sobota 6. června 2020

Litomyšl 2.část - Zámecké návrší

 Kousek nad náměstím, na zámeckém návrší, čeká na návštěvníka Litomyšle hned několik skvostů.

Kromě chrámu Povýšení sv. Kříže a kostela Nalezení sv. Kříže, mezi nimiž se rozkládají Klášterní zahrady je zde velkým lákadlem zámecký areál. Litomyšlský zámek, národní kulturní památka a památka UNESCO, je hlavní dominantou města a jednou z nejvýznamnějších památek renesance u nás. Sem se později podíváme zevrubněji.

(Pohled na zámek z terasy piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže)

 

(Piaristický chrám Nalezení sv. Kříže)

(pohled na piaristický chrám ze zámecké zahrady)


(pohled na část zahrady z terasy chrámu)

(chrám Nalezení sv. Kříže z druhé strany, pohled ze zahrad)

(bazén s mlhovištěm a sousoší, které městu daroval pražský sochař Olbram Zoubek 1926-2017 )

(Pohled na kostel Povýšení sv. Kříže)

(i trávníky slouží k odpočinku)

kostel Povýšení sv. Kříže s probošstvím pohled ze Šantova náměstí)

Kde jsme se nyní pohybovali

A příště hurá do dalšího koutu města.



4 komentáře:

  1. Zámek i chrám Povýšení sv. Kříže jsou skvostné stavby. Nádherné místo i město Litomyšl je krásnér. Tam jsem také nebyla. Je tolik krásných měst, kam bych toužila se podívat, ale čas nám neúprosně odměřuje a tak musíme stihnout ještě hodně míst navštívit. Hlavně aby zdraví sloužilo. Přeji ti krásné dny a dobré světlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten chrám je unikátní i uvnitř, už píšu článek. Litomyšl je opravdu město měst. Mají tam i restauraci Dobromily Retigové.
      V Retigovce jsem jednou také jedli. :)

      Vymazat
  2. Nikdy nezapomenu na pocit, který ve mě Klášterní zahrady vyvolaly, když jsem do brány vstoupila poprvé. A vlastně mám ho pokaždé, je to dechberoucí místo a nejen kvůli sochám Olbrama Zoubka, kterého miluji.
    Maruško, přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem byla u vytržení. Stála jsem na schodišti nad zahradou a nevěděla, co dříve fotit. Procházeli jsme tamtudy několikrát. Sochy Olbrama Zoubka jsem neznala a přiznám se, že třeba ta galerie v podzemí zámku na mne působila dost depresivně. ALe Zoubek má svůj nezaměnitelný "rukopis" a už ho poznám kdekoli. Dokonce je jedna socha i na hřbitově. :-)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.