sobota 12. března 2022

Zámek Kinských ve Valašském Meziříčí

 Včera se veřejnosti  otevřel zámek Kinských ve Valašském Meziříčí po tříleté rekonstrukci nejen budovy, ale i expozice. První den nového provozu byl návštěvníkům umožněn vstup zdarma, a proto jsme se šli samozřejmě také podívat. 

Zámek sloužil a stále slouží regionálnímu muzeu Valašska a je tedy pochopitelné, že je stálá expozice věnována životu na Valašsku, sepětí člověka s přírodou, čím je Valašsko ve světě známé a podobně. Abych pravdu řekla,  moderní pojetí se silně zastoupenými prvky audiovizuální techniky je sice v moderním světě asi vítané, ale mne moc neoslovilo. Vlastně animace na obrovských plátnech převažovala nad exponáty. A vůbec jsem nepochopila procházku barokní krajinou.  K tomu ještě více později.
Až pokvetou květiny, bude to hezčí
Pojďme na prohlídku. Vítá nás lidová skupina pana Baklíka Polajka, kavárna hned u vchodu je obsazená, nevadí, proto tu nejsme. 
Postavy z překližky na mne působily rozpačitě jako dětská tvorba.
Ukázka výroby perníků ve formách. Měla jsem vždycky za to, že do forem se  spíše lilo řidší perníkové těsto, ale zde pekařka vtláčela tuhé těsto a zbylé odkrajovala. Tato ukázka tu bude jen příležitostně při některých akcích pro děti. 
A jsme v moderní expozici. Prázdné místnosti, na stěnách velkoplošné animace
Vitrína s průřezem vykopávky
A nyní jsme v centrální místnosti, kde se nachází barokní krajina ale mně se zastavil mozek. Nechápu, jak tato expozice vystihuje téma: "Člověk v krajině a krajina v lidech" 
Čtverce, na kterých se promítají kousky obrazu jsou na pohyblivých stojnách. Obraz se často mění a každý návštěvník se může mezi čtverci projít. Tedy tak to stálo na malé cedulce vedle projekce, která se odrážena v protější zrcadlové stěně. Zkusila jsem to. Prošla  jsem se mezi čtverci, které se kývaly, pokud jsem o ně zavadila. Byla jsem jediná, kdo se toho odvážil, ostatní na mne pohlíželi s pocity, že ta baba taky musí vlézt všude a ničit tu krásu a proč tu není ochranka nebo tak něco. Nenápadnou cedulku nikdo nečetl.   Jednotlivé čtverce jsou od sebe hodně daleko, proto není vidět  obraz přírody jako celek.  Proto mi unikal smysl toho celého projektu a už vůbec netuše, proč se to nazývá Barokní příroda, jsem se zeptala paní, která s lejstry v ruce a cedulkou na krku poskytovala výklad jednomu staršímu pánovi.  Prý při procházení se jakoby dotýkám barokní krajiny, která místy na Valašsku ještě je........stále nechápu......není lepší si zajít kousek za město do lesa a mezi louky? 
Dotyková obrazovka se zvířátky v přírodě se dětem snad líbí. 
Že si budeme povídat o sklářském řemesle svědčí jedna skleněná váza v popředí obrovského panelu. 
Valašské Meziříčí kdysi dávno. 
Maketa uprostřed sálu má dvě tlačítka, asi se má na ploše něco dít, ale tlačítka jsou nefunkční.. 
Dveře těchto propojených místností jsem opouštěla se smíšenými pocity. Na chodbě hledám, kam se vrtneme dále. 
Jdeme do přízemí a projdeme vestibulem.
Expozice přírody: Vycpaní hadi a jiná havěť, různé minerály....
Přivoňte si, poznáte bylinky? Namíchejte si svůj čaj. 
Jo tak to se mi líbilo, namíchala jsem si do přiloženého pytlíčku čaj. 
V rozpacích jsme opustili muzeum a říkala jsem si, že kdybych za to měla dát 120,- Kč, asi bych byla dokonce naštvaná.  Tedy syn 120,- já 80.- Kč. 
Raději se ještě projdeme parkem a zavítáme na autobus domů. 
Letní kino...
Zámek focený přes letní kino...
Jsem už starší člověk a tak by se dalo říci, že nejsem takovým modernám nakloněna, ale není tomu tak. Zde se mi to však nelíbilo, protože stejně bych musela číst texty na svítících panelech.  Audio výklad k měnícím se obrázkům vlastně nebyl.  Nadšená jsem byla z Expozice času ve Šternberku (ve třech částech ZDE). Tam jsem se ocitla uprostřed vesmíru, to byla nádhera. Zde ve Valmezu jsem to chápala jako nepodařený pokus o světovost 21. století.  Samozřejmě je na každém, aby si udělal obrázek sám a třeba nebude zklamán, ale naopak. 
Když jsem přecházela na tento blog, měla jsem na původních stránkách několikrát návštěvu tohoto muzea  a dobře, nebo špatně?, že jsem tyto články nepřenesla, protože by byly neaktuální a zavádějící. Marně byste pak v muzeu hledali obrovský gobelín prezentující místní světoznámou manufakturu, marně byste hledali kachlová kamna, vybavení panských pokojů.......

