neděle 24. března 2024

Slavnosti mandloní a vína v Hustopečích

23.3.2024 Nelekněte se, fotek bude hodně až moc. Ale chtěla bych mít článek jako celek.

Když  moje oblíbená cestovka nabídla jednodenní zájezd na slavnosti do Hustopečí, neváhala jsem ani minutu. Chtěla jsem vidět na vlastní oči tu krásu rozkvetlých mandloní. Letos mandloně začaly kvést již 6. března. Počítala jsem s tím, že už toho asi moc neuvidíme, ale zklamaná jsem nebyla. Do města jsme dorazili kolem půl desáté a se synem jsme zvolili individuální program. Počasí se má prý kolem 14. hodiny pokazit, tak si do sadů vyšlápneme hned nyní, dokud je ještě krásná azurová obloha. Projdeme Dukelským náměstím, které mají v Hustopečích na Jižní Moravě opravdu krásné.
Náměstí vévodí nejen budova radnice, ale i moderní kostel sv. Václava a Anežky České
Ta věž se zvony je impozantní. Více informací jistě najdou zájemci na internetu, ty základní i na serveru Mapy.cz

A vydáváme se do sadů. Ani o sadech se zde nebudu rozepisovat, co se historie i současnosti týče. Informací se v poslední době, včetně filmových dokumentů, najde hodně.
První mladou mandloň potkáváme na prvním stanovišti, kde je i občerstvení.
Další část trasy již není tak strmá a sad s rozhlednou již vidíme. Také by vás štvali lidé, kteří nerespektují pokyny pořadatelů a i přes viditelná upozornění si zkracují cestu přes louku? Při tom si teda moc cesty neušetří. I nahoře je viditelně šipkami vyznačen směr trasy vyhýbající se louce, ale lidi jsou někdy jako stádo. Prostě se valí nejkratší cestou.
Noříme se do sadu. Zde se již mezi stromy chodit může, protože tyto prostory využívá i technika třeba při sklizni mandlí. Stroj prý uchopí strom a třesením shazuje plody. Samosběr se zde nepořádá, ale po sklizni, pokud najdete na zemi pár kousků, můžete si je vzít.
Samozřejmě i zde jsou stánky s bohatou nabídkou občerstvení, vína i mandlových likérů. likér jsme si koupili nejen na ochutnávku, ale pár menších cestovních lahviček jsme vezli domů jako dárek. Kromě stánků však dlouhá fronta na rozhlednu. Vstup na rozhlednu řídí ochranka, aby ji nevzali návštěvníci útokem a nezbořili. Prý se čeká i hodinu a půl a to jsme tedy vzdali. To jsme se raději uvelebili v sadě do trávy a kochali se sadem i oblohou, vychutnávali si krásný teplý až velmi teplý den.
Vydáváme se zpět, na obloze se objevují mráčky. Ale stále je hezky.
Sejdeme dolů a máme v plánu najít někde volné místečko a naobědvat se. Co se týká výběru cen, je to o víkendu celkem stejné všude, hlavně v tom počtu návštěvníků volné místo sehnat. Zabočili jsme do ulice Na hradbách a hned zkusili restauraci hotelu Rustikal.
Venku plno, vevnitř plno nebo rezervace. Všimla jsem si, že u jednoho stolu, které byly oddělené vždy dřevěnou přepážkou, mají dojezeno, dopito  a zřejmě se chystají zaplatit. Počkáme. Ale čekat hostům vedle stolu, je dost nevhodné, když tu jsem si všimla dvou prázdných židlí vzadu u téhož stolu. Ano, můžeme si sednout, je tam volno. Hosté zaplatili a my jsme čekali a čekali a čekali, až se nás někdo zeptá, co bychom si dali. Vybráno dávno máme. Dočkali jsme se. K jídlu si dáme i dvojku červeného. Tu přinesli docela brzy. A pak už opět čekáme a čekáme. Byli jsme docela naštvaní, ale chápali jsme že ve velké restauraci a velké zahrádce je spousta hostů. Vzpomněla jsem si na Jiřinku a její kamarádku Janu, jak  bychom si tu mohly popovídat.
Pak náhle přišla skupinka lidí šťastných, jak je v restauraci teploučko a že venku se prý prudce ochladilo a je tam vichřice a hodně prší. Ano už to vidím i na radaru. Je to tady. A najednou jsem ráda, že to jídlo ještě nenesou, že máme důvod pěkně sedět při vínečku v teple restaurace.  Jídlo, kterého jsme se dočkali bylo výborné. Nám ale nezbývá než zaplatit, připravit deštníky a vydat se zase do ulic. I jiní se chtějí najíst a na chvíli schovat před nepřízní.
Venku je však opět krásný den, i když těch mráčků trochu přibylo. Pokračujeme procházkou kolem sklípků v ulici Na hradbách.
Sluníčko svítí, ale ochladilo se opravdu citelně. Jdeme na náměstí, má tam být koncert valašskomeziříčské skupiny Docuku a v 16 hodin Aneta Langerová. Zde si kupujeme mandle v hořké čokoládě, dáme si místní specialitu, latéčko s mandlovou příchutí. S kávičkou jsme se uvelebili na volných lavicích, ze kterých jsme předtím otřeli trochu vody a čekali na koncert. Už měli hrát kluci z Docuku, ale na podium vystoupí pořadatel, aby se nám omluvil, že koncerty se ruší, jelikož byla menším tornádem narušena statika konstrukce pódia a další vlna dešťů a větru se očekává. Nemáme se kolem pódia pohybovat moc blízko, může hrozit úraz a máme dbát bezpečnosti i při najíždění aut ke stánkům, které se budou balit.
Co tedy ještě dělat do 17. hodin, než pojede autobus? Muzeum je v sobotu zavřené, jdeme najít evangelický kostel, který vidíme na mapě.

