neděle 11. srpna 2024

Velké Meziříčí - zámek a okolí

 aneb procházka na zámek a k železničnímu viaduktu.

Procházka měla vést i na vyhlídkové místo nad dálnicí, ale do trasy se nám postavil zátaras soukromých pozemků, proto jsme trasu od viaduktu změnili  a na vyhlídku se podíváme jinudy a jindy. Tak tedy první den po obědě, ještě před ubytováním, hurá na zámek. 
Více o Františce Stránecké ZDE
Na prohlídku zámku nejdeme, stejně se tam nesmí fotit a máme před sebou ještě další cestu. Krátce po poledni panuje špatně snesitelné vedro. Rychle se schováme raději do parku a pak lesem sejdeme k říčce Oslavě.
Ten kšilt, co mám na hlavě už dneska nemám. Používala jsem  ho místo slunečních brýlí, protože s mými dioptriemi (15) jsou slušivé sluneční brýle problém a špatně se mi s nimi fotí a navíc krásně saje pot, který by se mi jinak řinul po obličeji. . Kšilt jsem ale neztratila na dovolené, nýbrž nechala jsem ho na zastávce u nás doma po návratu, když jsem přesedala cestou na zahradu. Nu co už. Koupím nový. Koupila jsem ve Sportisimu za 399,- Kč, ovšem ouha. Bílý s černým lemováním  (ten starý byl tmavomodrý) V šeru prodejny jsem si nevšimla, že kšilt byl tak špinavý, jako by ho už někdo nosil, jak z vnitřní strany na lemu, tak z lícní. Nebudu se v tom vedru vracet, vyperu ho, řekla jsem si. Vyprala a je ještě horší. Bílá barva je skoro jako bílá káva a v tom tmavé šmouhy.   Zuřím. Navíc ten můj měl vyšívaný nápis na boku a pruh kolem uší krásně tvarovaný. Tož to jsem si jen tak posteskla, možná jako varování pro případného nálezce. :D  Mám chuť mu jej strhnout z hlavy, jestli ho potkám s mým kšiltem na hlavě. Provázel mne již od roku 2009 (viz Pálava a hrad Děvičky) a byl stále krásně bílý. 
Sešli jsme do údolí k říčce Oslavě a stoupáme k viaduktu. 
U viaduktu jsem si musela sednout do stínu, už mne opět bolela záda. Jelikož další cestu přehradil zátaras, museli jsme obejít zahrádky a jiným průchodem pod viaduktem se vrátit na druhou strnu kolejí.
Prošli jsme pod dálničním mostem. Je to zajímavá stavba, které se budu ještě někdy věnovat. U nás už po obchvatu města voláme mnoho mnoho let, projekt už měli komunisti vypracovaný a stále kamiony projíždějí městem. 
A jsme ve městě.
Zakotvíme pod slunečníkem v kavárně a vychutnáme si ledovou kávu se zmrzlinou. Na věž kostela si někdy v odpočinkovém dni také vylezu. Po kávičce ale už konečně vyzvednout v recepci kufry a jít se ubytovat. 

Naše procházka na mapě

Druhý den dovolené, je neděle a tu věnujeme Žďáru nad Sázavou.
Hezký den všem 

18 komentářů:

  1. Zámek je tedy pěkně rozlehlý! Já šla akorát pod dálničním mostem ve Staré Huti, není tak vysoký ale je to zespodu zajímavé se na ty mosty dívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jsou to zajímavé stavby. Byla jsem dost překvapená, jak na mne působí tolik betonu lehkým dojmem. My jsme ještě pod dálničním mostem proplouvali na Dalešické přehradě. Také mne překvapilo, že mezi levým a pravým proudem je mezera, prosvítá tam nebe. Proudy nejsou spojené a každý nese jeden sloup.

      Vymazat
  2. Maruško, hezké fotky. Zámek vypadá zajímavě, i bezprostřední okolí. A líbí se mi železniční viadukt...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě, kdyby na tom viaduktu jel právě parní vlak. to by byla nádhera. :)

      Vymazat
  3. Maruško,pěkně jste se prošli. Ten kšilt by mě taky mrzel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti v tom vedru i ten krátký úsek s převýšením mi dal zabrat. Člověk už ztratil více cennějších věcí, ale naštval mě hlavně ten nově zakoupený kšilt. Bude dobrý akorát na zahradu. To spíš ten vypadá jako 15 let starý obnošený.

