úterý 15. prosince 2020

Modrý výlet na Zlatý chlum

Druhý den vyrážíme hned po snídani, kterou nám vstřícný personál připravil  ještě před stanovenou dobou snídaní. Musíme se přizpůsobit autobusu, který nás doveze do výchozího bodu pěšího výšlapu. Chtěli jsme vyrazit bez snídaně, že si někde dáme svačinku, ale majitel hotelu trval na svém a paní, která snídaně připravuje, do práce dojíždí a musela přijet dříve.Bylo to od ní velmi milé a snídani připravila bohatou.

Proč modrý výlet? Dnes se budeme držet jen modré značky. I když kousek za Českou Vsí musíme improvizovat, protože značenou cestu zahradil elektrický ohradník pastvin pro dobytek. Možná, že dnes již je cesta přeznačena. Naštěstí jsme se neztratili ani jsme nezahučeli do žádné rokle ve skalnatém terénu. Kolmo na vrstevnici jsme se vydrápali k Čertovu kameni.  Popadnout dech a trochu odpočinout je nutné.

V dálce je vidět Balneopark v Lázních Jeseník.

Na Zlatý chlum je to již jen 1,5 km, ovšem ten krpál.....Chodníček vede serpentinami, ale lidi to většinou berou opět přímo proti vrstevnici.Konečně jsme tady. Z rozhledny jsou výhledy na Českou Ves, na Jeseník i Lázně Jeseník a v dálce je vidět vysílač na Pradědu. Balneopark v lázních jsem si hodně přiblížila. Tam se také během této dovolené podíváme.
Dále pokračujeme na Křížový vrch.
Pokračujeme do města Jeseník a míjíme různé prameny a pomníčky. Po modré značce jsme však vynechali křížovou cestu.
Sousoší Vincenze Priessnitze
I když jsme už docela ušlí, na prohlídku vodní tvrze  si ještě zajdeme, ale vás provedu v dalším vstupu. V Jeseníku mají krásně zrekonstruované náměstí. Vodní prvky na několika místech.
Plán jsme splnili a vracíme se autobusem do Zlatých Hor.

Trasa dnešního výletu

1. Jeseníky jsou skutečně moc krásné! Děkuji za fotky a přeji hezký den, Maruško!
    Helena

1. Děkuji i tobě hezký den. Mi jsme z těch Jeseníků v této dovolené navštívili jen kousek, ale jindy jsme byli i na Pradědu a Ovčárně, ale bylo tak nevlídné počasí a mrznoucí mlha, že jsem si to nemohli ani vychutnat.

2. Je to nádhera,ale nic z toho si nepamatuji.Byli jsme tam v roce 1984.Je to,jako bych se dívala na úplně jiné město.Byli jsme ubytovaní na Červenohorském sedle...
    Přeji klidný den ☺

1. Všude se to mění. My jsme byli na Červenohorském sedle na zimní rekreaci ROH před mnoha a mnoha lety, ještě s rodiči. Ale mlhavě si něco pamatuji. Možná i proto, že jsme pak šli na jednom podnikovém zájezdu na tůru z Červenohorského sedla na Praděd a dále. Ale počasí se zhoršilo, vítr a mrznoucí mlha už v říjnu a pak už to bylo jen docela o přežití. Náhradní kalhoty jsem měla nasazené na hlavě a nohavice omotané kolem krku.....

3. Jeseníky jsou nádherné a mám na ně krásné vzpomínky.Na Zlatý chlum jsme lezli také a jak píšeš,šli jsme to přímo proti vrstevnici ,cesta se nám ztratila.Nikdy jsem do takového krpálu snad nešla.
    Maruško,nádherné fotografie,děkuji

1. To si pak nahoře člověk připadá jako vítěz, dobyvatel velehor, že? :-D

4. "Ovšem ten krpál" - na to si také živě vzpomínám, těch 1,5 km se zdálo jako 4 km. Podezírám, že údaj schválně podhodnotili, aby tam lidi vůbec šli :).
    Zlatý chlum je krásně vidět z Jeseníku a vynechat se nedá :).

1. No právě. Kdyby tam dali spíše časový údaj, jako v Tatrách, tak tam nikdo nepoleze. :-D Vzpomínám si na jednoho dědečka, který se tam drápal s malým vnoučkem a nesl mu trojkolku. Asi bez ní chlapeček nedal ani ránu. Hned se mi šlo lehčeji při pohledu na toho dědu s nákladem. :) A rozesmál mne tam suchý záchod. Kadibudka ale byla dost využívaná. lepší než nic v tak frekventovaném lese. :-D