O včerejším otevření zámku jsem našla i spoustu článků a videí a tak za všechny třeba toto. 

Česká televize

Muzeum regionu




12 komentářů:

  1. Taky mám občas k výstavám výhrady a v poslední době u nás v Plzni narážím na to, že organizace používají s klidem zkratky, jako by každý hned musel vědět, že divadlo má Novou scénu apod. S tím, že by přišel třeba turista, vůbec nepočítají.

    OdpovědětVymazat
  2. Maruško, každý počin dobrý, ale někdy je lepší přizpůsobit to návštěvníkům a jejich vnímání, než se jen prezentovat a výsledek je poněkud diskutabilní.
    Každopádně díky, žes nás tam vzala. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak kazda vystava ma něco do sebe,setkala jsem se s podobnym prezentovanim na zamku Svijany.Ani se mi nepodařilo to tam fobře nafotit.
    Maruško,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
  4. Maruš na nás je to moc moderní, necítila bych se tam dobře. To si do té přírody raději zajdu, jak píšeš. Vzpomínám si, jak jsme do zámku chodili se školou na výstavy. Byla tam taková místnost S vycpanými zvířaty, ta se nám moc líbila, ale vždycky v mí bylo šero nikdy se tam nesvítilo, ale my tam přece tajně vlezli. Naposledy jsem byla v zámku snad před třiceti lety na výstavu o našem bývalém Osvětlovacím sklu a to byla nádhera veliký zážitek. Děkuju, že si mi zámek zase přiblížila. Měj se hezky, dnes máme zase mráz a zimu, snad bude přes den líp🥰

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško, když jsem viděla název tvého příspěvku, zajásala jsem. O zámku vím, ale nikdy jsem tam nebyla, my máme blízko zámek Kinských v Kostelci nad Orlicí, tak jezdíme často.
    Audio prezentace se ani vždycky nepovede, škoda.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Maruško zámek je zajímavý, ale asi by mě také to moderní pojetí moc nezaujalo. Ale je jiná doba a majitelé se asi chtějí spíše přiblížit mladým návštěvníkům, protože staré a původní vybavení bývá téměř na všech zámcích podobné a tak zřejmě chtějí ukázat něco jiného a nového moderním způsobem. Přeji Ti krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  7. Asi bych to musela vidět na vlastní oči, abych mohla zaujmout nějaké stanovisko. Ale díky, že jsi nás tam vzala.
    Klidnou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Maruš,také nemám v oblibě někdy těžko pochopitelné moderny.Jsem starší člověk,ale musíme se asi někdy přizpůsobit novotám.Dík za zhléddnutí..

    OdpovědětVymazat
  9. Na žádné výstavě jsem odtud nebyla snad sto let, ale asi bych taky raději skončila v tom parku. Ale žádnou nabídku teď neodmítám, navíc když je to pozvání na moderní výstavu nějak jinou než obvyklé návštěvy zámků ☺

    OdpovědětVymazat
  10. Maruško, zdravím. Na mne je ta výstava moc moderní, to by mě nebavilo. Děkuju za prohlídku.Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Dobře jsi to popsala a mám podobný názor. Už jsem se někde s podobným způsobem expozic setkala a není to příliš pro mne. Hodně pohody.

    OdpovědětVymazat
  12. Rod Kinských je asi hodně bohatý, patří mu i zámek ve Žďáře nad Sázavou a i tam jsou umělecké sbírky, část jich je z Národní galerie v Praze.
    Dotykové obrazovky na zámku jsou skokem přes z feudalismu do 21. století :).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a váš komentář.