čtvrtek 3. září 2020

Tvarožná Lhota a přehrada Lučina

Čtvrtý den dovolené jsme se rozhodli strávit u vody. Včera v ZOO a v Holíči jsme si užili vedra dosytosti. Ale abychom neměli ten odpočinkový den až tak zadarmo, nejeli jsme na přírodní koupaliště Lučina přes Hodonín, ale svezli jsme se autobusem do obce Tvarožná a odtamtud jsme šli pěšky.  

Ve Tvarožné Lhotě jsme šli nejprve k Domu u Moruše, který je na mapách označen jako poslední původní v této obci jako památka. Pro Jižní Moravu byly domy s bílými zdmi a modrým lemováním typické. 
Když už jsme tady podíváme se ke kostelu. 
Zaujala mne májka před kostelem. Dost neobvyklé v letních měsících. Že by ji zapomněli na konci května setnout?  Před kostelem jsme potkali paní vedoucí kolo. Pozdravili jsme a ona se sama zeptala, zda chceme jít do kostela. Ona právě šla odtamtud a jestli chceme, klidně nám odemkne. Tak proč ne, budu mít do sbírky další varhany. Paní jsem srdečně poděkovala, rozloučili jsme se, ona zamkla kostel a odešla. Jo a ta májka tu je po víkendové vesnické veselici. 
Chtěla jsem si vyfotit kostel, ze kterého si ve foťáku odnáším varhany a jelikož je věž hodně vysoká bylo nutné přistoupit hodně k jednomu protějšímu domku. Tam jsme se pak podívali i do navigace, kudy budeme pokračovat dál. Když jsem pak procházela kolem skupinky mužů vykládajících náklad z auta kousek výš nad kostelem, oslovil mne jeden docela zhurta. No oslovil se ani nedá říct. Prostě na mne vyštěkl. Prý, co jsme dělali u toho domu a co hledáme. Řekla jsem popravdě a s úsměvem, že nic, že už směr známe a pokračujeme dál. On se ale nedal. Jeho hlas už byl naléhavější a docela hrubý. Neustále opakoval otázku, co jsme u toho domu dělali, jestli něco prodáváme, nabízíme.....Že na této vesnici bydlí hodně starých lidí a jezdí sem stále někdo nabízet zboží nebo energie. Pochopila jsem. Měla jsem však na jazyku otázku, zda ti prodejci chodí do vsi v propoceném triku, v trekovkách a s batohem na zádech. Pokorně jsem vyndala foťák, ukázala na displeji jejich kostel a varhany, abych podpořila svá slova.  Mladší z mužů už toho staršího začal krotit. A já jsem skoro litovala, že jsem nejela tím autobusem přes Hodonín a nevyprdla se na nějakou Tvarožnou, kde nepoznají rozdíl mezi turistou a prodejcem energií. Já chápu, že si svou obec a lidi chrání, ale jde to i slušně a bez takových výhružných emocí. 
Litovala jsem i z jiného důvodu a to bylo stoupání a stoupání po silnici směr přehrada. Už jsem se nemohla dočkat vody. Konečně začala silnice klesat k vodě. 
Koupání skvělé a zdarma, lidí málo, tak akorát, oběd dobrý hned nad koupalištěm. 
A jedeme domů přes Hodonín. Než autobus vyjel na zpáteční trasu, řidič si důkladně umyl přední a boční skla. Autobus měl jako ze škatulky. 
Předzahrádka penzionu dostávala krásnou spršku. I to bylo příjemné, že jsme měli přímo u oken a pergoly malý vodotrysk. 
Večer se však strhla prudká bouřka a vítr. Někde napáchala hromadu škod, ale v místě našeho pobytu se žádné škody naštěstí nekonaly. 
Seděla jsem v zasklené verandě a přes sklo fotila abstrakce, které vytvářel  živel venku. 
A druhý den ráno opět sluníčko a horký den. 

A já vám také přeji všem příjemný den s pohodovými lidmi. 



10 komentářů:

  1. Maruško, jako vždy krásné fotky. Obdivuji tě co "našlapeš" kilometrů. Na nějakého vesnické hrubiána se můžeš vykašlat, všude se nějaký blbec najde.
    Na tebe se mi podařilo spojení(nebo spíš vnučce), ale u děvčat na Atomu mi to nejde. Buhužel nemám teď čas to řešit, zahrádka volá. Nyní probíhá povidlování. Zdravím a přeji pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O dovolené toho našlapeme vždy více- Já jsem tentokrát neměla chytré hodinky s krokoměrem, ale syn si to sledoval. když nejezdíme autem, tak musíme dojít i na vlak či autobus a to už je něco navíc a proto plánuji pěší výlety tak max do 10 km. protože v horku už bych asi více nedala, ale ono se to mnohdy protáhne. Já to vždycky říkám, že po dovolené potřebuju ještě týden dalšího relaxu. Ale to se pak musí dát do pořádku zahrada a tak relax bude až v zimě- :D

      Vymazat
  2. Krásné fotografie a zajímavé povídání. Přehrada je krásná. Vlastně je to hezke všude. Děkuji za krásnou podívanou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To koupání mi hodně prospělo. Rada se ve vodě protáhnu při plavání a nadšená jsem byla i z toho mála lidí.

      Vymazat
  3. Maruš, zase príma povídání a fotky.Líbí se mi vaše ubytování, ta veranda je super :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celé to naše letošní ubytování bylo na jedničku. Důkladně jsem ho popsala v prvním článku z dovolené. Tam nechybělo fakt vůbec nic a hned bych tam jela znova, ale Jižní Moravu už máme docela z toho místa prošlápnutou. Určitě by sed zase něco našlo, ale hodně dlužím našemu původnímu kraji Moravskoslezskému. I když Beskydy jsou spíše o chození a toho se asi bojím, že už bych na nějaký výlet neměla sil. uvidíme.

      Vymazat
  4. Maruško,měli jste moc pěkné ubytování.Překvapuje mě opravdu málo lidí na koupališti.To by mě vyhovovalo.
    Krásné fotografie míst,kde jsem nikdy nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ubytování bylo opravdu skvělé. Však jsem se tam moc těšila. A to přírodní koupaliště nemělo také chybu. Málo lidí, asi i díky velké ploše, restaurace hned nad přehradou. Možná to s těmi lidmi tak bylo jen letos, kdy se lidé cestování vyhýbali a ti, co jezdívají k moři by tímto koupáním asi pohrdli. Zaplavali jsme si a bylo to osvěžující a žádná uřvaná hudba jako na koupalištích a křik. :)

      Vymazat
  5. Maruško, to bylo nemilé setkání s obyvatelem Tvarožné. Jinak oni tam mívají v té době hody, za našeho pobytu jsme na jedněch byli a moc se mě tam líbilo. Ty fotky máš kouzelné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já se na pána nezlobím, chápu jeho starost o starší obyvatele. Jen mi mohl trochu věřit, že jsem tam nic nedělala, když viděl turistu. Ano, ta paní, co nás pustila do kostela, aniž bychom ji o to prosili, nám říkala, že tam byly hody. Hodová veselice na tak malé vsi, kde se všichni znají, musí být opravdu skvělá. zažila jsem pár akci v obci, kde mám zahrádku a bavili jsme se všichni dobře.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.