pátek 4. září 2020

Baťův kanál

 Pátý den naší dovolené na Jižní Moravě jsme se vypravili do Strážnice. Již předem s dostatečným předstihem jsme měli zamluvenou pravidelnou plavbu po Baťově kanále. Musím říct, že to ve Veselí nad Moravou mají opravdu perfektně zorganizované.  Když už jsme u kanálu ubytovaní, určitě by byla škoda nevyzkoušet si plavbu a plavební komory. Nyní to vypadá, jako bychom si zapůjčili loď jako mnozí ostatní a vydali se za vodním dobrodružstvím s kormidlem ve vlastních rukách. Ne.... tuhle práci jsme přenechali zkušenému kapitánovi.

Po prudké bouřce včerejšího večera a noci nebylo ani vidu, jen po chodníku se válelo něco listí z okolních stromů. 
Do Strážnice se vyplouvá v 10 hodin a tak je ráno dostatek času na snídani a ještě nějaké to lenošení. Sluníčko zatím prozářilo předzahrádku a slibovalo další krásný den. 
Než nastoupíme na palubu, je potřeba ji uklidit.
Jak jsme se již dověděli z textu na úvodní fotografii, Tomáš Baťa nechal u každé plavební komory postavit domek s hospodářstvím. V plavebních komorách se vyrovnávaly různé výšky hladiny kanálu 
a zrovna ve Vnorovech se kanál kříží s řekou Moravou, která  má hladinu o několik metrů nižší. 
Do komory se lodi řadily podle velikosti. Malé lodi pak doplnili zbývající místo. 
Jakmile jsou lodi v komoře, zavřou se vrata komory, začne se odpouštět voda a klesáme. 
Dosáhly jsme výšky hladiny Moravy a mohou se otevřít vrata na opačné straně a vplouváme do Moravy. Proti nám na druhé straně řeky je další vyrovnávací komora. 
První plavební komoru jsem fotila z horní paluby, druhou komoru z dolní paluby. Místa jsme měli dole, nechtěla jsem být 2 hodiny na slunci, ale mohli jsme se po lodi pohybovat, tak jsem nahoru vyslala i Michala, aby si to užil stejně jako já. 
Nejdřív jsem si říkala, že asi poplujeme hodně pomalu, když plavba z Veselí nad Moravou do Strážnice trvá 2 hodiny, ale ono zde dochází ke zdržení právě v komorách. 
Ve Strážnici je přístav hned poblíž skanzenu a tam po vystoupení zamíříme. Už máme hlad a začneme obědem. Zatím se loučím s vodou i s vámi, jestli jste pluli se mnou. 
Než se naobědváme, můžete se, máte-li zájem, seznámit s historií budování Baťova kanálu ZDE

Hezký den. 

23 komentářů:

  1. Pěkná podívaná, děkuju za "svezení" :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejdřív jsem si myslela, že to bude nuda, protože kanál byl opraven, revitalizován a budeme se dívat stále na stejné břehy. Možná by bylo lepší zvolit jinou plavbu, třeba okružní, ale ty komory byly hodně zajímavé zpestření.

      Vymazat
  2. To je krásné a zajímavé místo. Často jsem viděla z těchto míst reportáže, ale osobně jsem tam nebyla. Je tam opravdu krásně. děkuji za hezkou podívanou. To muselo být něco proplouvat těmi plavebními komorami, kdy se čeká na srovnání hladiny a ještě je tam více lodí. No to jsi měla zážitek...Krásný a zajímavý článek. Přeji Ti krásný a pohodový den. U nás se ochladilo a prší...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem o tomto kanále už slyšela dávno a syn pořád chtěl některou plavbu zkusit. Jenže zvládnout to od nás za jeden den by bylo obtížné, ba nemožné bez auta, tak jsme to vyřešili takto. Ubytování přímo u jednoho z mnoha přístavů. I když původně jsem se chtěla ubytovat v Uherském hradišti. To už bylo obsazeno v lednu očekávaným letním filmovým festivalem, a proto Veselí nad Moravou bylo jako náhradní. A dobře jsme udělali. Naprosté pohodlí. Dneska u nás také leje.

