středa 6. března 2024

Lomnický štít po svých a zdarma bez průvodce

Tento výlet se sice uskutečnil  v roce  1971, kdy jsme  již zdolali  Plačlivé (2125 m) a Ostrý Roháč (2087 m) ,ale s myšlenkou vyšplhat na Lomnický štít táta laškoval již dříve, jak je možné tušit z následující fotografie, na níž se v pozadí tyčí Lomnický štít jako fata morgana. Maminka je zde vyfocena v roce 1967 v tábořišti Stará Lesná. Ten rok mi bylo 12,5 a bratrovi 11 let, když jsme  poprvé dosáhli vrcholu Rysů (2501m) a později si zopakovali výstup z polské strany, ale o tom někdy příště.
Nyní tedy k samotnému výstupu na Lomnický štít. Opustili jsme tábořiště ve Žiarské dolině, abychom opět postavili stan v tábořišti Tatranské Matliare (dnes již neexistuje). Velmi brzy ráno, tedy ve 3,30 hod jsme startovali na túru dlouhou něco málo přes 25 km. I když jsem si túru změřila v kilometrech, není dobré v horách tento kilometrový údaj brát za bernou minci. Proto také, kdo navštívil ty vyšší hory ví, že se na ukazatelích udává délka trasy v hodinách a kdo to nevěděl, už to ví pro plánovanou návštěvu. .D
Šlapeme po modré značce, pak nás spojí zelená značka opět s modrou, která je sice hodně kamenitá, ale stoupá pozvolna po úbočích Velké a Malé Svišťovky směr Skalnaté pleso.
U observatoře se loučíme s maminkou, která tu na nás bude několik hodin čekat. Hodně nás však překvapila, když se s námi setkala  při návratu již v Lomnickém sedle. Jednak trnula obavami a možná výstižněji  hrůzou a potřebovala nějak zabít čas. I do sedla je to docela slušné stoupání, i když kamenný chodník vede serpentinami.  Tenkrát byla tato cesta značena turistickými značkami a výstup do sedla měl trvat hodinu. Zvládli jsme to o něco dříve, jsme tu přesně v 8:45. Máme dobré skóre, můžeme odpočívat. Dnes tato cesta značena není, do sedla je možné se dostat lanovkou nebo s horským vůdcem? Cestou do sedla jsme potkali kamzíka, ale pózovat moc nechtěl, byla to s analogem rychlovka.
Vydáváme se směr vrchol Lomnického štítu. Zde již není turistické značení, ale zaznamenáváme malé mohyly sestavené z kamínků. Orientujeme se tedy podle nich a šplháme od mohylky k mohylce až narazíme na řetězy. Tak to je super. Řetězy pomáhají hodně. A jak je to s focením? Nefotí se, jsou jiné starosti, především bezpečnost.  Jelikož však nebyla mlha, zaznamenali jsme lanovku a táta měl dost času, aby našel vhodné stanoviště a připravil foťák. S tím analogovým to opravdu nebylo vždy tak jednoduché jako dneska s digitály nebo mobily. A takhle jsem pózovala, zdolávaje druhou nejvyšší horu tehdejšího Československa, když mi bylo 15 a půl roku.
Zajímavá perspektiva, když se blížíme k vrcholu.
Lidé z lanovky na nás mávali a pak na nás čekali nahoře u zábradlí. Teda to si pak fakt připadáte jako hrdina, jenom to natočit do televize.:-D Nám snímeček udělali nějací němečtí turisté.
Nejdůležitější část trasy a níže vrcholovka
Jenže nás čeká cesta zpět stejnou cestou na Skalnaté pleso, a dál pokračujeme do Tatranské Lomnice a do tábořiště v T. Matliarech.
Když se tak dívám na křivku převýšení, tak se zdá, že šlo o mírnou klidnou procházku. Jak je to možné? Serpentýny totiž trasu natáhnou a tak na křivce vznikne zavádějící údaj. Důležitá jsou čísla. Tento výstup určitě nebyl bez řádného tréninku. Na této dovolené jsme před výstupem měli za sebou již několik pořádných výstupů a dlouhých tras, leč těsně před výstupem na Lomnický štít byl plánován odpočinkový den.

Naše trasa na mapě cestou nahoru

Naše trasa na mapě cestou zpět

Výlet na Skalnaté pleso hodně později už  s dospělým synem

Jsem docela ráda, že jsem našla deník, který jsem si kdysi jako puberťačka a studentka psala. Díky němu jsem mohla některé trasy zmapovat hodně přesně, když už těch fotografií je tak málo.  Děti budou mít ale hodně práce s likvidací všech krámů, které se dosud nevyhodily. .D

Přeji všem hezký den

1. Maruško máš krásné vzpomínkové fotografie. Trasa podle mapy musela být hodně náročná. Přeji Ti krásné dny.

1. Ještě dodám, že takto lézt po skalách muselo mít i hodně odvahy. Mě by tam asi ani v mládí nedostali. 🥴

2. Majko, i po těch letech máte jako rodina máte mou hlubokou úctu. 👍👍👍
    V září jsme byli mimo jiné v Tatranské Lomnici a zvažovali, zda se vydat lanovkou nahoru. Můj zdravotní stav neumožňoval jakékoliv výstupy a ani delší vycházky. Jen jsme se porozhlédli, koupili tatranské "oblátky" jako suvenýr pro mladé. Druhý den jsem z Bachledky Lomnický štít fotila. Byl také vidět z penzionu, kde jsem byli ubytování.
    Švagr byl horolezec a Lomničák zdolal mnohokrát. Dodnes má s kolegou prvenství ve výstupu na Civettu v Dolomitech. V roce 1972 to vycházelo na pokračování v Mladé frontě.
    Měj hezké dny. 🍀

1. Alenko, já už dneska také nemohu na žádné túry. Také se jen kochám na úpatí hor a vzpomínám. Na Lomnický š. jsme kdysi ještě jako opravdu malé děti jeli s rodiči lanovkou a zrovna se zvedl vítr a kabina se na laně houpala do stran. Lidi křičeli, my jsme nechápali, co se děje, sotva jsme viděli z kabiny ven. Jak vjížděla kabina do stanice, musela projet takovou docela úzkou průrvou a vítr s ní bouchal o stěny. Dolů jsme ještě sjeli a pak lanovku vypnuli. To byl opravdu hororový zážitek.