Na autobusovém nádraží je jen zavřená budova se stříškou a třemi lavičkami a o víkendu nefungujícím WC. A když je zima, tak se jako na potvoru pořád chce. Naštěstí hned naproti přes cestu je vlakové nádraží a tam ona místnost je a je tam i teplo.
Po chvíli jsme se vydali zpět do centra omrknout, jak to tam vypadá se stánky. Některé se ruší, jiné zatím fungují, ale začíná poprchat. jdeme tedy zpět na autobusové nádraží a jsme svědky, jak to tu mají se zájezdovými autobusy skvěle zorganizované. Autobusové nádraží je blízko centra, ale tolik zájezdových autobusů tam stát nemůže, proto někam odjeli a přijedou zase na smluvený čas a jsou zde dle pokynů řazeny.
A dočkali jsme se. Přijíždí náš autobus a začíná velmi silně pršet.  Po chvíli jsme dešti ujeli úplně a domů jsme přijeli ve 20 hodin a už nepršelo, takže čekání na taxi až k domu se dalo vydržet. Jsem moc ráda, že jsme zájezd nevzdali, že ho nevzdala naše cestovka, neboť jsme si ho užili bezvadně. Zasmáli jsme se, když nám průvodkyně radila, že až se nás bude někdo ptát, jak bylo, tak o dešti ani nehlesneme a budeme počasí ohromně chválit.  No ale já to nemusím jen předstírat. My jsme opravdu tu hrůzu, o které psali hned i na seznamu, přečkali, nic netuše, při vínečku v restauraci. Škoda jen, že jsme se nesetkali s Jiřinkou. Snad nám to vyjde jindy. A Michal litoval dvou věcí. Jednak, že platil vstupné 250,- Kč jen za projití náměstím a druhak, že nezažil to malé tornádo.  Ještě prý tornádo nikdy neviděl. :-D

A vám přátelé moc děkuji, že jste snad došli až na konec, Dneska to byla opravdu nálož. Mějte se krásně.

