sobota 2. ledna 2021

Hrad Šternberk

 Mohutný gotický hrad vznikl v polovině 13. století a my jsme se na něj vypravili 6.8.2016 jako na další památku v rámci akce Klíč k památkám a jednak i proto, že na ten den ve 14 hodin byla plánována kostýmovaná prohlídka. Už jsem zažila, že průvodkyně měla na sobě dobový kostým, ale tohle bylo tentokrát něco trochu jiného, což jsme ovšem netušili.

Do města Šternberka jsme přijeli dopoledne a na prohlídku ve 14 hodin jsme měli dost času a tak jsme nejprve navštívili  Expozice času, kostel  Zvěstování Panny Marie a pochutnali si na dobrém obědě v restauraci Knor na Horním náměstí hned pod kostelem.
Předpokládali jsme, že o kostýmovou prohlídku bude velký zájem, proto jsme si šli včas zajistit vstupenky a nechali si do kartičky přidat další klíč. Ještě nám bude zbývat jeden a šestý vstup již budeme mít zdarma. Protože na druhém hradním nádvoří se konala svatba a vstup byl dočasně uzavřen, pořídila jsem více snímků prvního nádvoří, kde je i jezírko s lekníny a rybami. Ten den bylo i proměnlivé počasí a tak jsou některé fotky bez modré oblohy a sluníčka a jiné zase krásně nasvícené.

Jakmile svatebčané začali odcházet, prošli jsme kolem pokladny a na druhé nádvoří se dostali krytým schodištěm a přes můstek. Toto nádvoří je malé, ale dá se odtud vystoupat do hradního parku, kudy zřejmě odešli novomanželé. Tam bychom se mohli také podívat, ale začalo drobně pršet a po prohlídce více, tak jsme návštěvu parku vynechali.
Prohlídku jsme zahájili v hradní kapli. 
A v čem byla kostýmovaná prohlídka jiná, než ty ostatní, které jsme již někdy dříve absolvovali? Během této prohlídky se vystřídali 4 průvodci (viz úvodní koláž) a v některých sálech byly vystaveny kostýmy z různých období. Průvodci nám také o módě v odívání v dobách baroka, renesance a pod. hodně řekli.
Stále si nemohu zvyknout na pobíhající děti s mobily a věřím, že tahle skutečnost štve i samotné průvodce. Na lidech pořizujících fotodokumentaci hned poznáte, komu jde o památku samotnou a komu o zvěčnění se, že na památce byl.
Selfie vládnou světu a já mám asi velký nedostatek, že na FB nevisí moje fotka s brněním, že nepózuju u vyřezávané komódy.....Na mých fotkách pak zasvěcený hned pozná, že jsem si nezvolila ten správný úhel pohledu, že fotka je nějak useknutá, bez jakékoli kompozice. No ale komponujte, když..... že jo.
Mohla bych říci, že Šternberk oplývá sbírkou kachlových kamen.
A co bylo ještě součástí prohlídky? Kostymérna. Turisté se mohli proměnit v rytíře, hradní dámy, dvořany....Mne to převlékání moc nelákalo, ale synátor na sebe něco navlékl. Nevěděla jsem, co mám hlídat dříve, zda batohy, fotobrašny nebo oblečení. Před focením jsem zaplatila za půjčení kostýmu a při focení položila peněženku na vedlejší stolek. Ještě nyní mne polévá pot, když si vzpomenu, jak jsem zjistila, že ji nemám v brašně. Naštěstí ji nikdo nesebral a to tam bylo lidí dost.
Teda do detailů to nevychytal. ty botasky baví celou rodinu. :)

A možná jste si všimli, že jsem vás tentokrát nezatěžovala historickými daty. Nějak nestíhám a na druhou stranu si řílám, že kdo chce, si může kliknout třeba SEM.

20 komentářů:

  1. Kostýmovaná prohlídka se zapůjčeným kostýmem by mě bavila, do toho bych šla hned! Na Moritzburgu taky byla ta možnost obléknout si kostým z Popelky, jenže tam nebyla žádná rezervace a navíc v zimě, kdy byl člověk nabalenej jak pumpa, takže než na tebe přišla řada a než ses převlíkla, už byl zbytek výpravy někde po zámku a pak si je musela hledat. Takže jsem to oželela....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady to tentokrát nebylo se zapůjčeným kostýmem, jen průvodci měli kostýmy a byly celkem 4 a vystřídali se během prohlídky všichni. Návštěvníkům pak dovolili vybrat si v kostymérně po představení a vyfotit se třeba na nádvoří a podobně. V Miloticích letos půjčovali kostýmy na hodinu a to jsi pak mohla jít i na prohlídku, nejen na procházku do parku. Ale když jsem tady ve Šternberku vzala do ruky jedny šaty, tak jsem je hned odložila, protože mi připadly strašně těžké.

