neděle 7. června 2020

Litomyšl - kostel Nalezení sv. Kříže

aneb kostel, který vstal z mrtvých. Nevím, zda ještě někde v naší republice najdeme nějakou podobnou památku. Tedy, abych byla přesnější. Rekonstruovaných sakrálních staveb bylo jistě hodně, ale co se podařilo v Litomyšli je zatím pro mne unikát právě i proto, k jakým účelům nyní kostel slouží.

Ještě než vložím své fotografie, dovolila jsem si stáhnout z internetu fotky stavu před rekonstrukcí, kdy chrám jen chátral a po více než 40 let byl využíván jako skladiště.  Vzkříšení chrámu je věnována celá stránka s  fotografiemi i podrobným popisem  rekonstrukce . Také odůvodnění za jakých podmínek a proč se stal z tohoto chrámu kulturní stánek nejen sakrální.

Kostel s věžičkami jsem již zmínila v článku o Klášterních zahradách a také jsem již představila rekonstruované varhany.
Nyní vejděme dovnitř a kochejme se interiérem, ve kterém se úspěšně spojilo baroko s mnoha prvky moderní architektury a nových technologií. Například si u fotografií můžete všimnout, že chrámové lodi nejsou doplněny velkými lustry a při tom je kostel plný světla. Restaurátorům se podařilo zachovat i původní lavice, kde může návštěvník číst texty a letopočty i 200 let staré....
Nad odraznou plochou, která je přesně v místě křížení příčné lodi a nad ní je zavěšena zrcadlová tyč, která na snímku jakoby dělí oltářní obraz.
Odrazná plocha se zavěšenou zrcadlovou tyčí a můstek nad příčnou lodí do další části galerie
 Pohled z ochozu z galerie Andělé na návrší. Zde jsou vidět mosazné tabulky v podlahové dlažbě. Tabulky popisují důležité momenty historie kostela  
Pohled z kůru
A nyní vystoupáme o patro výš a prohlédneme si galerii "Andělé na návrší".
A když už jsme tady, vystoupáme ještě na vyhlídkovou terasu. Odkud je krásný výhled na zámek i na další část města.
Pohled do Klášterní zahrady
Toulovcovo náměstí s kostelem a za ním radniční věž na Smetanově náměstí
Pohled na druhou část Smetanova náměstí s pedagogickou školou a za ní Smetanův dům.
Na focení postranních věží  je na terase málo místa a tak jsem vyzkoušela panoramatické focení vertikálním směrem. Proto je tu i zkreslení. Věže jsou normálně rovné. ?)

V kostele se nachází ještě krypta, která dnes slouží jako galerijní prostor pro příležitostné výstavy místních umělců. Sem jsem se však již během naší návštěvy nepodívali.


3 komentáře:

  1. Souhlasím, Maruško! je to úžasné a ty výhledy z terasy...
    Přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádhera Maruško. Krásné výhledy. Kostel je i uvnitř nádherný. Ale v mnoha kostelech se také fotit nesmí. Někdy je to opravdu škoda. Například v Lounech je přísný zákaz, ale návštěvník si tam může koupit pohlednice.
    Děkuji za krásné fotografie a přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady se platilo vstupné i pak zvláště na terasu a do galerie. Ale nebyla to závratná částka. Ta přestavba musela být strašně drahá a tk se nedivím ani nezlobím na vstupné. My jsme na zájezdě ve Zlaté Koruně také nesměli fotit. když jsme vstoupili do klášterního kostela a já uviděla varhany, celou dobu jsem vůbec nevnímala výklad a jen vbojovala s myšlenkou poprosit průvodkyni o dovolení jedno snímečku varham. V tom kostele prohlídka i končila a tak jsem se osmělila. Průvodkyně byla vstřícná, dovolil mi to. A v Holešově jsou dva kostely a v rámci akce otevřených bran byly přístupné a v jednom se fotit mohlo a v druhém ne. V tom jsem varhany vyfotila tajně, schovaná za sloupem chrámové lodi. :-D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.