1. Ahoj, kostel je opravdu překrásný. Moc hezký výlet. ☺♥

2. Maruško, nám to zrušili a zapomněli napsat, tak jen díky mé zvědavosti jsme v sobotu ráno nestály u Hlaváku v Praze zbytečně. Nakonec jste to měli moc hezké a díky tobě nyní můžeme obdivovat také, přepošlu Janě, ta se tam tak těšila. Já dva dny ležím a není mi ještě dobře, ale uvidíme. Jiřina z N.

1. Nechápu, že nedali vědět, že zájezd ruší. Ale zase na druhou stranu pro tebe možná, že to tak dopadlo. Lidí bylo opravdu hodně, a po terapii je určitě lepší si odpočinout. Ty by ses obětovala ,aby Jana nejela sama a kdyby ti nebylo dobře, neužila by sis to. I když Jana je jistě chápavá. Jiřinko, přeji ti, ať je ti brzy lépe.

3. Maruško, to je překrásná reportáž. Určitě to muselo krásně vonět a včeličky si asi také přišly na své...hlavně že v sadu jste měli krásné počasí i když vás proměny počasí provázely po celou dobu..a chladné dny teď nejsou výjimkou. Užili jste si moc hezký den a o tom to je. Moc hezky jsi vše nafotila i popsala a já bych zrovna tornádo vidět nemusela, jen muži to mají jinak..
    Krásné jarní dny Ti přeji.

1. Užili jsme si to, to je pravda. Čekala jsem, že sad bude hučet včelami, ale ty už asi svou práci odvedly. Sad začal kvést už 6.3. nyní už opadává. Ale sem tam nějaká včelka ještě pracovala. Na počasí jsme měli štěstí. Kdybychom neslyšeli od lidí, co se venku děje, nevěřili bychom tomu, kdybychom oak četli zprávy. Den se nám opravdu vydařil.

4. Rozkvetlé sady vypadají nádherně. Jsem ráda, že jsi mi návštěvu zprostředkovala. Od nás je to jednak z ruky a jednak bych manžela na akci, kde bude tolik lidí, nejspíš nedostala ;-).

1. Ani můj manžel nemusí davy a na takové akce nejezdí. Kdybychom měli auto, Helu gychomjimo slavnosti. Ale tady mi to nevadilo, protože lidi vlastně putovali jen dvěma směry a nepletli se pod nohama. A pro rodiny s dětmi byla připravena jiná zábavná cesta nahoru, takže i oni si to užili.

5. Ahoj Maruško, moc hezké opět prohlídka jen fotečkama, snad by i šlo zajet ale manžela mám pořád v práci dokonce i svátky dělá. Krásný velikonoční týden přeji

6. Maruško, děkuji za podrobnou reportáž - ty sady jsou opravdu překrásné, děkuji za tvé fotky. Projíždíme tady každý rok, ale až koncem května, to už není po květech ani památky. Jednou jsem tu byli v době otevřených sklepů - to mělo město moc hezkou atmosféru. A to tornádo, které chce Michal, to bych si tedy odpustila :o)
    Měj příjemný den. Helena

1. Ty ulice s otevřenými sklípky také měly svou prima atmosféru. Byl to hezký den a až na to odpolední ochlazení všechno časově klaplo. Ale oblečení jsme byli dobře, připraveni na všechno.

7. Maruško,to je takové nádhera,jenom žasnu.Viděla jsem pořad o Hustopečích v televizi.U nás byl nádherný zase třešňový sad pod Mužským,ale rok od roku to kvete méně a méně.Jezdili jsme se tam každý rok dívat.Krásná byla i alej směr Valečov,ale to už jsou jenom vzpomínky.Měj se hezky

1. Viděla jsem také TV vstup z ořezu mandloní a bála jsem se,btw už tam nic nebude, ale nějaké květy na nás počkaly a bylo to moc fajn.

