neděle 15. listopadu 2020

Na kole do Zašové

Zašová je obec mezi městy Rožnov pod Radhoštěm a Valašské Meziříčí. Když jsem nedávno byla s manželem na šípky na kopci nad Valašským Meziříčím,

měli jsme Zašovou na dohled. Tam bychom se mohli jet někdy podívat, povídá manžel. Jsou to ty domečky krčící se na pravé straně snímku pod hřebenem kopců.
Koukněme se blíž...
...a ještě blíž.

Je vidět kostel a nějaká rozhledna. Tak se tam vydáme. Samozřejmě na kole. Kolo jsem si koupila, ale jezdit na zahradu je na něm obtížnější, než na výlet, když mezi cestou tam a zpět musím makat a obě cesty jsou se šlapáním do kopce, což mi už tak dobře nejde, jako za mlada.

V Zašové je pěkně upravený pramen Stračka, údajně se zázračnou léčivou vodou a tedy i děkovnými sakrálními stavbičkami. Ale to zase někdy jindy.  Tentokrát do Zašové jedeme z Valašského Meziříčí cyklostezkou Bečva a pak zabočíme do obce.

Přes hlavní silnici do Rožnova přecházíme i pomocí ovládaného semaforu a jsme v obci. Nejedeme po hlavní, to manžel nemá rád a když zná boční uličky bez provozu, je to bezpečnější i pro mne. Než vjedeme na náves, která je viditelně nedávno dokončená, míjíme opravenou hasičskou zbrojnici a na druhé straně moc pěknou krčmu.

Uprostřed návsi bude brzy tryskat fontána. Kousek nad návsí je pak docela velká škola se sportovištěm.

V centru obce je vlastně všechno. Hospoda, kulturní dům, tržiště, škola i kostel. V těsné blízkosti kostela se nachází budova bývalého kláštera Trinitářů, v současné době sloužící jako Ústav sociální péče.

Zašová je již několik století významným poutním místem. Kdo má zájem dovědět se více o zajímavé historii poutního kostela Navštívení Panny Marie a pramene Stračka, nechť zavítá na stránky farnosti. Do kostela mohu jen nahlédnout přes mříž, ale na stránkách farnosti jsem viděla i fotky tamních varhan a jsou opět jinak řešené, než jak jsem dosud viděla.

Kousek nad kostelem je prý pěkný hřbitov, tak se tam jdeme podívat, k rozhledně stejně vede cesta kolem.

Pěkné je i prostranství před hřbitovem, chtěla jsem si ho vyfotit cestou zpět, ale manžel mě vede ven jinou bránou. Hřbitov je na kopečku a je od něho hezký výhled do krajiny. V popředí fotografie je bývalá skládka a vykazuje známky kultivace. Do dálky se díváme na místo, odkud jsme pozorovali Zašovou při sbírání šípků.

Díky kultivaci skládky byl upraven i terén po jižní straně hřbitova s výstavbou parčíku a malé dřevěné rozhledny. Jedeme tam. Rozhlednička je to teda pidi, spíš asi pro děti. Ale to nevadí. Jindy se tu s dětmi i pobavím právě při výstupu na rozhlednu. :)

A tam někde v dálce pod lesem na obzoru je naše zahrada v obci Krhová.

Pokochali jsme se, napojili a já mám hlad. Udělali jsme zásadní chybu. Na krátký výlet jsme si nevzali peníze a pod námi je tak úžasná krčma. (Letos by stejně byla krčma zavřená. Z toho plyne, že výlet je opět návrat v čase. letos tak dojdu pár metrů o berlích do obchodu.) Ještě jsme chtěli jet ke Stračce. Manžel prohlásil, že se mnou a mým focením je to na další dvě hodiny. Tak ke Stračce se podíváme jindy. Vracíme se opět kolem Rožnovské Bečvy zpět domů. V závěru nás čeká opět stoupání. To mne právě nikdy nebaví, že odkudkoli se vracím, musím do kopce. Ale zase máme krásné výhledy z okna.

U splavu trvám na odpočinku, už mne bolí sedinka.
Pro dnešek je to vše. Mějte se krásně, ať jste kdekoli, ať podnikáte cokoli.

1. Dívat se na sluníčkový fotky z jakýkoli doby v tom momentálním hnusu je příjemné. A neva jestli jsou staré rok, dva či tři ...

2. Krásné fotografie slunečního dne.Když to vidím,hned bych sedla na kolo,ale počasí mu nepřeje.Ale,když je mírná zima jezdím i v zimě.Aspoň trochu sluníčka bych chtěla.
    Maruško,měj hezký nový týden

1. Já už nyní nejezdím. Nevím, jestli to mám po lécích na tlak, ale objevilo se mi dvojité vidění a tak když za mnou slyším auto a mám se soustředit na krajnici, ta jsou najednou dvě a ještě se kříží. Je to nebezpečné a tak jsem kolo dala dceři. Toto byl vlastně můj poslední výlet na kole.

3. Maruško, ráda jsem se podívala, rozhlédla a pokochala.
    Přeji hlavně zdraví! Opatruj se. Helena

4. Podívala jsem se tam, kde jsem nebyla a zřejmě nebudu.
    Prima fotky!
    Hanka

5. Měli jste na výlet úžasné počasí. V Zašové je hodně k vidění, pěkné místo.

1. Zašová ne opravdu pěkná obec. Ještě se tam podíváme.

6. Krčma u Krčmářů je pěkné spojení, v Brně zase máme řeznictví U Vepřeka a cestovku Zabloudil :).
    Mně se také zdá na mnohem lepší chodit pěšky, než jet na kole. Tam ta převýšení nijak nevadí.

7. Krásné fotky. Zašovou mám ráda, je to od nás jenom přes kopec. Bydlí tam můj první manžel, co jsme se tam s kamarádkou nachodili. Teď se tam chodím stříhat zase za jinou kamarádkou :-)Je to krásná procházka.

8. Udělali jste si krásný výlet podzimní přírodou. Pořídila jsi krásně vybarvené snímečky.👏
    Přeji krásnou a pohodovou neděličku.🌞