pondělí 4. ledna 2021

Olomouc - kostel sv. Mořice a vyhlídková věž

 Když už jsme se nyní procházeli hlavně Olomouckým krajem, je na čase podívat se i do Olomouce samotné.  Toto krajské město jsme navštívili několikrát hlavně kvůli výstavě Flora a jednou kvůli rodinnému setkání. A když už jsme tady, já jsem se jala i "lovit" varhany a tudíž navštívila i některé sakrální stavby v Olomouci. A nyní se mnou můžete navštívit pozdně gotický trojlodní kostel sv. Mořice s křížovou klenbou a dvěma hranolovými věžemi. Tento olomoucký kostel pocházející z roku 1745 a v roce 1995 byl vyhlášen Národní kulturní památkou. Také se má čím pyšnit. Najdeme zde kromě jiného největší varhany nejen v České republice, ale jsou evropským unikátem. Z vyhlídkové věže je krásný pohled na město.

Další dvě fotografie jsem nepořídila já, ale pohled na těsně zastavěný kostel jsem si print screenem pořídila z mapy.cz a druhá je točité schodiště na vyhlídkovou věž. A tam  nyní se mnou můžete vystoupat. 
Těsně před vstupem na vyhlídkovou číst věže se musíme protáhnout kolem zvonů a když ty spustí zrovna, když jste nahoře, je to hodně dramatické. 
Klášterní Hradisko

Klášter byl založen olomouckým knížetem Otou I. Sličným a jeho chotí Eufemií. V 18. století byl významným centrem moravského jansenismu a divadelnictví. Součástí kláštera je i severní zahrada a hospodářský dvůr se starou zahradou na jihovýchodě. Od roku 1802 klášter slouží jako vojenská nemocnice.
Díváme se na věže Biskupského paláce a katedrály sv. Václava. Tahle památka rozhodně stojí za návštěvu. Těsně u zvonice sv. Mořice je vidět radniční věž.

Kousek věží kostela sv. Michala (vpravo) a kaple sv. Jana Sarkandra (vlevo). Tady jsem se tenkrát vyhýbala sluníčku a tak kostel sv. Michala vlastně chybí. Snad příště. Ale v příštím článku se k němu půjdeme podívat blíž.
A nyní vidíme na Horní náměstí s radniční budovou uprostřed. Na jedné stěně radnice je známý olomoucky Orloj.
Z vyhlídky vidíme i kostel sv. Cyrila a Metoděje.
Pohled do ulice 8. května a Palackého vedoucí kolem sv. Mořice k výstavišti.


Následující fotografie jsem pořídila z výškové budovy u nádraží, kde je myslím v 18. patře restaurace. 
Na dalších fotografiích je bazilika na Svatém kopečku. Tam už jste se mnou někteří byli. 
K některým památkám se příště podíváme blíž. 

15 komentářů:

  1. Jen jsem nakoukla, ale nechám si to až na podvečer, kdy si to prohlédnu a vše přečtu pořádně.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. V Olomouci jsi byla vlakem? Já bych totiž měla jet v červnu na kontrolu na tu zubní kliniku, tak jsem si říkala, že bych tentokrát jela vlakem a trochu se po městě prošla. Je kousek od nádraží, tak by mne zajímalo, kam bych se dostala. Kdyžtak mi to oísni do mejlu, ať to nemusíme řešit tady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeli jsme vlakem a pak tramvají hned od nádraží. Pošlu ti trasu. To centrum není daleko.

      Vymazat
  3. Překrásné fotografie Maruško. Také se chystám postupně doplnit staré články, ale nějak na to nemám čas, ani náladu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že jsem tento blog nepřenášela, protože opravovat pak všechno by bylo asi mnohem horší. Stačilo mi, když jsem opravovala nyní grafiku. To bylo skoro sebevražedné. někdy si ale říkám, že nová pravidla Google také hodně omezují i mimo jiné v tom, že pokud je účet dva roky neaktivní, tak ho smažou. Takže po mé smrti tu stejně nic nezůstane. No nic není věčné.

      Vymazat
  4. Maruško,nádherné fotografie a ty úžasné výhledy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do restaurace ve výškovém domě u nádraží nás pozval bratranec na oběd při jednom setkání. Už to měl zamluvené a byla jsem tam poprvé a zatím naposledy. Zážitek to byl parádní. Na věži sv. Bartoloměje sice dost foukalo, ale výhledy stály za to.

      Vymazat
  5. Záběry z výšky jsou fantastické, Majko! Olomouc trochu znám, ale jen z chodníku. ;) Restaurace v osmnáctém patře?! - brrrrrrrrr - tam by mě nikdo nedostal!!! :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jede tam několik výtahů. :). Ze začátku mi to veliké prosklení trochu vadilo, ale zvykla jsem si. Byl to skvělý zážitek.

      Vymazat
  6. Maruško úžasné fotečky tady máš

    OdpovědětVymazat
  7. Naposledy jsem byla v Olomouci v květnu, byly Slavnosti vína a noci kostelů, ten rok před pandemií. Letos / 2020 / jsem měla objednaný hotel U Jakuba v srpnu na Floru a den odjezdu jsem měla teplotu.
    Neodpustím si, že jsem nejela, ale člověk je v dnešní době tak vystrašený, vyklepaný, co kdyby ? Večer mi pak bylo dobře, asi jsem byla přehřátá.
    Olomouc mám u srdce, mám tam celou rodinu včetně rodinné hrobky a je to moje srdeční záležitost.
    Děkuji za toulání po rodné hroudě, za pěkné fotografie z míst, která znám a na která nelze zapomenout. Jen v té výškové budově u nádraží jsem ještě nebyla. Celé okolí nádraží je nádherně a moderně udělané, povedlo se to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda. Dneska jsem dostala do rukou video jednoho lékaře z Hranic, který mimo jiné řekl, že úmrtnost v těchto měsících je ve srovnání s roky 2015, 2017 a 2018 dokonce nižší. A stále se straší se smrtností, jakoby umírali lidi hromadně. Je větší spotřeba zdravotnického materiálu a nemocnice kolabují i proto, že se lidi na ně obracejí i s mírnými příznaky, které by dříve vyleželi s čajíkem doma. Nemluvil nijak pohrdavě, jak by se zdálo nyní z mých slov. Naopak velmi mírně a velmi pěkně a klidně, že takovému doktorovi bych se svěřila okamžitě. Ale chápu tě, že když nevíš, jak se bude tvůj stav vyvíjet, že jsi to neriskovala, když nás stále masírují, jak se máme chovat. Dodržuji sice všechna nařízení, ale říkám si, zda jsou vůbec nutná v takové míře, aby oslabila totálně chod států a z budoucí generace vytvořila negramoty. Vnučka se připravuje na přijímačky na střední školu a dcera zjistila, že její jedničkářka nic neumí.
      Snad se ti plánovaný výlet přece jednou podaří.

      Vymazat
  8. Olomouc znám hodně málo, na tento kostel si ani nevzpomínám, utkvěl mně ale kostel sv. Michala, který má snad 2. nejvyšší věž po kostelu sv. Bartoloměje v Plzni.
    Ta gotická klenba je skvostná.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.