úterý 13. srpna 2024

Žďár nad Sázavou

 město, zámek a Zelená Hora

Žďár nad Sázavou jsme si naplánovali hned na druhý den dovolené, který připadl na neděli. Možná si někteří pravidelní návštěvníci vzpomenou na mou návštěvu Zelené Hory před časem, ale tenkrát jsme nebyli ve městě. Do Žďáru jsme se letos měli dopravit vlakem z velko-meziříčské zastávky, ale překvapila nás výluka na trati. Říkám překvapila, ale vlakoví cestovatelé ví, že léto na trati provází právě taková úskalí. Nás však neodradí, stačí prostudovat náhradní dopravu, odkud, kam a kdy ve výlukových jízdních řádech. Tady opravdu oceňuji mobilní aplikace. Nás tedy do přestupní stanice Křižanov svezl autobus ze zastávky kousek od hotelu a z Křižanova hned navazoval vlak. Musím ocenit perfektně zvládnutou situaci ze strany dopravce. Koupila jsem si jízdenku v aplikaci "Můj vlak" na celou cestu a jízdenka platila samozřejmě i na onen náhradní autobus.  Jsme v cíli naší cesty. No tedy ne tak přesně, jelikož jsme teprve na nádraží ve Žďáru a k zámku je to městem dost daleko. Podle plánu tedy volíme MHD na náměstí Havlíčkovo a vydáme se n pěší obhlédnutí okolí dalšího náměstí před plánovaným obědem: Ještě vyzdvihnu jednu zajímavost. Cena jízdenky v MHD je zde 10,- Kč pokud platíte kartou a 14 Kč, pokud hotově. Slevu mají důchodci jen pokud vlastní čipovou kartu města.  

Jak vidíte na fotkách je zatím pod mrakem a každý fotografický přístroj si jinak poradí se světlem. Nahoře snímky focené fotoaparátem na manuální režim, dole mobil na manuální nastavení. A nyní, co je lepší. Skoro bych řekla, sochy lépe vyniknou mobilním zpracováním. Ale to jen takový malý detail. 
Že se v hostinci dobře vaří za slušné ceny svědčí i plná restaurace a rezervace, ale vešli jsme se a dobře najedli. 
Po obědě jsme si prohlédli kostel sv. Prokopa a hurá i s interiérem. 
 Vracíme se zpět na zastávku, na které jsme vystoupili  pokračujeme MHD k zámku.  Už se ukazuje místy i sluníčko. 
Před zámkem nás zaujme kamenný most.
Jsme v zámeckém areálu
Prohlídka Baziliky Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše
Umístění varhan blíž oltáři navrhl právě Santini a jelikož se tedy nenachází uprostřed, ale na levé straně chrámové lodi, nechal architekt zbudovat stejnou varhanní skříň (již bez píšťal) na protější straně lodi pro optické vyvážení. 
 Nově odhalené základy něčeho? 
kolem sádek projdeme do kavárny
V zámecké kavárně jsme se osvěžili i odpočinuli si. 
A nyní si zajdeme k dalšímu Santiniho skvostu na Zelené Hoře. 
Parádní odpočinek pěkně v leže. Hledali jsme zvířátka na obloze. :-D
A můžeme se vydat na zpáteční cestu. 
Ve vlaku jsme téměř sami. Tomu říkám pohodička.
A ptáte se, proč jsme nešli dovnitř kostela? 
Již jsme tam kdysi byli se zájezdem a šli jsme z jiné strany, tedy  přes hřbitov. Můžete se tedy podívat i do interiéru.  

Dneska toho bylo opravdu hodně, proto děkuji, pokud jste došli až sem. 
Přeji hezké den

18 komentářů:

  1. Moc hezká výletní reportáž. Já ve Žďáru ještě nebyla a přitom to tam z chalupy nemáme zas až tak daleko...

    OdpovědětVymazat
  2. Marie, skvěle zpracované a nádherně pofocené, mohu srovnávat, byli jsme tam vícekrát, vlakem, autem, ale obdivuji vaši vytrvalost a cílevědomost. Prostě tam chceš, tak tam zajedeš. Třeba i vrtulníkem. Jsi dobrá. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, pobavila jsi mne komentářem. Vrtulníkem.😆

      Vymazat
  3. Maruško, děkuji za reportáž. Žďár je místo, kam jezdím moc ráda. Město je jedno z těch, které trpí tranzitní dopravou, přes ten barokní most se denně převalí nespočet kamionů... Zámecký areál je opravený a udržovaný s citem a láskou, zažili jsme tam několik krásných prohlídek. A Zelená Hora a milovaný Santini. Naposledy v listopadu jsem si užila prohlídku jen sama s průvodcem. je to nádhera a má srdcovka.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ten provoz tam byl neskutečný. Přesně tak to u nás projíždí městem. Přece jen ty dálnice odlehčí městům, ale na druhou stranu spolknout hodně I orné půdy. Jak skvěle dříve stavěli mosty a to jen pro koňské povozy. A do dnes stojí a fungují s takovou zátěží. Opravila jsem název přestupní zastávky MHD.