      Vymazat
  3. Taková plavba by se mi líbila.Také děkuji za projížďku

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško, kolem kanálu jsme si dělali s manželem cyklovýlety, lodí jsme nejeli. Ve Strážnickém skanzenu jsme byli a v přístavišti byl vodník, který se s turisty rád nechal vyfotit za úplatu. My jsme tehdy byli ubytováni v lázních Hodonín a vyjížděli jsme do okolí autem, nebo na kole.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento kraj je pro cykloturistiku jako stvořený. jen já už na kole nemohu jezdit, kvůli dvojitému vidění. jednou jsem málem spadla do příkopu, protože jsem nevěděla, která krajnice je ta správná. asi my to zapříčinily prášky na tlak, ale myslelo se, že nějaká porucha v mozku. Normálně mi to nedělá, ale jakmile se na něco soustředím, hned se mi obraz rozjede. Naštěstí je to na větší vzdálenost, takže mohu číst, fotit, psát a podobně. Takže já jen pěšky.....:)

      Vymazat
  5. Plavba se mi moc líbila, díky za svezení.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za skvělý tip na výlet, letos jsme trávili dovolenou ve Valašském Meziříčí a odtamtud vyjížděli na výlety, ale zdaleka jsme neobsáhli všechno a příští rok se tam určitě vracíme znovu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se vám u nás líbilo. Já ještě tomuto blogu dlužím hodně příspěvků z Moravskoslezského a Zlínského kraje a určitě i z okolí Valmezu. Takže, jestli se ještě vrátíte, tak vás třeba budu k něčemu inpirovat. hezký den a moc děkuji za možnost nakouknout na starý blog. :)

      Vymazat
  7. Tedy, tam jsme s manželem pár dní zpět projížděli. :) Byli jsme ve sklípku v Petrově... ale ve Strážnici jsem byla s rodinou před několika lety, ve skanzenu. A absolvovali jsme tehdy i plavbu po Batově kanále. A byl to moc příjemný zážitek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo ve sklípku bych si také ráda poseděla. :)

      Vymazat
    2. Již 2x jsem tuto plavbu absolvovala.ještě i s manželem,ale klidně bych jela znovu,vždy je co obdivovat,moc hezké fotky...

      Vymazat
  8. Prima projížďka - také se chceme někdy Baťovým kanálem projet :) Nebo se aspoń projít podél..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to zajímavé místo a syn mne tam lákal už dlouho. Ono stačí i dívat se u některé komory, jak to probíhá a ten vodácký život je asi hodně zajímavý, když se spí na lodích a pluje od přístavu k přístavu. kdybych byla mladší......

      Vymazat
  9. Budeme muset si naplánovat dovolenou někde poblíž. Ta plavba by se mi líbila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plavba je příjemná. V přístavu je možno si zapůjčit i loď. Ivy, i my jsme se museli ubytovat blíž kanálu, protože bychom to jako jednodenní výlet z domova nezvládli. A jestli budete někdy v budoucnu hledat ubytování, tak penzion Baťův kanál ve Veselí nad Moravou vřele doporučuji. Apartmán s pergolou i zasklenou verandou, v oknech i dveřích do verandy sítě proti hmyzu, klimatizace a auto hned před pergolou pěkně za zamykací bránou.

      Vymazat
  10. Děkuji za krásné vzpomínky.My jsme se svezli jen Otrokovice-Napajedla,ale i to byla paráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, pro dojmy z plavby stačí jakýkoli i krátký úsek. Však z veselí do strážnice to také není daleko.

      Vymazat
  11. Paráda... a je šikovný ten odkaz na historii kanálu. Díky.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.