středa 12. srpna 2020

Zámek Letovice

Dnes se v Jihomoravském kraji podíváme do Letovic v okrese Blansko.  Navštívíme zámek, jehož vlastníkem je pan B. Vavříček. Zámek zakoupil v roce 2004 ve velmi zuboženém stavu. K zámku náleží i hospodářské budovy a pozemky obehnané hradbami. Pan Vavříček se pustil s vervou do oprav zámku, aby mu pomohl navrátit bývalý  lesk.

Někoho možná odradím, někoho, kdo čeká upravené zámecké komnaty, vybavené uměleckými skvosty. Ale já jsem byla nadšená. Jednak proto, že prohlídku zámku můžeme absolvovat bez průvodce. Slečna nás jen uvede a vysvětlí, že se máme držet šipek ukazujících směr prohlídky. Ale abyste někteří nebyli rozladěni hned na začátku, vězte, že zde najdeme i svatební komnaty a galerii umění. Zámek žije kulturním i společenským životem, což dokládají i webové stránky zámku. A nyní vezmeme zámek od přízemí až po půdu a zavítáme i do hladomorny, vinného sklepa a zámecké kaple.



Samozřejmě, že do několika komnat jsme mohli jen nakouknout přes ozdobnou kovanou mříž, ale většina místností byla volně průchozí. 
Do hudební místnosti jsme mohli jen nahlédnout.
Osvětlení bylo také vyřešeno parádně. Světlo řídil pohyb v místnostech. 
Tolik vyřezávaného nábytku, uznejte, že je to paráda. Těmito pokoji jsme volně procházeli. 
Pohledy z terasy
Svatební apartmá. 
V garážích je možné zakoupit za pakatel obrazy a jiné věci nalezené na zámku. My jsme si nekoupili nic, těžko bychom to bez auta pak vlekli domů. 
Prší a prší, ale v procházce po náměstí nám to nevadí, zašli jsme i na oběd a opět odjeli do našeho přechodného bydliště v Litomyšli. Tato dovolená byla jakýmsi putováním z kraje do kraje. :)
Snad nevadilo to množství fotek, ale věřte, že to zdaleka nebylo všechno, co jsem na zámku nafotila. Když máte možnost prolézt všemi místnostmi, chodbami v několika patrech i sklepení a nikdo vás nepopohání, neruší, tak to je pak jeden , jako já, ve svém živlu. Tady jsem si také fotila některé detaily pro grafické stránky, třeba staré zdi pro všelijaká pozadí. 

Jsem nadšená, když vidím, jaký kus práce majitel odvedl. 

A jelikož jsme v Letovicích přesedali při výletu do Kunštátu, měli jsme možnost je vidět i za pěkného počasí.


13 komentářů:

  1. Maruško fotky jsem si se zaujetím prohlédla a všechny jsou zajímavé, i kdyby jich bylo víc, tak by to nevadilo. Je to místo, kam se nedostanu a naopak mě zaujalo kolik krásy tam je. Místnosti jsou krásné opravené a vybavené. Už jsem viděla mnohem méně vybavené zámky jako je například Stránov nebo Nový Hrad u Jimlína, kde se zámky které byly využívány jako dětské domovy nebo dokonce statky či JZD, teprve opravují a doplňují ze státních depozitářů. Tak že chválím a dávám 👌👌👌👌👌

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že se opravené zámky doplňují z depozitářů. Tady má majitel co dělat, aby to všechno přebral. Je tu docela velká sbírka klavírů, skříní, komod a líbily se mi i ty šicí stroje. Tak jsem si vzpomněla na pořad s Rosákem, Jak lidí nabízejí poklady z půdy a mezi kupujícími byl jeden majitel zámku a tak trochu si ho ostatní dobírali, že by se mu některé kousky mohli hodit. Jestli to třeba nebyl majitel tohoto zámku. 😁

      Vymazat
  2. Maruško, vůbec nejsem zklamaná, naopak jsem nadšená. Prohlídka bez průvodce by bylo něco pro mne, musela bych mít ve foťáku prázdnou kartu a mít ho nabitý a fotila bych o sto šest. Pan majitel odvedl obrovský kus práce, musím před ním smeknout. Snad se do Letovic někdy podíváme.
    Měj krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem si koupila 16 GB kartu, protože 4 GB už mi nestačila a měla jsem jich z dovolených vždy několik. :)

      Vymazat
  3. Taky jsme tam dvakrát byli a moc se nám tam líbilo, bydleli jsme tehdy na hradě Svojanov. Pa Jiřina z N.
    a tuším, že kousek níž je pěkný klášter?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, klášter jsme už nestihli, jen jsem nakoukla do kostela pod klášterem.

