úterý 8. prosince 2020

Rozhledna Jarcová a Jarcovská kula

Dnes je takový ufoukaný únorový den bez sněhu roku 2014 a my se vydáme z Valašského Meziříčí na rozhlednu, kterou nechal postavit a v roce 2009 slavnostně otevřel podnikatel z Jarcové pan V. Bystroň. Cestou na rozhlednu se setkáme s panem Bystroněm vícekrát, půjdeme-li do Jarcové po silnici z Valašského Meziříčí směr Vsetín. Tedy ne přímo s ním, ale mineme jeho firmu a gril občerstvení.

Protože je silnice na Vsetín velmi, ale opravdu velmi frekventovaná a kamiony se zde prohánějí v hojném počtu, půjdeme raději kolem rybníku v Podlesí a dál kousek obcí Podlesí.

Od rybníku je vidět na protější kopec a rozhlednu, kam se chceme dostat. Z obce Podlesí se napojíme na hlavní komunikaci těsně před Gril občerstvením. Toto místo rovněž vybudoval a provozuje pan Bystroň, který má hned naproti svou firmu. Tady se rádi občerství nejen motoristé, ale i cyklisté a pěší turisté.

V areálu se můžete potěšit s lamami a je zde i taková kuriozitka. Staré stromy jsou do země zabetonovány vzhůru kořeny a na každém stromě sedí vyřezávané sovy. Je to taková přírodní řezbářská galerie. Určitě se sem ještě podíváme v létě, neboť kromě muzea veteránů je tu i více atrakcí pro děti....Nyní pokračujeme do obce Jarcová a dále stoupáme k rozhledně.
Na rozhlednu vysokou 14 m s vyhlídkovou plošinou ve výšce 11 m nemáme odvahu lézt. Výstup se zdá pro nás starší dost příkrý. A navíc fouká tak silný vítr, že se mnou cloumá i při focení od paty rozhledny. Zatím místo nezarůstá vysokými dřevinami.
Jelikož jsme se u rozhledny napojili na naučnou stezku T.G. Masaryka vedoucí z Poličné u Valašského Meziříčí, můžeme se vrátit do města po ní, ale my si chceme ještě odskočit ke skalnímu útvaru, kterému místní říkají Jarčovská gula. Fouká studený a silný vítr a cesta lesem je posetá ulámanými větvičkami a množstvím šišek. Míjíme i čerstvě zlomený strom.

Prcháme do nižšího porostu a již jsme u skalního útvaru zvaného Jarcovská gula.

Jsem trochu udivena, měla jsem za to, že nejprve projdeme mezi skalkami s dalším výhledem na město. Už jsem tu hezky dlouho nebyla. Manžel tvrdí, že ta cestička je už dávno zarostlá a výhled veškerý žádný. Nevěřím a pátrám po tom chodníčku vedoucím mírně vzhůru. Ano a jsem tu a manžel měl pravdu. Šutry jsou tu, ale v hustém porostu.

A takhle to tu vypadalo před 7 lety, kdy jsem tu byla se synem a měli jsme krásné výhledy na město.
Trochu jinou cestou se vracíme zpět do obce Jarcová a pak už stejnou cestou přes obec k rybníku v Podlesí a domů.

Ušli jsme cca 11 km a doslova pořádně jsme se provětrali.

Děkuji, že jste šli se mnou i tímto vzpomínkovým výletem za humna našeho města.

1. Maruško, obdivuji vás a v dobrém maličko závidím, že se pořád touláte tou naší krásnou zemičkou. A to se vůbec nevyjadřuji ke krásným fotkám a bohatému podrobnému textu - musela sis dělat poznámky nebo si to tak dobře pamatuješ? Já mám paměť jak cedník co si hned nepoznamenám, tak za chvíli nevím, jak se to tam jmenovalo a kudy jsem šla. Jsi fakt fakt moc dobrá...

1. Lado, děkuji za pochvalu. Tato procházka je ve známých místech, takže to si informace pamatuji a pocity mi připomenou i fotky. Všechny příspěvky jsem si překopírovala do Wordu ze starého blogu. A když jsem na starém blogu psala o novém místě, tak jsem si střípky z paměti ověřovala na mapách a internetu. Dovolené jsem také měla připravené dopředu, protože bez auta jsme byli odkázáni na dopravní prostředky a tak jsem musela i měřit na mapách vzdalenosti kvůli časovému zvládnutí trasy. Nyní už jen upravuji ty dříve vypracované a zkopírované texty. Jsem ráda, že jsem se rozhodla pro psaní blogu znova a nepřenesla blog jen jako kopii ze zálohy, protože nyní jak zmizely fotky z galerie.cz, která ač nedostupná, stále v odkazech obrázků zatím fungovala, tak bych to doplňovala velmi těžce, kdoví jestli bych to zvládla. Grafický blog mi dal strašně zabrat a to jsem ho ještě hodně učesala. Informace z výkladů na zámcích si pamatuju akorát do opuštění památky. Pak se někam vypaří. :)

2. Maruško, měli jste hezký výlet i když v takovém větru bych se v lese bála.

1. Růženko, ty lesní úseky jsme prošli rychle a v nižších polohách už tak moc nefoukako. Ale to víš, že jsem se také obávala, aby se na nás něco nespadlo. Ale asi to bylo den předtím mnohem horší. Kdyby se stromy kymácely ve větru, tak bych do lesa také nevstoupila. Naštěstí byl vítr jen ve větvích a a ty po nás už nic neházely. :)

3. Děkuji za další krásný výlet. Kolem VM to mám moc ráda!
    Maruško, přeji hezký den, Helena

4. Moc krásné fotografie. Hezkou túru jste udělali. Ono i okolí města bývá zajímavé. také teď fotím jen v okolí města. Hromadnou dopravou nemáme odvahu někam jezdit.

1. Je to bída s cestováním, pokud nemáme auto. Kdo ví, jak dlouho budeme takto omezováni.

5. Pan Bystroň je evidentně patriot a je moc pěkné, když tam postavil rozhlednu. A skála je také parádní, právě tím, jak je izolovaná, jako kdyby ji tam uměle zavrtali do země.

1. Ono tam těch skalních tvarů v okolí je více, ale ano, tato tam je opravdu jako uměle zasazená. :) Právě jsem se dověděla, že pan Bystroň tu rozhlednu zrovna moc dobře nepostavil. Prý už spadla. Ale také je možné, že ji nenechali na pokoji vandalové. Ti jsou snad všude.