      Vymazat
  4. Maruško zámek je krásný i okolí.Krásný starý most a líbí se mi i viadukt.O kšiltu uvažuji.Kvůli dioptrickým brýlím také nemohu sluneční brýle i když teď potřebuji nové a uvažuji o zabarvovacích sklech.Uvidím.Dříve jsem je mívala.
    Těším se na další místa z vaší dovolené.Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mých dioptrií už zabarvování nejdou. Mám sice hodně tmavé sluneční s dioptriemi, ale v dětských obrubách, protože i jiné parametry oka nedovolují větší skla a lepší obruby. Už jsem se smířila. Víc než ta ztráta mne mrzí, že jsem si nevšimla toho zmetku, co mi prodali. Já jsem si totiž kšilt vybrala na netu, pak jsem si ho šla vyzvednout, když mi přišla SMS. Vůbec mě nenapadlo ho nějak prohlížet. No za blbost se platí a každá zkušenost něco stojí.

      Vymazat
  5. Maruško, opět pro mne vzpomínkové koukání - děkuji za hezké fotky. Na zámku bylo před cca 11 roky muzeum dálnice a dopravy :o) S tím kšiltem to je tedy pech, vím, že pro mnohé s brýlemi to je dobré řešení.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony jsou na zámku různé okruhy i zámecké komnaty, ale většinou je to vybavení pro laika všude stejné. Expozice dálnice mohla být zajímavá. Mne se na Vysočině moc líbilo. Nádherná krajina, kterou jsme si vychutnali z autobusu, vlaku i pěšky. Je zvlněná a nabízí při cestě stále nové obzory.

      Vymazat
  6. Okolí zámku je pěkné a cesta zahrádkami k mostu byla zajímavá, ale pro vás hodně horká. Jen počkej, až bude zima, budeme hudrat, že je zima. Nevděční lidé. Ale vzpomínky budou. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  7. Maruško to je krásný zámek a hezké je i okolí. Moc hezké fotografie jsi pořídila....Škoda toho kšiltu. Já zase takto ztrácím sluneční brýle a tak si kupuji už jen ty laciné u vietnamců, protože bych se za ty značkové ( ztratila jsem už troje), nedoplatila. Přeji Ti moc hezké dny a snad ještě na nějaký ten výlet dojde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, ještě budu pokračovat v článcích z dovolené a pomalu se chystám na tří denní zájezd do blízkého zahraničí. Nemám nic naplánováno na podzimní babí léto, ale to už bude zase hodně práce na zahradě. i když na podzim bych možná spíš manžela přesvědčil na společný výlet. Brýle zase ztrácí nebo ničí Michal. Pořád je má poškrábané a kupuje nové. Ale také ne značkové.

      Vymazat
  8. První, co musím pochválit, je výběr dovolené. Nemusíme jezdit daleko a pokud člověk chce, zajímavý program si může zajistit i na místech nepříliš známých. Budu tu vaši trasu dál sledovat, líbí se mi to. K té ztrátě - kdyby už nic, to by bylo, švagrová se vrátila z Řecka a prý ztratila drahý svetr, je to nepříjemné. Také ještě plánujeme dovolenou, ale chceme se vyhnout těm horkým dnům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko více než ztráta mě mrzí, že mi ve Sportisimu připravili k prodeji zboží vyhlížející jako použité. Ani po vyprání není lepší. Objednala jsem typ na netu s osobním odběrem, ale v šeru prodejny si toho nevšimla. To mě naštvalo nejvíc.

      Vymazat
  9. Krásné záběry a pohledy na zámek, Majko! Zámek je pěkně opravený, já ho mám na fotkách ještě před opravou.
    Jenom pro zajímavost, přítelův otec na zámku bydlel, oba jeho rodiče patřili k zámeckým zaměstnancům. Otec vyrůstal s hraběcími dětmi, z kterých zůstal už jenom nejmladší Jan. Pořád jsou s tátou v kontaktu, s hrabětem se znám i já, je to moc prima pán s úžasným smyslem pro humor.
    Opět skvostná reportáž, jsem ráda, že se vám ve Velmezu líbilo, musím o tom povědět svému příteli i jeho tátovi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to je krásný dovětek k informacím. Michal nechtěl jít na prohlídku, když se tam nesmí fotit právě proto, že se jedná o soukromý objekt, kde majitel žije. Asi jsme udělali chybu, že jsme se nešli podívat i na prohlídku. Takové příběhy, kdy se propojí minulost se současností a pamětníci mohou vyprávět je skvělá.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.