a zároveň byla upravena okna. Po r. 2000 byla vandaly poničená svatyně zakoupena soukromou osobou. Nový majitel, místní řezbář, z něj nechal vyvézt suť a zasklít okna, vyměnit podlahy i schody na zvonici.

Zrovna probíhala výstava maličkých Betlémů od různých řezbářů.
Toto již je pozvánka do Běžnému pana Hlouska s figurami v životní  velikosti. 
Pěkné místo. Současný stav zdokumentovala blogerka Eva ve svém Fotoblogu.

Hezký den a výletům zdar! :)

21 komentářů:

  1. Maruško, ráda jsem se podívala. Tenhle kraj moc neznám, ale jednou na cestě z Opavy nás zaujalo množství dřevěných soch, možná to byl právě tahle galerie. Už to je pár let a cestu se přesně nepamatuji...
    Děkuji za info a přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tato galerie je na pozemku řezbáře a platí se tam vstupné. Řezbář prý využívá k těžbě a dovozu dřeva I místní nezaměstnané, kterým za práci platí. Soch už tam určitě opět přibylo a je možné, že jsou i někde rozmístěné po cestě.

      Vymazat
  2. Na Pradědu jsme byli a konečně taky vidím,jak vypadá skutečně.Dřevěné sochy mám ráda a líbí se mi hodně velký medvěd.
    Sem naše cesty nezavítaly,škoda,je to tady moc hezké.
    Maruško,měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Galerie v Jiříkově se už od Re doby určitě rozrostla.

      Vymazat
  3. Krásné fotografie. Máš hezké vzpomínky. Pohodovou neděli přeji.

    OdpovědětVymazat
  4. Tam by se mi líbilo projít se a vše okouknout !
    Díky za prima fotky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Ti ringrazio per le foto molto belle!Buona domenica.

    OdpovědětVymazat
  6. Maruško, škoda, že jsem o tom nevěděla před pár týdny, když jsme byli pod Pradědkem na malé dovolené.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A na Sovinci jste byli? Jiříkov je až nad Sovincem.

      Vymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. Tam se mi také moc líbilo,byla jsem tam již před lety.Mám i na Blogu.Moc hezká vzpomínka a fotky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ty nafoceneé malé Betlémy používala na tvorbu vánočních přání. :)

      Vymazat
  9. Maruško zdravím. Na Dlouhých stráních jsem byla, ale v této galerii ne. Moc se mi to líbí, jestli bude čas, tak bych tsm mohla zajet, jsem v Jeseníku. Ahoj Lenka-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, z Jeseníků je to asi tak 1,5 hodiny autem a kousek dál je ještě hrad Sovinec.

      Vymazat
  10. Zajímavé místo - líbí se mi sochy i ten kostelík. My byli v podobné galerii s dřevěnými sochami v Ostravici (mám nějaké fotky na blogu - v červnu 2019).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Majko, tak tam jsme se chystali když nás kamarád pozval na pronajatou chalupu na Huzovou, no z toho do toho a v kopcích se nám v autě zadřela spojka, tak servis v Rýmařově a čekání zda se to před víkendem podaří zprovoznit, nebo budeme muset ojednat nocleh v Rýmařově. Docela mne to mrzí, chtěla jsem se tam podívat ještě na pár míst, ale pak na to nebylo pomyšlení. A od nás to je pěkných pár kilometříků a tohle byla příležitost. Docela by mne bylo zajímalo se podívat na to jak pokračuje oprava zámku v Dlouhé Loučce. Pokaždé když nakouknu k Tobě tak jsou to vzpomínky. Děkuji moc. Poklidné plynutí času a dávej na sebe pozor - Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mílo, člověk míní a osud mění. Škoda, že jste měli takovou smůlu. Já na sebe dávám pozor, ale....málem zase karambol, ale může za to Michal. Skolil mne k zemi, ale fakt nechtěl. Zítra to vyjde v článku ze sobotní procházky. Zítra jedu zase na zahradu rýt a budu si to užívat, protože před pár lety bych si to s tím kotníkem nedovedla ani představit a myslela jsem, že se zahradou končím. :) No už bych i letos ráda skončila, ale je tam stále tolik práce. ....Opatruj se.

      Vymazat
  12. Jsem ráda za toto nahlédnutí, protože loni jsme byli v Malé Morávce a na naše výlety jsme jezdili kolem rozcestí k Halouzkům. Byli jsme tam týden a měli jsme tolik cílů, že nám to už nevyšlo. Ale p. Halouzka vytvořil několik Pradědů a jeden je určitě na Pradědu, kam jsme si vyšlápli a druhého jsem (pokud se nepletu) viděla v Karlově Studánce. Mám to na blogu z loňska.
    Ať se daří. ☺

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.