3. Tedy Maruško,úžasný příspěvek a pro mě i vzpomínky.Tvůj tatínek byl hodně odvážný pustit se s vámi na Lomnický štít.
    My jsme tam byli s manželem tak v roce 1979.Jezdili jsme do Tater pět let s partou od hasičů,kde manžel pracoval a vedl nás
    jeho kolega,který dělal roky horského průvodce.Slezli jsme tam,co se dalo.Zrovna nedávno jsem na Youtube koukala na pár videí
    z výstupu na Lomničák a Gerlach,kde jsme také byli a nechápala jsem,jak jsem to dokázala.Odjakživa se bojím výšek.Mám z té doby pár čenobílých fotografií a diáky.Těším se,že ještě něco podobného pro nás připravíš.Měj se hezky

1. Jitko, víš tedy o čem je řeč, zažila jsi to na vlastní kůži. Také dneska nechápu, že jsem to dokázala. A při výstupu na Gerlach jsem byla ráda, že byla mlha, protože vidět dolů, tak také nevím nevím. Ale mlha nám odhalila vždy jen část hory a tak to moc k závratím alespoň nesvádělo. Táta lezl ještě o pár let později na Gerlach znova i s bratrem a to byl táta po těžké zlomenině nohy. Hrozilo mu, že zůstane na vozíku, ale on tak bojoval, že se postavil na nohy a ověřil si je právě na Gerlachu. Tenkrát jsem měla velmi těžké sny, bola jsem se o něho, ale dobře to dopadlo.

4. Maruško, je to bezva dávat na blog i tyto dávné fotografie a zážitky. Do Tater jsem jezdila snad stejně často jako do Beskyd a tak mám konkrétní představu vašeho výletu a výstupu. Řeknu Ti, tatínek měl opravdu odvahu, že vás - tehdy jste byli ještě děti, na Lomničák vzal. Chce to přece jen průpravu a také fyzickou zdatnost. Já jsem na Lomničáku nebyla a už nebudu. Měla jsem několik tatranských tras, na kterých jsem dělala i průvodce, tedy nesla za skupinu zodpovědnost a tak vím, co to obnáší. Ráda bych se do někdy do Tater vrátila, ale žádné horolezecké zázraky to už nebudou. Mám radost, že jsem do Tater vzala i svoji maminku, zaplatila jsem jí týden v hotelu Praha v Tatr. Lomnici, sama by tam nezajela. Myslím, že tak by to mělo být. 👍

1. Hanko, odvahu měl, to je pravda, ale průpravu jsme měli. Nenechal nás zahálet žádný víkend, to bylo kolo, plavání, dlouhé túry a také postupně rok od roku náročnější cíle, v zimě lyže. Odpočinkové dny spočívaly v utužování svalů při pádlování na kajaku, při bedmintonu a pod. Ale nemalou roli hraje i řádná obuv. Však ty víš, když jsi dělala horského vůdce.

5. Maruško, tak to je tedy paráda. Je vidět, že vás tatínek nešetřil :o) V Tatrách jsem byla několikrát, ale na Lomničáku nikdy. Opravdu jsem si tvůj příspěvek užila, skvělé ohlédnutí...
    Přeji příjemný den. Helena

1. Taťka nešetřil nás , ale ani sebe. Šel za svým cílem v čemkoli a chtěl, abychom byli stejní. Dneska už v Tatrách jen sporadicky krátká návštěva pro oživení vzpomínek. Také už se na žádnou túru nepouštím. Jsou tu roky a chybí kondička i dech. I tobě prima den.

6. Palec nahoru !!!! Víc než dobří jste byli. V Tatrách jsem byla, sem tam nějaká túra, ale na Lomničák tedy ne. Máš perfektní vzpomínky.
    Měj se hezky !
    Hanka

1. Děkuji Hanko, Ani vzpomínky n hory už mi nikdo nevezme, jen se trochu vytrácejí ty trasy. Díky deníku jsem něco mohla upřesnit, něco je napsáno na zadní straně fotek, ale ty zážitky a pocity.....ty zůstanou. Také ti přeji hezký den.

7. Hezké vzpomínky. My na Lomničák před lety vyjeli lanovkou , ze které byly hezké výhledy. Ze samotného Lomnického štítu jsme pak už viděli jen mlhu :)

1. To je škoda, že nahoře už jste měli jen mlhu. To jsem zažila na Hitlerově hnízdě. Byla jsem opravdu hodně zklamaná. Když jsem na internetu prohlížela cizí dřívější fotky, moc jsem se těšila. A neviděli jsme na 10 m. Procházka po vrcholu pěkná, ale slepá. Takže tuším, jak vám bylo.

8. To je úžasné Maruš.Naše cestovatelské vzpomínky nám nikdo nevezme i když dnes už na ně jen s nostalgií vzpomínáme.Přeji hezké jarní dny.