      Vymazat
  4. Milé dámy, budu vám trochu oponovat. Předem zdůrazňuji, že mám hlubokou úctu a velký obdiv ke všem, kteří se do rekonstrukce historického objektu pustí. V Letovicích jsme se zastavili cca před 14 dny a moc hezký zážitek to opravdu nebyl. Už jen příjezd - parkovali jsme před jakousi branou olepenou reklamními cedulemi z 90. let upozorňujícími na něco, co tam už dávno není. Po neskutečně rozbité cestě jsme kolem vybydlených budov došli k pokladně zámku. Na prohlídku jsme čas neměli, chtěli jsme se podívat jen do parku a na nádvoří - to lze jen po zaplacení plného vstupného. Skutečně nemám problém kdekoliv zaplatit a nijak se nepohoršuji nad tím, že platím vstup do parku (všechno něco stojí), ale plné vstupné za pár minut se mi zdálo moc. A tak jsme zašli k zámecké restauraci, že si v hezkém prostředí dáme alespoň kávu. Odpadky a pozůstatky po jakési svatbě a personál, který v klidu seděl, pokuřoval a nijak se přítomností eventuálních hostů nevzrušoval... Kafe nebylo, v garáži Maruškou vyfocené je sklad nátěrových hmot...
    Popojeli jsme do nedalekých Boskovic a tam to bylo hodně o něčem jiném...
    Moc vás všechny zdravím a přeji jen hezké zážitky! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, pan majitel vlastní obrovské pozemky spolu s hospodářskými budovami. Nelze mávnout kouzelným proutkem, aby bylo všechno hned. Když se podívám, v jakém stavu byl zámek v roce 2004, když ho současný majitel koupil, tak tedy klobouk dolů. Byla to ruina. V těch starých hospodářských budovách jsou i staré hospodářské stroje. My jsme tam byli v na roce 2018. Ono jenom vyklidit to haraburdí je kolikrát nadlidský výkon. A těch místností je tam strašně moc.Nejorve se opravujeme zámek a pak okolí,aby zámek vydělal na a další úpravy. Ano, první dojem že vstupu je horší, člověk neví, jestli vlezl do zrušeného JZD, jestli je tam dobře,kde chtěl být.A sklad nátěrových hmot? Ty se při rekonstrukci určitě hodí. Já to vidím nadějně. V restauraci na zámku jsme nebyli, tenkrát byla zavřená. :)

      Vymazat
    2. V Boskovicích jsme už byli.

      Vymazat
  5. Majitel zámku má můj obdiv a tobě děkuji za další zprostředkovanou návštěvu zámku. Letos jsi toho navštívila opravdu hodně, můžeš vydat průvodce po českých hradech a zámcích, zájem by určitě byl. Zdravím ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to jsem všechno určitě nenavštívila letos. Já jsem totiž nepřesouvala svůj starý blog, ale píšu výběr článků postupně znova, dávám větší fotky a díky editoru na Google se mi opravují chyby v článcích, kterých jsem měla na starém blogu strašně moc. Naštěstí mám originály fotek na externím disku. Já jsem se totiž obávala, že fotky z článků zmizí, jakmile se galerie odpojí. Jsem opravdu zvědavá, co se toho 16. stane. To uvidím na grafickém blogu, který jsem tedy přesunula. Letošní dovolenou a letošní zájezd teprve zveřejním, ale asi až někdy později. Proto těch článků nyní chrlím více najednou, abych s tím byla dříve hotov a mohla si už konečně i trochu fotit jen tak třeba makra a podobně. Přišlo mi zbytečné přesouvat staré fotky ze zahrady, které se víceméně opakují, nebo celý fotocancách. Chci mít pohromadě jen to moje cestování. :)

      Vymazat
  6. Zámek je moc krásný zvenku i zevnitř.Cením si každého,kdo se do takových rozsáhlých oprav pustí.
    Maruško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, také ti přeji hezký den. Helenka Davidová moc nadšená nebyla, je fakt, že ten první vstup do zámeckého areálu není ještě upravený a působí jako zrušené JZD nebo nějaké dílny, ale to jsem všechno odpustila. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.