      Vymazat
  4. Jitusko pro mne je také foťák už dost těžký, ale také ke kvalitnejšímu přiblížení je lepší. Při focení přírody jsou fotky z foťáku lepší. Mobil si dobře poradi v interiérech. Tam se ani nemusí moc nastavovat. Opravila jsem v textu název přestupní náměstí.

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško díky za krásné fotografie. Ač jsme párkrát byli blízko, do těchto nádherných míst jsme se nedostali a je to škoda. Tam by se mi moc líbilo. Ne nadarmo se jedná o památku v seznamu Unesco. Je to úžasný areál známý z mnoha filmových dokumentů. Díky za úžasnou podívanou. Přeji ti hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jaruško. V příštím vstupu se podíváme také do filmových míst. Ne, že bych je vyhledávala, ale byly jsme poblíž a spojení jakž takž vyšlo, tak proč se tam nestavit. Zkus si pro sebe typnout, kde jsme si dali oběd, když jsme navštívili místo, kde hrál svou roli Hanzlík, pivo a komín. 😀

      Vymazat
  6. Maruš, jestlipak víš, co mě vždy napadne při prohlídce fotografií takového místa? To, že někdo napíše - nesnáším města a o co se takový člověk ochuzuje. Já mám města velice ráda a jsem městský člověk. A když je tam MHD, to je město o třídu lepší. Kde chybí spojení, bohužel... Takže tohle je výběr tuzemské dovolené podle mého gusta a ten, kdo to vybíral (kdo asi??), má ode mne pochvalu. Já ani tak nehledím na to, jestli se tam něco "točilo", mám svá kritéria a do toho kostela bych šla i víckrát, neumím si představit jezdit se zájezdem, já už ty kolektivní akce nevyhledávám. Takové myšlenky mi vždy procházejí hlavou, když prohlížím třeba ty Tvoje fotografie a říkám si: tohle já ano, tohle ne.
    Určitě bude pokračování. 😎

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, mi jezdíme se synem vždy jeden týden ve vlastní režii a jeden třídenní zájezd. Ony ty zájezdy bývají hektické a musí se člověk přizpůsobovat,ale zase za ty tři dny objede tolik míst, co já dopravou za týden. Když je auto, tak je to zase jiné, ale já se svým zrakem nikdy nemohla mít řidičák a syn také ne. Je pravda, že jsme závislí na spojení ve veřejné dopravě, ale musím říct, že Vysočina má pokryto dost i těch vesniček a krajinu sledovat bezstarostně z autobusu, kdy se klikatí úzké cesty a odkrývají obzory podobně jako na Šumavě, je nádhera. A vlastně se již pomalu připravuji na zájezd na Slovensko a do Polska. Jen aby nás nepřepadly nějaké silné bouřky, protože chcceme sjíždět na pltích Dunajec. Jinak jsi asi uhodla, kdo ty dovolené plánuje. Michal mi vždy pomáhá hledat vhodné ubytování a jsem ráda, že ho celkem baví právě i ty památky.

      Vymazat
  7. Žďár a Zelenou Horu jsem měla koupenou v cestovce, jenže přišel kokotvir a nikam se nejelo. A bohužel z nabídky jí cestovka vyškrtla....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nás se vždycky na konci zájezdu ptají v dotazníku, kam bychom chtěli jet příště, já to vím vždycky, když nějakou destinaci pro zájezd hledám, ale jakmile se mám vyjádřít na papír, tak si nemohu vzpomenout, co jsem vlastně chtěla. :-D

      Vymazat
  8. Majko, skvělé fotky nádherných míst. Tam bych se také ráda podívala, můj muž už moc jezdit nechce, tak uvidím, třeba ho ještě k nějakému výletu přemluvím. Moc děkuji za prohlídku zajímavých míst, pá 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manžela už také takovéto cestování neláká i kvůli jeho zdraví a tak jsem vděčná, že se mnou jezdí mladší syn. Jsme taková legrační dvojka. :)

      Vymazat
  9. Maruško moc krásná místa, já tam ještě nebyla. Ale chtěla bych... Děkuju za podívanou, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, když se ti to podaří, město navštívit, litovat nebudeš. :)

      Vymazat
  10. Krásná procházka (vsedě) po Žďáru. Párkrát jsme tam taky byli, hlavně na Zelené hoře, dokud mi to ještě chodilo. Teď už se jen kochám fotkami cestovatelů, jako jsi ty, Majko. Máš můj obdiv! 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, nohy mi ještě slouží, jen při dlouhém stání (třeba včera jsem postávala při focení jedné akce skoro celý den) tak se ozvou trochu kyčle, ale jinak záda. Když přejde bolest ze spodní části do střední k lopatkám, tak to už je zle. To jsou palčivé bolesti, které vyžadují zalehnout. Chodila jsem na rehabilitace, trochu to ulevilo, ale jinak se musím smířit a už jsem poznala, kdy se jak zachovat, aby bolest zmírnila a mohla jsem pokračovat. Prostě potřebuji odpočinky. Na to jsou zase dobré zájezdy. Tam se navštíví památka projde se kousek městem nebo přírodou a zase se sedne do busu a jede k další památce. Ráno se vždy vzbudím plná elánu bez bolestí a to je dobře. Musím poslouchat své tělo a podle toho se řídit. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.