čtvrtek 28. ledna 2021

Hrabyně-Památník II.světové války

 Jako sestra a matka vojáků se nemohu divit, že některý výlet bude cílit i do bunkrů, na vojenské  přehlídky  a památníky.  Tentokrát je to opravdu monumentální památník II. světové války v Hrabyni, který jsme navštívili v květnu 2012.  Ještě nikdy do té doby mne žádné muzeum tak nezaujalo a nevsálo do sebe.

Památník v Hrabyni věnovaný II. světové válce stojí opravdu za návštěvu. Zaujme již svou mohutnou stavbou s vystavenými tanky, obrněnými vozy, děly a houfnicemi v exteriéru. Hlavní expozice je v útrobách památníku. Chronologicky sestavené exponáty vypovídají o životě nejen armád,letectva, ale i civilního obyvatelstva. Kromě textových a fotografických materiálů celkový emoční dojem podtrhují rozbombardované a vypálené domy spolu s audiovizuálními projekcemi. Interiér památníku je tak úžasně akusticky vyvážen, že se jednotlivé projekce neruší. 

Památník jsem navštívila i se svým pětiletým vnukem, na kterého některé momenty působily děsivě, ale všímal si mnoha detailů, které bych možná i přehlédla. "Babičko, proč je tam ta panenka" ukazoval na zbytky domku, kde v sutinách kromě rozbitých věcí, nádobí a kusů látek ležela malá hadrová panenka. Pokusila jsem se opět vysvětlit, kde se tam ta panenka asi vzala a přemýšlela jsem, zda to všechno nezanechá na vnukovi nějaké negativní následky, ale vidina oběda v restauraci u kostela v obci Hrabyně ho přivedla na jiné myšlenky a co teprve pak areál pro děti za restaurací.
Šla jsem se i trochu projít kolem kostela... 
...a objevila jsem památník věnovaný Karlu Englišovi.
Kdo to byl si neznalí mohou přečíst na pomníku a mne zaujala i jeho slova na jedné z desek. 
Hezký den  přeji všem.

13 komentářů:

  1. Marie, tam jsem dosud nebyla a manžela by ten památník zajímal, dobrá zpráva. Hezký den Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu zajímavé hlavně díky vytvoření té atmosféry díky audiovizuální projekci v mnoha místnostech. Je tu i simulace náletu.

      Vymazat
  2. Zajímavý výlet, ten by si asi užil můj muž.
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je to pro muže hodně zajímavé, mě třeba nic neříkají druhy zbraní a podobně, ale právě ty pozůstatky zbořených domů a k tomu audiovizuální projekce je hodně emotivní.

      Vymazat
  3. Maruško hezky jsi to zdokumentovala. Já mám nějak z těchto památníků "strach". Asi bych tam ani nešla, protože jsme byli před lety v památníku Terezín a dva dny do mě nic nebylo...Na mě to hodně emotivně působí.
    Měj krásné a klidné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Navštívit koncentrační tábor bych se určitě bála, stačilo mi, když jsme se v posledním ročníku střední v rámci jakéhosi vzdělávání dostali do expozice na Pankráci, kde byla i gilotina. Stačilo si přečíst pár dopisů.....I když tento památník je také svou projekcí hodně emotivní.

      Vymazat
  4. Zajímavé místo.Pár podobných památníků jsem viděla díky mužovi a synovi.Když jsme měli doma jednu televizi,tak jsem s něma koukala i na válečné filmy.Je to historie a patří k nám.Ale občas jsem přivírala oči.
    Děkuji za seznámení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Válečné filmy jsem také kdysi hodně sledovala. To mi syn vždycky nějaký doporučil. Některé byly hodně silné třeba osobním příběhem hrdinů.

      Vymazat
  5. To je opravdu obsáhlá expozice. V Hrabyni jsem jednou byla, v rámci nějakého šermířského vystoupení, ten název mi byl hned povědomý :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ten památník je ale impozantní, neznám ho, ty dva obrovské bloky jsou betonové?
    Něco takového by měli povinně navštívit všichni ti, který nemají zábrany válečné situace vytvářet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty dva obrovské bloky je vlastní budova památníku. Zřejmě představují pásy tanku.... V ní je celá expozice. Opravdu stojí za návštěvu. Na konec příspěvku jsem vložila odkazem ještě mapu s videem.

      Vymazat
  7. Památník by byl spíš pro syna nebo manžela. A já bych šla prozkoumat okolí

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.