      Vymazat
  2. Nádhera, a hned mi naskočilo dílo od Miroslava Švandrlíka Černí baroni aneb Válčili jsme za Čepičky. Kachlová kamna jsou jedinečná a jedny by se mi hodily na chalupu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem byla malá, tak jsme v jednom služebním bytě v Horšovském Týně měli kachlová kamna. Když jsem se po 40. letech vrátila podívat na místo činu, potkala jsem i současné majitele a paní mne pozvala dál k nim a ta kachlová kamna už tam nebyla. Ona tvrdila, že mezi námi a jimi tak byl ještě jeden majitel a ten je nechal zbourat. Zůstala jen zamaskovaná díra do komína. Jaká škoda.

      Vymazat
  3. Nádhera! Musíme se tam někdy zastavit.
    Maruško, přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Krásná prohlídka. Líbí se mi kachlová kamna. A kostýmová prohlídka by se mi moc líbila. Pořád zjišťuji kolik krásných památek u nás je.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je u nás opravdu hodně krásných památek a také hodně snah ty zanedbané opravit. Jsme malá zemička, ale v každém koutě je něco jiného, zajímavého, prostě žádná nuda. :)

      Vymazat
  5. Nádherné fotografie.Moc se mi líbí kostýmy,od dětství jsem si vždy přála obléknout si nějaký takový kostým a zjišťuji,že mě to drží pořád.
    Selfie žádné nemám,neumím je a nemá mě ani kdo fotit.Když si náhodou řeknu manželovi.tak jsem tam buď bez hlavy a nebo v okamžiku,kdy se třeba upravuji.Nenosí u sebe potřebné brýle a tak na focení nevidí.
    Maruško,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také bývám na fotkách s všelijakými potvornými obličeji, když to synovi dlouho trvá a já se ho ptám, jestli už to je nebo co tam tak dlouho dělá? :-D

      Vymazat
  6. Věř, že pobíhající děti s mobily či tablety v ruce štvou fakt úplně všechny. Jediná cesta je, připravovat pro ně vlastní program, aby našly na prohlídce to správné vyžití. Kostýmovaná prohlídka vypadá skvěle! Líbí se mi, když to má nějakou pointu. :-) A úplně nejvíc oceňuji sbírku kachláků. Fakt krása, hlavně ty barevné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně by zase stačilo, kdyby vrátili zpět poplatek za focení. Klidně si připlatím. Oni to totiž někteří kasteláni udělali tak, že zakázali focení a basta. Ta kachlová kamna se mi také moc líbí.

      Vymazat
  7. Tenhle hrad trochu znám, tedy jen zvenčí, byli jsme tam dvakrát. Jsem moc ráda, že ho na tvých fotkách můžu vidět i zevnitř. Prohlídka s průvodci v kostýmech musela být úžasná. Pořídila jsi moc pěkné záběry, Majko. Interiéry jsou skvostné a na kachlových kamnech můžu nechat oči, to je vážně paráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prohlídka mne překvapila nejen kostýmy, ale i tím, jak se průvodci najednou vystřídali. V nějakém sále nás čekal jiný průvodce, přivítal nás a trochu seznámil s oblékáním v době, kterou zrovna on představoval. A také se mi líbilo, že mezi ženami byl i muž. Kachlovýma kamnama jsem byla také nadšená.

      Vymazat
  8. V prostorách zahrady jsme kdysi měli Dětský den, ale dovnitř jsem se podívat nemohla....:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Interiéry jsou nádherné a 4 kostýmovaní průvodci je pěkný nápad, návštěvníci si museli připadat, že cestují časem.

    Také mě zlobí, když u památek pořád někdo pózuje a ještě k tomu se prostřídává celá skupina lidí.
    Příjemné je, že již stále více je možné i uvnitř fotografovat, dříve to všude striktně zakazovali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dříve bylo focení většinou za zvláštní poplatek a nyní je to zdarma. Ovšem prý záleží na kastelánovi, zda povolí focení či nikoli. A s tím, jak se návštěvníci chovají, jak nedokážou nebo nemají zájem ukáznit své děti, bude za chvíli zákaz focení všude. Když má průvodce uhlídat a překřičet svým výkladem pobíhající děti, tak si pak určitě kastelánovi stěžuje, že to je šílená šichta a kastelán to prostě vyřeší jednoduše. Na mnohých zámcích už se nesmí fotit ani za peníze. já bych ten poplatek klidně vrátila. to bylo fakt o něčem jiném.

      Vymazat
  10. Krásný hrad a krásná kachlová kamna i celkové vybavení uvnitř. Moc hezké fotografie jsi pořídila.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.