8. Grazie per le belle foto.Buon lunedì.

9. Majko, nádherné fotky. 👍👍👍 Rozkvetlé mandloně a procházka po Hustopečích .... jako kdybych tam byla s vámi. Moc děkuju za přiblížení místa, které jsem ještě nikdy nenavštívila.
    Měj hezké dny. 🍀

1. Jsem ráda, že na nás květy počkaly. Letos začal sad kvést už 6. 3. Počasí také vyšlo.

10. Maruško,kochala jsem se a vzpomínala a nás sad s rozkvetlými stromy meruněk.

1. Ano, sady vůbec, když rozkvetou, je to po zimě radostný pohled.

11. Ráda jsem se podívala na Tvé zpracování mandloňové procházky a tím, že o tom dost vím, je to jako bych tam byla. Je vidět, že kamarádka tam byla 14. 3. a od té doby ty květy trochu opadly. Zítra přidám pokračování. Zrovna v tom hotelu Rustikal byli kámoška s manželem loni, dostali tam pobyt na 2 noci s polopenzí a degustací vína od neteře. Tak letos jeli najisto a také tam přenocovali. Snad jste se synem moc nepromokli.

1. Naštěstí jsme nezmokli vůbec, kdybychom o dění venku neslyšeli od dalších hostů restaurace, tak bychom ani nic nezaznamenali. Jen potom to ochlazení, ale oblečení jsme byli dobře? Dopoledne to bylo na tričko, odpoledne na bundu, ale většinou slunečno. A pršet vydatněji začalo, když už jsme nastupovali do autobusu na zpáteční cestu.Deštníky jsme nepoužili.Takže pro nás super den.

12. Krásné květy a také mě zaujal kostel. Díky za ukázku. Zdraví Večernice.

1. Děkuji za návštěvu a také zdravím a přeji kerásné svátky velikonoční.

13. V Hustopečích jsem byla- hráli jsme tam pro školu loutkové, takže jak vypadá náměstí a nějaká ta ulice vím.
    Vy jste viděli rozkvetlou krásu ! Když říkali o tom nečase v televizi, tak jsem si vzpomněla, že jsi tady psala, že tam jedete.
    Tak sláva, v podstatě se vám zájezd vydařil !!! A já jsem si užila Tvoje fotky.
    Pěkný den !
    Hanka

1. No opravdu nám to vyšlo. Jen tedy ty zrušené koncerty, ale kvůli tomu jsem tam nejela, to zase více mrzelo syna. Ale květy na nás nějaké počkali, tak ano vydařilo se. :)

14. Fakt krása a ráda bych viděla ale při těhle akcích když vím že chci v klidu fotit mě ty davy lidí vadí. A pak to co říkáš ty, že prostě si dělají co chtějí a chovají se jak hlupci....

1. Vendy, oni ti lidi hodně stáli na rozhlednu ve froně nahoře nebo u stánků na občerstvení a nebo právě byli na cestě. V sadu se fotit dalo dobře, zvláště, když chceš třeba vyzkoušet stosklíčka. Při focení maker zas lidi tk moc nevadí. Horší je pak celkový pohled na sad. A pro děti a maminy s kočárky byla jiná trasa, takže ani ty děti mi tam nevadily. Spíše tam přijeli lidi i za vínem. Uvažovala jsem i o noclehu ještě před slavnostmi, z Brna je tam přímé spojení. Takový soukromý dvoudenní výlet s jedním noclehem - super víkend. Možná nejsou otevřené všechny sklepy, ale to nevadí.

15. Maruš,je to nádhera,sady i kostel.Užila sis to,hlavně že vám vyšlo to počasí.A mandlový likér byl OK?😊

1. Opravdu nám to krásně vyšlo. Kdybychom neslyšeli všechny ty zvěsti kolem rušení akce, ani bychom nevěřili, že se tam něco dělo. Přečkali jsme to v restauraci. likér byl super s kávovou příchutí a to já mohu. :)

16. Přišla jsem popřát klidné a příjemné velikonoční svátky. 🌸 🍀 🎶

17. V Hustopečích to trochu znám, kdysi jsem tam taky pořídila nějaké záběry. Byli jsme i na kopci v mandloňovém sadu, ale ne na slavnosti, i tak tam bylo na můj vkus moc lidí. Většina z nich se chovala, ... hanba mluvit, však víš. 🙄 Tvoje reportáž je skvostná, Majko, dobře, že jsi publikovala hodně fotek. 👍🙂